22 jaar, zwanger en alleenstaand

Beste lezers,

Ik ben een 22 jarige mommy to be. Dit is mijn eerste zwangerschap. Het is helaas niet gegaan zoals ik had verwacht dat mijn eerste zwangerschap zou gaan in het beginfase.

Op vrijdag 2 december 2016 ben ik er achter gekomen via de dokter dat ik zwanger ben. Ik had al een tijdje last van mijn benen en heupen. Ik dacht dat het kwam door dat ik ongesteld moest worden, maar, omdat ik al een tijdje over tijd was dacht ik toch maar even een afspraak maken bij de dokter. De dokter de situatie uitgelegd, maar ook gezegd dat ik al een tijdje over tijd ben. Hij dacht eerst dat het groei pijn was, maar hoe dan? Ben 22 jaar zou dan toch allang volgroeid moeten zijn? Hij zei om een zwangerschap test te doen. Zelf dacht ik niet dat het daar aan lag, omdat ik zelf als een zwangerschap test had gedaan en die negatief uit kwam. Hij zei dat ondanks een test negatief is niet altijd wilt zeggen dat je niet zwanger ben. Een potje gekregen om in te plassen, aan de dokter gegeven toen ik klaar was en hij ging de test doen. Hij zei dat ik naast hem kon komen staan zodat ik het zelf ook gelijk kon zien. In mijn gedachte had ik, ik kan niet zwanger zijn heb al een test gedaan. Hij keek mij met een blik aan en ja hoor i was pregnant. Heb wel honderd keer gezegd;" nee je maakt echt een grapje". Maar nope it was not a joke. I was in shock. Ik wist niet meer wat ik moest denken. Eerste wat ik deed was mijn zus op bellen! Heb het haar als eerste verteld face 2 face. She was so happy. Ze moest huilen van geluk. Ik daar en tegen was nog steeds in shock en wist niet wat ik moest doen. Ik woonde nog thuis en zat in een relatie van nog maar 6 maanden. Samen ben ik met mijn zus naar mijn moeder gegaan om het te vertellen. Ik had alleen gezegd kom van de dokter en..... Kon niet eens mijn verhaal afmaken en ze zei gelijk: " je bent zwanger". Mijn moeder zei dat ze mij zou steunen welke keuze ik ook zou maken. Mijn keuze was om het kindje te houden, maar ergens had ik een twijfel.

Ik moest het mijn (ex) vriend nog vertellen. Ik ben maar hem toe gegaan en heb het hem verteld. Hij was in shock en was er niet blij mij. Hij zei dat hij het niet wilde. Hij was boos en vond dat het mijn schuld was dat ik zwanger was, omdat ik lax was geweest met de pil. Ik had niet verwacht dat hij blij zou zijn, maar zo een reactie had ik ook niet verwacht. Ik had het die dag gelaten voor wat het was en ben naar huis gegaan. Had die dag al zoveel gehuild dat ik er hoofdpijn van had.

Mijn moeder ging zaterdag op vakantie. Ik was heel de week alleen thuis. Iets wat ik op dat moment liever niet had gewilt. Zondag 4 december zou ik Sinterklaas vieren bij mijn (ex)vriend. Ik kwam bij hem thuis en aan heel zijn houding te zien zat hem iets dwars. Hij gooide op een gegeven moment boos zijn spullen op de grond. We hebben die dag ruzie gehad. Hij heeft schreeuwend het zijn ouders verteld en gezegd dat ik het wilde houden. Zijn moeder zei dat het een probleem was. Zijn ouders vonden dat ik er goed over na moest denken. We waren beide afgekoeld. Hij had mij naar huis gebracht en wilde nog even binnenkomen. Ik heb alleen maar zitten huilen.

De week dat ik alleen was hebben we nog zo vaak ruzie met elkaar gehad. Hij vondt dat hij geen leven meer had en dat al zijn geld naar mij uit zou gaan als ik er voor koos om de kleine te houden. Hij zei dat het kind hem dood ongelukkig zou maken. Hij vind vrouwen kunnen geen carrière maken als ze een kind hebben op deze leeftijd. Hij vind dat ik het niet zou aan kunnen en hoe ik een kind kan opvoeden als ik nog bij mijn moeder woont. Hij keek naar alles heel negatief. Hij haalde niet alleen mij naar beneden, maar alle vrouwen op de wereld die een kind hebben. Hij heeft de keuze gemaakt om niet betrokken te zijn in het leven van het kind en wilt er niks mee te maken hebben. Ik was zo pissed en kapot, dat ik tegen heb gezegd dat hij weg moest gaan. Ik hoorde niet eens meer wat hij verder wilde zeggen. Hij vond dat hij op zijn ziel was getrapt en dat ik een mes in zijn rug heb gestoken, omdat ik hem nergens bij had betrokken. Niet bij over hoe ik mij voelde, wat ik dacht, bij de VK afspraak. En omdat ik hem het huis heb uitgestuurd zonder te luisteren naar wat hij zeggen had.  De reden waarom ik mij en mijn gevoelens en gedachtes van hem heb afgesloten is, omdat hij mij naar beneden bleef halen en zeggen dat hij het kind niet wilde.

