20maanden en zegt nog niets....

Mijn dochtertje van bijna 20maanden zegt nog bijna niets. op pap(pa) en mam(ma) na.
het consultatiebureau wil wachten tot ze 2jr is voordat we doorgestuurd worden naar een logopedist. wie heeft hier ook ervaring mee? of dat het toch bij 2jaar ineens vanzelf kwam en nu ook helemaal goed gaat.
 
Wij zitten hier nu op 18 maanden en zelfs papa en mama is niet voor iedereen herkenbaar. Komt wel goed, kennelijk nog even druk met andere dingen. Hij loopt hier bijvoorbeeld net anderhalve maand.

als de verdere ontwikkeling prima is, zal ik me er niet teveel druk over maken! In 4 maanden kan heel veel gebeuren (kijk maar naar de afgelopen 20 maanden ;-) )
 
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/communicatie/26196-spraak-taalontwikkeling-wat-kan-n-kind-op-welke-leeftijd.html

(geeft gemiddelden, kan dus eerder maar zeker ook iets later!)
 
mijn dochter is 18 maanden en zegt woorden die voor ons te verstaan zijn maar voor anderen niet.
ook merken wij dat ze de M niet kan uitspreken en deze vervangt door de B. dan hoor je dus baba en oba dat is voor sommige niet te verstaan.. heb 10 september afspraak bij cb dus hoor t dan wel
 
Mijn zoontje liep laat (21 maanden) en praat dus ook laat. Inmiddels is het een "normale" 2-jarige qua ontwikkeling dus in een tijdsbestek van 3 maanden heeft hij alle "achterstand" ingelopen. Toen hij eenmaal liep, ging het als een trein. Ik vind 20 maanden nog erg jong om te spreken van een achterstand. Ik denk dat veel kinderen rond die leeftijd nog weinig kunnen op dat gebied.
Wat je zelf kan doen is veel taal aanbieden: voorlezen en tijdens alles wat je doet alles benoemen (mama gaat nu even de was in de wasmachine doen, ga je mee naar de winkel? Zie je die fiets, koe, etc.). Het komt echt wel goed. Zeker als je het gevoel hebt dat ze je wel begrijpt (vraag maar eens of ze de beker wil pakken of de jas wil halen, al dat soort simpele opdrachtjes. Als dat goed gaat, dan hoef je je geen zorgen te maken denk ik).
 
Mijn broertje kon ook pas praten toen die 4 jaar was! haha op het cb zeiden ze toen hij is gewoon lui.
het is ondertussen wel alweer 21 jaar geleden haha maar het is allemaal goed gekomen hoor haha
 
Terug
Bovenaan