2e kind dan ook geen borstvoeding

Hallo, ik ben de anoniem van deze vraag. Ik stelde deze vraag omdat je overal te horen krijgt dat borstvoeding zoveel beter is, dat je kind minder kans heeft op ziektes, slimmer wordt etc. Dat je je kind echt tekort zal doen als je geen borstvoeding geeft.
Ikzelf twijfel ook aan dit verschil, maar wilde even reactie van anderen weten.

Ik heb hierboven een vergelijking gemaakt met mijn dochters, waarvan er één 8 weken te vroeg geboren is en de andere op tijd. Zoiets is het verschil tussen borst en fles ook. Allebei zijn ze gelukkig kerngezond, maar ik ben me er wel van bewust dat dat bij de oudste ook een kwestie van geluk is geweest. Want veel te vroeg geboren kinderen hebben toch een zwakker gestel en zijn sneller ziek. Dat is geen kwestie van je baby te kort doen, dat kan gewoon gebeuren. Maar persoonlijk zou ik er niet voor kiezen mijn baby met 7 maanden te halen, "want mijn oudste is tenslotte ook kerngezond". Je wilt toch het beste voor je kind?

Groetjes,
Pauline

Borstvoeding is bewezen beter! Er wordt niet voor niets door de WHO aangeraden minimaal 6 maanden borstvoeding te geven. Dus als je de kans hebt zou ik gewoon zo lang mogelijk borstvoeding willen geven (ben nu 10 weken bezig). Overstappen op flesvoeding kan altijd nog....

Beste Masja, het is mijn probleem niet om tussen borst en flesvoeding te kiezen. Bij mijn eerste kind had ik geen keus meer en moest na 4 dagen stoppen. Hierdoor ben ik behoorlijk depressief geworden omdat het allemaal mijn schuld zou zijn en dat het gewoon niet mogelijk is dat je geen borstvoeding kan geven. Toen mijn kind oorontsteking kreeg (trouwens de enige keer dat ze echt ziek is geweest en ze is nu bijna 2) kreeg ik van heel veel mensen te horen dat het mijn schuld was omdat ik geen borstvoeding had gegeven. Terwijl ik juist aan de andere kant zie dat de borstgevoede kinderen veel vaker ziek zijn en ook vaak last hebben van oorontsteking. Als ik nu geluk heb en mijn tweede kind wel langer borstvoeding kan geven en dit kind geen oorontsteking zal krijgen krijg je dat gezeur weer. Snap je? Dan zou ik ben tweede kind beter kansen hebben gegeven dan mijn eerste.
Hoe komt de WHO trouwens aan die wijsheid dat borstvoeding zoveel beter is? Hoe hebben zij het onderzoek gedaan etc.

Ongelofelijk dat je zulke opmerkingen kreeg, Anoniem! Wat kunnen sommige mensen toch bot zijn :-( Je gaat toch niet tegen een moeder zeggen dat het haar schuld is dat haar kind ziek is! Alsof je je nog niet ellendig genoeg voelt als je dat zieke koppie ziet...

Je ziet in je omgeving voorbeelden van zieke borstgevoede kinderen. Daarom worden wetenschappelijke onderzoeken altijd onder grote groepen kinderen gedaan, want individueel is het erg moeilijk om er iets over te zeggen. Er kunnen nog een heleboel andere factoren een rol spelen.

De WHO adviseert trouwens om minimaal 2 jaar borstvoeding te geven (waarvan 6 maanden exclusief) ;-) Dat advies is gebaseerd op 3000 wetenschappelijke onderzoeken. De fabrikanten van flesvoeding doen erg hun best om moedermelk na te maken, maar a) het is niet bekend welke stoffen er precies in zitten en hoe die op elkaar reageren en b) moedermelk bevat levende cellen, net als bloed, en kan daarom niet worden nagemaakt. Het is dus niet zo gek dat er verschillen zijn tussen (groepen) fles- en borstgevoede kinderen.

Groetjes,
Pauline

Pauline, dus bijna geen enkel kind heeft baat bij borstvoeding. Want er is volgens mij bijna niemand (ik heb het nu over Nederland) die 6 maanden volledige borstvoeding geeft (de meeste beginnen al eerder met bijvoeden of combinatie borst/fles) en dan ook nog eens anderhalf jaar doorgaat. Het grootste verschil in gezonde en niet gezonde kinderen zal dan wel komen door erfelijkheid en verdere voeding en verzorging.
Misschien bestaat er ook wel een verschil tussen kinderen die natuurlijk zijn geboren en kinderen die onnatuurlijk zijn geboren (met opgewekte weeën, keizersnede etc.)
En is er trouwens ook verschil tussen echte borstvoeding en afgekolfde?

Geen schuldgevoel krijgen hoor als je bij de 2de wel langer bv kan geven. Als ik je verhaal zo lees, heb je niet "vrijwillig" moeten stoppen met de bv bij je 1ste kind. Als het wel goed was gegaan had je lekker doorgegeven tot het moment dat je zelf wilde stoppen.
Zou gewoon lekker gegeven als je daar wat voor voelt

Terug
Bovenaan