Zijn ouders vonden dat ik het weg moest laten halen, omdat we het niet aan zouden kunnen. Ze zouden ons financieel niet kunnen steunen, omdat ze zelf ook krap zitten met geld. Ik wilde hun financiële steun niet. Zelf heb ik ook een gesprek gehad met zijn ouders. Zijn moeder vind dat ik mijn kind niet 5 dagen in de week naar de kinderopvang kan brengen. Alsof er niet andere ouders zijn die 40 uur per week werken en hun kind naar de kinderopvang breng. In haar ogen was dat niet goed en of gezond voor het kind. Zijn ouders vonden dat ik een domme, egoïstische keuze heb gemaakt. Beide keuzes zijn egoïstisch, maar ik kies er voor om het leven te behouden van mijn kind. Hun vinden dat hun zoon een verantwoordelijke keuze heeft gemaakt door niet betrokken te zijn in het leven van het kind. Ik kan dat gewoon niet begrijpen, ze zijn zelf ouders. Hun wilde ook niet betrokken zijn als opa en oma in het leven van het kind.

Ben er nog steeds kapot van, omdat je liever niet wilt dat je kind zonder vader opgroeit. Ik was boos, maar dat kan ik nu niet meer zijn, ik doe alleen mij zelf er pijn mee. Uit heel deze situatie heb ik er iets positiefs uit gehaald en dat is mijn kleine wonder. Ondanks dat ik het zonder de vader van het kind moet doen heb ik alle steun van mijn familie en vrienden. Het heeft geen zin om alleen maar een negatieve kijk op het leven te hebben. Je maakt het dan alleen maar moeilijker voor je zelf. Het is lastig, maar heb de knop kunnen omdraaien. Heb geprobeerd om mijn excuses aan te bieden naar hem toe over mijn fout die ik heb gemaakt in zijn ogen, maar hij zit heel erg in zijn slachtofferrol.

Ik laat het voor wat het is en probeer mij nu te focussen op mijn toekomst met de kleine.
 
Alles eerst gefeliciteerd met je zwangerschap want hoe moeilijk je situatie ook is er groeit toch een mooi nieuwe leventje in je.

Uit de reactie van je ex blijkt hoe volwassen jij bent en hoe niet volwassen hij (en zijn familie) is/zijn.

Het steunen van een jong gezin hoeft niet perse met geld maar kan ook door bijvoorbeeld 1 of 2 dagen oppassen,had jou/jullie geld gescheeld aan kinderopvang en had hun de kans gegeven een mooie band op te bouwen met hun kleinkind.

Ik begrijp voor je dat dit niet makkelijk is maar laat het los (laat hun los) en ga genieten. Al deze stress is niet goed voor je kleine en dat is toch de gene aan wie je moet denken en aan jezelf uiteraard. Leg de situatie uit en jou vrienden en familie en ik weet zeker dat je van alle kanten hulp krijgt aangeboden. Ik vind je heel dapper dat je voor "het leven" gekozen hebt en niet voor je ex die in dit geval in mijn ogen op voorhand al een waardeloze vader gebleken is aangezien hij net als zijn familie alleen aan het financiële plaatje denkt.En als hij echt vind dat jij onvoorzichtig geweest ben met de pil moet hij zich misschien toch eens bij zichzelf afvragen waarom hij zo onvoorzichtig geweest is om geen condooms te gebruiken.



Groetjes Nathalie
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Jij komt er wel hoor, meid! Je denkt nu al als een liefdevolle moeder en dat is alles wat een baby nodig heeft. We zijn in Nederland en je kan veel zeggen over dit land maar ze helpen de alleenstaande moeders erg goed. Probeer daar nu al achter aan te gaan zodat je verder lekker kan genieten van je zwangerschap en kan uitkijken naar de kleine! Fijn dat je zus en moeder zo positief reageren! Je kindje groeit misschien op zonder vader maar krijgt van zijn oma en tante dubbel zoveel liefde! Sterkte met alles en hou je koppie omhoog!
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap!

ik kan alleen maar zeggen dat ik heel veel respect heb voor je hoe je hier mee omgaat. De kleine krijgt straks een geweldige moeder, oma en tante! Ga lekker van genieten, jullie komen er wel.

Misschien draait de vader en zijn familie nog bij, maar mocht dat niet zo zijn: dan is dat hun gemis. Je hebt het top gedaan en je moet je zeker niet zo na benden laten halen.
 
Dankje wel dames! Enige wat ik nu kan is het accepteren en loslaten. Zal nog wel even duren voor dat ik het helemaal geaccepteerd heb, maar met de tijd zullen de wonden helen.Gelukkig krijg ik alle steun van mijn familie en vrienden. Mijn familie zegt ook dat de kleine zoveel liefde van ons zal krijgen dat het de liefde van een vader niet zal missen.Hoop dat ik nu een beetje van mijn zwangerschap kan genieten. Probeer positief te blijven.
 
Hoi dames, 
Zou bijna zeggen dat ik het best prettig vind dit te lezen, vanwege dat ik ook in die situatie zit. Vriend wou het ook niet, en pushte tot abortus en anders zou ik er nog wel achter komen en zijn ouders reageerde net zo als wat ik hierboven lees.  En dat ik de egoïst ben, ik zit nu op de helft van mijn zwangerschap en heb nog drie maanden contact met hem gehad want hij twijfelde. En nodigde ik hem constant uit voor echo's, maar hij is nooit naar een mee geweest.  Uit eindelijk heb hij mij overal op geblokkeerd vanwege dat ik niet hard genoeg voor hem vocht..... 
Onbegrijpelijk, hij verlaatte mij omdat hij het niet wou en dan nog van mij verwachtten dat ik hem ging overhalen ofzo? 
Ik lees alle verhalen en denk soms echt wat denken die mannen wel niet (niet alle mannen natuurlijk) ze kunnen zo egoïstisch zijn.
Graag hoor ik inderdaad ook hoe het allemaal gaat bij jullie nu? Of mischien via iets anders contact, erg fijn hier met mede mama's over te kunnen praten. Mis dat enorm om een heen met al die gelukkige stelletjes( ook al ben ik erg blij voor hun natuurlijk) 
 
Terug
Bovenaan