24 weken zwanger en werken

<p>lieve mama’s en mama’s to be.</p><p>ik moet heel even m’n ei bij jullie kwijt. Ik ben nu 24 weken zwanger van ons eerste kindje. We zijn er hartstikke blij mee en kunnen niet wachten! In huis zijn we druk bezig, we hebben een oud huis en hebben de hele bovenverdieping plat moeten gooien en opnieuw moeten opbouwen omdat er niet te leven viel (koud, geen isolatie, ondeugdelijke elektra etc). </p><p>Ik werk zelf op de afdeling bakkerij in een supermarkt en heb het hier erg naar m’n zin. In het begin erg veel last gehad van misselijkheid maar nu beginnen de echte lichamelijke klachten. Ik ben al van 32 uur in de week naar 24 gegaan (verdien niet zo heel veel maar alles is mooi meegenomen) en sinds van de week sta ik deels op de bakkerij en deels zit ik achter de kassa aangezien ik hele dagen staan niet meer volhou (8 uur op een dag).</p><p>Vorige week mn klachten verteld aan de verloskundige (veel harde buiken op een dag, pijn in de rug wat uitstraalt naar m’n linker been en niet rechtop kunnen lopen) zij drukte me op het hard het rustiger aan te doen aangezien er een kans is dat de baby veel te vroeg geboren wordt als ik zo door blijf gaan. Gisteren na een ochtend in de bakkerij staan en in de middag kassa draaien kon ik in de avond niet meer lopen van de pijn en niet eens meer rechtop staan. Vannacht niet kunnen slapen van de pijn en vanmorgen lukte het niet om m’n bed uit te komen.</p><p>Vanmiddag heb ik mijn werk opnieuw gebeld en dit alles voorgelegd aangezien ik al een aantal keren om aanpassingen heb gevraagd op de bakkerij (lees een hoge kruk dat ik even kan zitten/hangen zodat ik de dagen vol hou, een karretje met wieltjes zodat ik niet te veel en te zwaar hoef te tillen en sinds 2 weken laten ze me niet meer sjouwen met dozen van 10kg). De aanpassingen die ik heb aangegeven is niks mee gedaan en ik werd in m’n gezicht uitgelachen. </p><p>Vanmiddag zei de manager dat ik morgen moet terug bellen om te horen welke oplossing er is en morgen nog niet hoef te werken. Ik voel me enorm schuldig omdat ik altijd door ga en niet wil klagen, ook voel ik me schuldig naar de baby toe omdat ze van mij afhankelijk is. </p><p> </p><p>Eerlijk gezegd weet ik even niet meer wat ik moet doen/voelen en vind ik het zwanger zijn tot nu toe helemaal niet leuk (onze dochter is ontzettend welkom en nu al heel geliefd maar het zwanger zijn kan ik voor mijn gevoel niks mee?)</p><p> </p><p>sorry voor mijn lange bericht, ik moest het even kwijt. </p><p>Liefs, mij</p>

Je werkgever hoort rekening te houden met jou en je zo nodig aangepaste werkzaamheden te geven. Als je het niet volhoudt dan kom je namelijk terecht in de ziektewet. Dat is voor geen van beide partijen een pretje. Dus wees duidelijk dat je niet zomaar aanpassingen vraagt. 
Voel je in ieder geval niet schuldig tov je werkgever. Het is belangrijk dat je voldoende rust neemt, voor jouzelf en je kindje. 
Misschien is dit iets waar je het met de VK over kunt hebben

Ja dat klopt en ze zeiden ook dat ik niet met oplossingen moet aan komen maar dat dat aan hun is. Maar ze ondernemen verder niks. 
Afgelopen vrijdag had ik een controle bij de vk en ze zei dat ze het heel knap vond dat ik al de oplossingen aan draag en mn best blijf doen maar dat deels bakkerij/deels kassa me niet gaat helpen en het verstandiger zou zijn dat ik terug ga in uren aangezien de baby anders veel te vroeg geboren zou kunnen worden. 
Morgen moet ik mijn werkgever opnieuw bellen om te kijken welke oplossing ze voor me hebben gevonden. Ben heel benieuwd!

Mocht je er met je manager niet uitkomen kan je altijd nog contact opnemen met de afdeling personeelszaken, hun zijn ook juist het aanspreekpunt voor dit soort dingen.  Het is aan de werkgever om voor jou een passende functie te vinden, mocht dat echt niet mogelijk zijn dan kunnen ze jou iig niet gaan korten qua inkomen dus hou dat goed in de gaten. Heb je een vast contract? Want dan hoor je over die uren dat je nu niet werkt wel nog een ziektewet uitkering te krijgen. In jouw geval ben je van 32 naar 24 gegaan dus dan zou je voor 24 uur betaald moeten krijgen en voor de overige 8 uur een uitkering. 
Succes!

Hi, 
Het klinkt heel hard, maar ik zou mezelf ziek melden en vragen om een arbo arts. Als jij savonds al pijn hebt en niks meer kan dan geef jou lichaam aan je rustig aan moet doen. 
Ik zou ook en mail sturen met al je klachten dan heb je alles zwart op wit. Want soms doen werkgevers ook alsof hun neusbloed.
Het uwv heeft een vangnet voor werkgevers als personeel zwanger is en niet meer kan werken. Zij krijgen jou salaris gewoon honder procent uitgekeerd. 

Hi, 
Het klinkt heel hard, maar ik zou mezelf ziek melden en vragen om een arbo arts. Als jij savonds al pijn hebt en niks meer kan dan geef jou lichaam aan je rustig aan moet doen. 
Ik zou ook en mail sturen met al je klachten dan heb je alles zwart op wit. Want soms doen werkgevers ook alsof hun neusbloed.
Het uwv heeft een vangnet voor werkgevers als personeel zwanger is en niet meer kan werken. Zij krijgen jou salaris gewoon honder procent uitgekeerd. 

Het is hier boven genoemd maar ik zeg het nog even: gebruik liever de e-mail o.i.d. in plaats van bellen. Dan heb je alles zwart op wit, dus dan krijg je geen situaties dat werkgever dingen gaat ontkennen e.d.
Succes!

Bedankt allemaal voor de tips! Het klopt inderdaad dat werkgevers soms doen alsof hun neus bloed (ik zit al vanaf september te zeuren dat ik nog een handtekening onder mn contract moet zetten en dat is nog steeds niet gebeurt). 
Ik ben heel benieuwd wat er morgen uit komt, ik hou jullie op de hoogte :) 

Terug
Bovenaan