2e kindje, dit keer keizersnede. Tips

Dank je wel voor jullie reacties!

Daar ben ik dus inderdaad ook bang voor, het gevoel dat je de oudste tekort gaat doen. Al is mijn man daar heel makkelijk in. Die zegt neem je rust zodat je goed herstelt. Niemand heeft er iets aan als je te vroeg te veel doet waardoor herstel langer duurt. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. 

Ik ga overleggen of opa en oma in die tijd een dag extra kunnen komen voor de oudste. Dat is wel een goede tip. Ook goed om te weten dat man beter thuis kan slapen. Dan is hij inderdaad uitgerust voor als wij thuis zouden komen. 
Onze oudste kan zelf de trap op en af. We willen proberen haar deze maand in een groter bed over te laten gaan, dus dan kan ze hier zelf ook in en uit. Alleen stiekem blijf je ze toch nog vaak tillen. 

Hoi, 
Ik wildw toch nog even reageren meer gewoon als tip en misschien heb je het al gedaan! 
Mijn kerel is geen keukenprins (helaas). Ik vond het daarom handig om eten in te vriezen en wat voorraad te hebben. Voor de belabberde dagen. 
Onze man staapt veel beter in zijn grote bed dus zeker proberen! 
Ik voelde me erg zwak na de keizersnee. Tip van verpleeging. Laat iemand een waterijsje halen in de kantine? 
Denk niet te ligt over de keizersnede zelf. Het is veel getrek en geduw aan je lichaam. 
heel veel succes!!! 

Dat is inderdaad ook een goede. De diepvries vast wat vullen. Mijn man kookt wel graag, maar kan me voorstellen dat het die dagen voor hem soms ook pittig kan zijn. Dus dan is het fijn als het zo klaar is. 

Vorig jaar onze eerste met een geplande keizersnede op de wereld laten komen (stuit).

Mijn man sliep op het ziekenhuis bed/bankje en vond het heerlijk om al die uitleg te krijgen en er helemaal bij betrokken te worden. Ook snachts. Jij zelf kan helemaal niets die eerste nacht(en), dus ik vond het heel prettig dat mijn man de zorg overnam en niet alles aan de zusters overliet. Ik zou je man dus juist wel in het ziekenhuis laten slapen ;)

Ik vond een geplande keizersnede heel relaxed en fijn. Ik ben nu zwanger van de 2e en zou het zo overdoen. De twee nachten in het ziekenhuis vond ik erg fijn. Ga er gewoon vanuit dat je even in het ziekenhuis ligt en laat jou en de baby lekker vertroetelen.

Ruggenprik ging bij mij goed en dus nauwelijks gevoeld.
Keizersnede zelf voel je een hoop getrek en gesjor, maar geen pijn (als het goed is).
Laat foto's maken tijdens en na de keizersnede! Zo bijzonder om alles te kunnen zien. Tijdens de keizersnede hebben mijn man en ik ook meegekeken door het plastic en zagen hoe ze de baby er uit haalde. Heel speciaal. Van het hechten had ik niets door, omdat ik de baby aan het bewonderen was.

Neem hoge (onder)broeken mee, die ver boven de wond zullen zitten. Losse kleding was voor mij een must, zodat het niet op de wond drukte.

Ik gaf geen borstvoeding, maar de baby de fles geven vond ik op dag 1 en 2 echt te pijnlijk ivm de wond. Dus ben benieuwd hoe mensen dit doen als ze borstvoeding geven...

Op dag 1 voel je je 100 jaar oud, op dag 2 90 jaar, dag 3 80 jaar etc. Ik voelde me iedere dag beter. Lachen, niesen en hoesten is pijnlijk na een keizersnede en heel m'n buik schudde als de kerstman heen en weer met lachen, waardoor ik nog harder moest lachen, wat dan weer pijnlijker was :)

Mijn man is 3 weken thuis geweest en precies op zijn eerste werkdag ging heel Nederland in de eerste lockdown, dus mijn man is nu nog steeds veel thuis. Ik vond het herstel erg meevallen, zolang je hulp kan en durft te vragen. Ik heb in t ziekenhuis 2,5 dagen op bed gelegen en thuis die eerste week overdag nauwelijks meer. Na 2 weken voelde ik me wel ongeveer de oude en wandelde ik veel. Na 5,5 weken mocht ik in overleg met de gynaecoloog weer heel rustig aan gaan hardlopen (deed ik voor en tot aan 20 weken zwangerschap ook) en dit is toen helemaal zonder pijn of moeite verlopen.

