24 weken zwanger en werken

Ik was zelf ook zwanger toen ik in de bakkerij werkte van de albert heijn. Ik hb doorgewerkt tm 35 weken en toenkreeg ik keelontsteking. Gingen ze nog zeuren dat ik echt moest komen want ze hadden echt mensen nodig. Hoogzwanger en ziek!! Supermarkt manangdrs denken niet aan jou, zij denken aan de supermarkt. Bij ah hebben we altijd van die kratjes voor charge 1 of charge 2 die zette ik op zn kant en daar zat ik wel eens op. Zit niet erg lekker maar het helpt wel om ff van je voeten te zijn. Toen ik 30 weken was nam ik soms 10 min extra pauze want ik maakte soms echt dagen van 7 tot 4 en dat 6 dagen per week en hoogzwanger en ik nam ook nog veel uitgevallen diensten op me waardoor ik soms nog later op de dag kwam sluiten van 7 tot 10!! (Ik ben alleenstaand dus kon t niet weigeren had veel geld nodig) en nog waren ze echt boos geworden toen ik ziek werd met 35 weken, wilden ze persee dat ik toch zou komen. Supermarktketens zijn echt klote om voor te werken, als je alles doet doe je t nog niet goed dus ik zou gewoon hun even goed op jou rechten en hun plichten wijzen en het rustig aan doen. Ik heb dat niet gedaan waardoor ik hoogzwanger heel ziek ben geworden van de stress 

Ik liep ook al ruim een maand te sukkelen en had al meerdere keren aangegeven dat het te zwaar werd (gehandicaptenzorg), maar werd geen actie ondernomen. Werd alleen gezegd: doe het rustig aan, maar met dezelfde werkzaamheden kan ik niet rustiger aandoen. Nu zit ik vanaf 29 oktober helemaal thuis, mijn verloskundige heeft me verboden om nog te gaan werken ? 29 oktober was ik 26,5 week zwanger. Ik voelde me ook heel schuldig naar mijn cliënten en werk toe, maar gezien er geen aanpassingen kwamen, is dit wel beter voor de kleine! 
Denk goed aan jezelf en de kleine! Ik kan, sinds ik thuis zit, eindelijk weer een beetje genieten van de zwangerschap! 

Wat hierboven al wel gezegd is: voel je niet schuldig en wees alert op je rechten! Als het niet lukt om te werken, kun je je normaal gesproken ziek melden en wordt je doorbetaald. Daar zijn in Nederland gewoon regelingen voor, als je een vast contract hebt in ieder geval zeker. 
Zelf vandaag 26 weken zwanger en op advies van de verloskundige 2 weken rust gekregen, werk in het onderwijs bij de kleuters dus ook niet top zeker omdat ik al voor de zwangerschap last had van mijn rug. Moet nog even wennen aan het idee, en ik vind het ook wel jammer, maar hoop er wel weer door van de zwangerschap te gaan genieten in plaats van alleen maar de stress voelen van niks kunnen ondernemen s’avonds en in het weekend terwijl ik van alles wil en moet! 

Nou veel wijzer ben ik er zeker niet op geworden. Zoals afgesproken kon ik in de loop van de middag bellen om te horen wat ze besproken hadden. 
Ik heb netjes gebeld en gevraagd of ik met de desbetreffende persoon doorverbonden kon worden. Ik kreeg te horen dat hij in gesprek was (dat kan) dus heb gevraagd of ik terug gebeld zou kunnen worden als het gesprek afgelopen zou zijn. Tot nu toe ben ik nog steeds niet gebeld. 
Ik heb het er met m’n partner over gehad en die vind dit ondertussen echt niet meer kunnen. Dus heeft hij het hoofdkantoor gebeld om te vragen wie de bedrijfsarts is. De afdeling die erover gaat was gesloten dus moeten we morgen terug bellen. 
Aan de ene kant vind ik het heel fijn dat m’n partner me erbij helpt want ik loop al vanaf september achter dingen aan te ‘zeuren’ (lees: nog steeds geen contractverlenging ondertekent maar wel te horen krijgen dat het geregeld is) etc. Aan de andere kant vind ik het heel moeilijk want ik wil niet zeuren of als lastig over komen en ben ook bang dat ze nu raar tegen me aan gaan kijken of dat ik m’n baan kwijt raak. 
Heel eerlijk weet ik het even niet meer en levert dit juist alleen maar meer stress op

