24, kinderwens, maar hoe financieel te doen ???

Hoi,

Toen ik zwanger was van de eerste was ik 20 en 21 toen ik beviel van mijn dochter. Ik was op dat moment net begonnen met mijn studie SPH. Het was dus een grote verassing dat we een kindje kregen. Maar goed we waren wel heel erg blij met ons kindje. Maar het maakte het niet makkelijker qua studie en financieel. Mijn man werkte fulltime, maar is in die tijd vaak van baan gewisseld.
Ik ben toch door gegaan met mijn studie. Ik vind het ook belangrijk om mij zelf te kunnen onderhouden. Ik heb dan al een mbo-diploma, maar ik wil ook graag mijn hbo. Ik wil uiteindelijk ook een paar dagen in de week gaan werken als ik mijn papiertje heb.
Ondertussen hebben wij 7 maanden geleden een tweede prachtige dochter erbij 'gekregen'. Ik wilde eigenlijk ook altijd jong kinderen krijgen, maar goed had me voorgenomen om mijn hbo eerst af te maken, maar dat was anders gelopen. Na de eerste hebben we toch besloten dat wij graag een 2e kindje willen met niet al te veel leeftijdsverschil met de eerste. 2 jaar leek ons wel wat. Er zit 22 maanden tussen onze dochters. En het gaat heerlijk met onze twee meiden.
Mijn man is ondertussen in een heel andere bedrijfstak gaan werken en is nu ook nog in opleiding. Financieel hebben we dus een paar stappen terug moeten doen. Ik krijg mijn studiefinanciering. De kinderen gaan nu 4,5 dag in de week naar het kinderdagverblijf. Het is misschien veel, maar ik kan zo sneller mijn studie afronden. En op de momenten dat de kinderen thuis zijn kan ik er ook helemaal voor hun zijn.

Ik denk dat je het kinderen krijgen nooit echt kan plannen en hoe weet je dat je er over een paar jaar echt beter bij zit? Met liefde kom je al ver.
4 maanden geleden kregen mijn man en ik te horen dat hij kanker had. De tumor is direct verwijderd en we zitten nu in een circuit van allerlei onderzoeken. Het lijkt allemaal goed te komen, maar goed 100 procent geven ze je niet. Dus er is altijd een kans dat het niet goed kan aflopen.
Hiervoor was ons leventje aardig op rails, maar dit heeft het aardig onzeker gemaakt. Ik ben blij dat ik toch nog aan het studeren ben, voor hetzelfde geld is mijn man er straks niet meer ...

hoi
ik was samen met mijn man ook 24 toen onze eerste kwam en hadden zo 2000,00 per maand en dat was an al verrekend met de kinder opvang(want het kindje zal naar de opvang gaan)
en dat moesten wij toen zelf betalen, dus dat bedrag bleef over.
maar ik denk wel dat het erg zwaar is als je 5 dagen druk ben met werk en school(en dan nog beide)
want met een kind ben je echt 24 uur per dag bezig
en als je niet zon slaper heb(zoals mijn eerste) dan is het erg vermoeiend.
ik werkte 3 dagen en deed er een thuis studie bij..
en steeds rond examen tijden werdt mijn kindje ziek!!!!!
dat leert niet zo makkelijk met een ziekkind op schoot!
maar goed het is gelukt.
je zal goed moeten kijken naar de opvang mogelijkheden,want waar gaat je kindje heen die 5 dagen!
maar van het inkomen zal je het wel redden!

succes

Hallo,

Ik was zwanger op 18 en mama op 19 jaar van een prachtige zoon (1999). Ondertussen zijn we iets meer dan 8 jaar verder en ben ik 27 jaar. Ondertussen zijn er nog 2 prachtige dochters (2001 en 2005) bij gekomen. De eerste zwangerschap was niet gepland, de andere 2 wel. Ik wou altijd jonge mama zijn, had alleen niet gedacht zo jong.

Financieel hebben we het nooit echt gemakkelijk gehad. Ben ook een tijdje hoofd van gezin geweest omdat ik voor het inkomen zorgde.

Mijn kids zijn steeds 5 dagen bij een onthaalmoeder geweest. Enkele bij de jongste ben ik ongeveer een jaar met werken gestopt. Dat was eigenlijk financieel een heel zware periode, maar heb toch enorm genoten van die maanden en mijn dochter. De kinderopvang werd berekend op het loon van dat moment, dus is nooit echt duur geweest.

Op dit moment is mijn man werkzoekende en is het terug even moeilijk. Maar hebben goede vooruitzichten, dus niet al te veel zorgen.

Onze 3 kids zitten alle 3 op school. Ik ben er om ze af te zetten net voor de school begint en ook 3 dagen om ze af te halen als school gedaan is. De andere 2 dagen gaat mijn man ze halen. Binnenkort zal de situatie veranderen, maar dan vinden we ook een oplossing voor.
Eigenlijk zou ik niets willen veranderen, alleen zou ik enkele slechte beslissingen op financieel vlak natuurlijk niet meer nemen. Ik hou ontzettend veel van mijn 3 kids en ze zijn elk gevecht voor een toekomst die financieel meer stabiel is meer dan waard.

De einge tips die ik kan gevenis dat je er alle 2 echt moet voor gaan en als je problemen tegenkomt dan is er ook altijd een oplossing. Je moet misschien even zoeken, maar daar word je creatief van. En het allerbelangrijkste is dat je moet genieten van je kind. Geniet van de momenten dat jullie samen zijn of dat nu hele dagen zijn of de ochtenden en avonden of... Want zoas het cliche zegt: "Ze worden zo vlug groot."

Groetjes Veerle

Hoi allemaal. Ik ben een getrouwde vrouw van 42 en mijn man is 45. We hebben twee opgroeinde meiden . De oudste is 18 en de jongste wordt 15. Ik was 23 toen ik mijn eerste kind kreeg en met 27 kwam de tweede. In die tijd hadden we het financieel ook niet makkelijk. Mijn man verdiende toen nog in guldens 1100,- gulden en daarbij werkte ik nog niet. Maar daar kwam verandering in toen de kids wat ouder werden. Nu in 2008 verdient mijn man 1168,- euro en ik 915,- euro. Mijn man werkt al 25 jaar bij dezelfde baas en ik werk al 8 jaar als alphahelpende. Mijn man krijgt binnenkort promotie. Maar als je een kind hebt kost dat gewoon veel geld. Niet alleen in het eerste jaar maar ook als een kind naar school gaat. Je kunt ook samen met je vriend bespreken waar je op kunt bezuinigen het klinkt kijhard maar het werkt wel.

Terug
Bovenaan