Ik ben nu heel benieuwd naar hoe het herstel zal gaan na een keizersnede als je al een kleine hebt rond lopen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je dan minder rust kan pakken inderdaad. Ik ga onze eerste na de bevalling/keizersnede dus ook gewoon 2 dagen in de week naar opa en oma laten gaan. En mijn man zal de eerste weken weer thuis zijn.

Ik ging redelijk goed getraind de zwangerschap in en sommige zeggen dat dat ook helpt bij het herstel van een keizersnede. Wellicht dat dat meespeelt, maar ik denk ook dat ieder lichaam anders hersteld en dat je 'gewoon' geluk moet hebben hierin. Ik zou er voor tekenen als de tweede keizersnede en het herstel net zo zouden gaan als vorig jaar.

Succes!!

Het herstel van de keizersnee viel mij 100% mee! De ingreep vond ik wel vervelend. Ik was kotsmisselijk van de medicatie in het infuus of van de ruggeprik, en het gestommel en getrek in mijn buik vond ik een nare gewaarwording. Helaas was ik in mijn hoofd alleen maar bezig met mijn spanning voor de ruggeprik en de operatie ipv me te realiseren dat mijn zoon zou worden geboren. Het herstel vond ik echter goed te doen, ik liep de week na de keizersnee al door de supermarkt. Mentaal heeft de keizersnee wel veel impact gehad. Het gevoel dat ik het niet zelf heb gedaan en dat 'ineens' mn baby er was, is iets wat me nog steeds puzzelt. Ik geloof dat zowel voor moeder als voor kind de overgang heel onnatuurlijk is en daar hebben zowel mijn zoon (in het begin) als ik veel last van gehad. Enige waar ik momenteel hinder van heb is mijn conditie die achter blijft, maar ik las dat meerdere vrouwen met keizersnee dit tot maandenlang kunnen ervaren. Stukje acceptatie vrees ik ;)

Wauw! Dan hebben jullie beiden een super herstel gehad. 

Helaas moet ik bekennen dat ik een matige conditie heb, ik ga er gewoon vanuit dat het herstel zal tegenvallen hopelijk mag het dan alsnog meevallen. 

Hoge onderbroeken zijn ook een goede, deze zal ik nog gaan kopen. 
WKN je geeft aan dat je het mentaal zwaar vond. Wist je van te voren dat het een keizersnede zou worden?
Ik heb bij mijn eerste een helse bevalling met een vreselijke herstelperiode gehad. Alles is gelukkig goed afgelopen. Ik wist vanaf toen al dat ik bij een volgende een keizersnede zou krijgen. 

Na een versie-poging die niet slaagde zijn we voor een geplande keizersnee gegaan omdat de kleine niet uit de stuit wilde draaien. De keizersnee was dus bij ons bekend. Ik vond het echter een gekke ‘sneltrein’ waar ik in kwam en waarbij er zoveel tegelijkertijd gebeurde dat ik het overzicht en de controle voor m’n gevoel wat kwijt was. Er is nl 10 man aanwezig op de OK en terwijl er 1 iemand bij mij een katheter in bracht was er links iemand met mn infuus bezig en rechts werd tegelijkertijd mijn bloeddruk opgemeten. Overal was men op hetzelfde moment met mij aan het ‘plukken’. Het had op mij iig best veel impact, ook door mn eigen mindset toen (niet kunnen genieten maar vooral gespannen zijn voor wat er gaat gebeuren) . Dat is dan ook de enige tip die ik je echt op je hart wil drukken; geniet!! Want je kindje wordt geboren! ?
En het kan goed zijn dat de keizersnee jou wel rust brengt gezien je eerdere ervaring! Dit is iig hoe ik hem ervaren heb ;)

Terug
Bovenaan