Hopelijk kom je er binnenkort uit met je werk. Maar denk in dit geval vooral ook aan jezelf en de kleine in je buik. Het is moeilijk om je hieraan over te geven omdat je ook graag wil werken en niet te lastig wil zijn. Maar er groeit wel een mensje in je. Als jij na je werk zoveel last hebt dan moet je echt niet zo doorgaan. Je lichaam heeft rust nodig, bijv dat je smiddags een uurtje gaat liggen. Op die manier komt je lichaam echt tot rust.  Dit gebeurt helaas niet als je gaat zitten. 
Toen ik zwanger was ben ik na ongeveer 20 weken het rustiger aan gaan doen en nam ik regelmatig pauzes waarbij ik ook ff ging liggen. Bij mijn werk kon dat, snap dat dat bij jou lastiger zal zijn. Maar wel handig om uit te zoeken wat je rechten qua extra pauzes enzo zijn. 
Succes,  hopelijk weet je snel meer. 

Hopelijk kom je er binnenkort uit met je werk. Maar denk in dit geval vooral ook aan jezelf en de kleine in je buik. Het is moeilijk om je hieraan over te geven omdat je ook graag wil werken en niet te lastig wil zijn. Maar er groeit wel een mensje in je. Als jij na je werk zoveel last hebt dan moet je echt niet zo doorgaan. Je lichaam heeft rust nodig, bijv dat je smiddags een uurtje gaat liggen. Op die manier komt je lichaam echt tot rust.  Dit gebeurt helaas niet als je gaat zitten. 
Toen ik zwanger was ben ik na ongeveer 20 weken het rustiger aan gaan doen en nam ik regelmatig pauzes waarbij ik ook ff ging liggen. Bij mijn werk kon dat, snap dat dat bij jou lastiger zal zijn. Maar wel handig om uit te zoeken wat je rechten qua extra pauzes enzo zijn. 
Succes,  hopelijk weet je snel meer. 

Rijksoverheid zegt: (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsomstandigheden/vraag-en-antwoord/kan-mijn-werk-worden-aangepast-tijdens-mijn-zwangerschap-of-na-mijn-bevalling) 
Aanpassing werktijden bij zwangerschap
Ook kunnen de werktijden en rusttijden worden aangepast. Op de volgende zaken heeft u recht, maar overleg wel altijd met uw werkgever:

- regelmatige werktijden en rusttijden;
- extra pauzes (maximaal 1/8 deel van uw werktijd);
- een geschikte, afsluitbare ruimte om te rusten (met bed of rustbank);

Laat je niet afschepen omdat het je werkgever niet uitkomt. Vraag naar een eventuele verklaring van je verloskundige en informeer inderdaad bij de bedrijfsarts.

Ik zou nu gewoon echt eisen dat je dat contract ziet en ondertekend, want dit kan niet. Het is belachelijk dat ze tegen jou zeggeb dat het is geregeld want er is niks geregeld tot jij tekend. En jij doet helemaal niet lastig, ZIJ doen lastig. Desnoods bel je ze op om ze te vertellen dat jij geen werk meer doet tot je dat contract hebt gezien. Tenslotte ben je geen werknemer zonder dat contract en dat werkt bijde kanten op. Jij kan nu per direct zeggeb dat je niet meer komt tenzij je dt contract ziet. En zij kunnen wel dom lullen maar je hebt gewoon rechten. Nogmaals jij bent helemaal niet lastig zij doen lastig!! Ik word hier echt boos van stomme albert heijn mensen wat denken hun wel niet?? Ik heb ook allemaal vn dit soort shit gehad toen ik op brood stond en hoogzwanger was bn toen ook uiteindelijk tering boos geworden en voor mezelf opgekomen hb toen ook gezegd als jullie het niet eens zijn met wat hier letterlijk in de wet staat moeten we maar naar de rechtbank gaan nou toen was t meteen allemaal oke. 

Terug
Bovenaan