Mijn 1e is thuis geboren, zonder knip/geen hechtingen. Was heerlijk! De volgende dag liep ik alweer rond in huis en kon ik alles weer doen.
Mijn 2e (21 maanden later) werd ee keizersnede ivm stuitligging. Ik vond het prima, was er niet bang voor ofzo. Ik vond de keizersnede een prachtig iets en het was allemaal heel relaxed en gezellig op de OK, echt grappig. Ik kijk er heel positief op terug. En suuuuuper fijn dat je geen weeën hebt natuurlijk! Dat is een enorm groot voordeel.
MAAAAARRRR toen kwam het herstel. Jeetje wat pittig vond ik het! De dag van de keizersnede al zoveel pijn aan de wond, misselijk, ik was zo beroerd. De hele kraamweek in bed gelegen, ik kon amper naar beneden maar werd echt gek in m'n bed. Een week op bed is echt niks voor mij, het maakte me erg down. Na 5 dagen kon ik weer een beetje rechtop staan en na 8 dagen buiten 200m lopen....
Wekenlang kun je niet fietsen, auto rijden deed ik wel korte stukjes. Maar lopen doet pijn, tillen doet pijn, even naar de speeltuin met de oudste is al zwaar vermoeiend. Ik vond het pittig! De eerste maand heb ik het echt wel zwaar gehad met 2 ukkies. Mijn man moest na 2 weken gewoon weer aan het werk en ging zelfs een weekje naar Bonaire voor z'n werk. Daar zat ik dan, 5 weken na de keizersnede met 2 kleine kinderen en best nog wel pijn...
Het viel me behoorlijk tegen, zeker omdat ik een dreumes in huis had. Met een 1e kindje kun je nog veel bankhangen, slapen, hoef je weinig te doen en kun je prima de hele dag thuis blijven. Maar m'n dreumes wilde toch wel 2x per dag naar buiten en op pad, en dat vond ik echt zwaar.
Zorg dat je in ieder geval de eerste 2 weken elke dag hulp hebt. Na die 2 weken kon ik mezelf aardig redden met de kinderen, al had ik dan nog wel veel pijn en was ik doodop in de avond. Probeer de oudste zo'n 2 dagen per week naar de opvang/oma te brengen. Dan kun jij die 2 dagen wel bankhangen met de baby en lichamelijk wat rusten. Mijn dochter ging maar 1 dag naar de opvang en dat was eigenlijk te weinig...
Verder.... geduld! Het ging elke dag wat beter, maar het ging me gewoon niet snel genoeg. Ik ben absoluut geen stilzitter en het herstel viel me gewoon zwaar omdat ik zoveel meer wilde doen en ik kon zo weinig. Die 6 weken herstel waren bij mij ook echr wel letterlijk 6 weken, daarna voelde ik me weer enigszins mezelf en tot 6 maanden heb ik de wond nog vaak voelen trekken...
Veel succes en sterkte. Hopelijk valt het jou erg mee, want de verhalen zijn heel verschillend. Er zijn ook vrouwen die wel een week na de keizersnede alweer op de fiets zitten en die zich prima voelen, maar dat ka ik me echt niet voorstellen. Ik vond het pittig, maar elk lichaam is anders!