2e kindje heel spannend en veel oefenen.........Maar wel de hele buik vol en endometriose???

Hoi dames,
Het is voor mijn al weer een tijdje geleden dat ik op dit forum heb gezeten.....met mijn 1e zwangerschap heb ik dit tot diep in de nacht gedaan en heb veel steun daar aan gehad.
Mijn lieve man en ik heb besloten om voor een 2e te gaan. Mijn lieve zoon is nu twee en half en een geweldig makkelijk ventje.Maar ik weet niet of het gaat lukken want mijn buik zit vol endometriose dus het is de vraag of het wel gaat lukken. Ik moest eindelijk volgende mnd geopereerd worden maar we hebben de operatie in de wacht gezet want anders is de kans heel klein bijna niet op kinderen heeft dearts gezegd.

Ben benieuwd of er meer lady,s zijn die dit probleem in de buik hebben?????
We hebben vandaag de rubbers ver weg gestopt en hebben meteen gekuffeld.....Maar ik wist toch dat ik niet vruchtbaar was want volgende week is mijn menstruatie.
Maar het idee dat we gekozen hebben samen voor een nieuw kindje dat gevoel geeft me al vlinders nu nog de rest.
Ik ben me beniewd hoe mijn gynaecoloog hier op reageerd want daar hebben we volgende maand een afspraak mee.
Maar wij kiezen voor onszelf soms moet je gewoon je hart volgen en doen wat je gevoel zegt.

Ik ben 38 en er klaar voor.
Ik hoop dat ik gezellig kan babbelen met wat dames lijkt me heel leuk.

Wendy

hoi wendy

ik heb (gelukkig) geen ervaring met endometriose, maar ik vind het heel goed dat je je gevoel volgt en ik hoop dat de gynacoloog dit ook een goed idee vind. Heeft het ook effect op hoe makkelijk je zwanger wordt en had je er bij de eerste zwangerschap ook al last van?
Ik wens je veel succes met zwanger worden.

groetjes diedoes

Hoi Wendy,

Wat vervelend zeg van die endometriose. Zelf weet ik niet of ik het heb, maar heb wel een paar vragen aan jou als je dat goed vind.
Mijn moeder heeft ook enorm last van endometriose. Nu is dit ongeveer 32 jaar geleden. Na 7 jaar kwam ik pas om de hoek kijken. Zou het erfelijk kunnen zijn naar de eerste dochter? Ik heb enorm veel last van de menstruatie. Vandaar dat ik al op 14 jarige leeftijd de pil ben gaan slikken (om de pijnen wat minder te maken en wat minder lang ongi te zijn, soms wel 11 dagen hevig ) 1 jaar geleden ben ik overgegaan op de nuvaring, en ik werd weer fitter en niet meer zo moe. Sinds november gestopt met de nuvaring en voor ons eerste kindje te gaan. Maar ik ben bang dat ik misschien ook endometriose heb en ook zo lang bezig moet zijn om zwanger te raken. Maar waarschijnlijk is de medische wetenschap al wat gevorderd, dat weet ik niet.
Zijn er klachten met endometriose dat jij weet waaraan je het kan herkennen? als mijn volgende menstruatie komt wil ik precies opschrijven waar ik allemaal last van heb. o.a. 3 dagen bijna niet kunnen lopen. En dan een afsrpaak bij de huisarts t emaken en dan  ook over endometriose te hebben.

Groetjes Maaike

Hoi Maaike,
Leuk dat je reageert.....Het is niet erfelijk maar hormonaal is veel erfelijk.
Ik heb ook hele heftige menstruaties en heb koort en onzettend veel pijn in me buik dan en erg misselijk.
Maar mijn eisprong voel ik ook onzettend goed en is ook niet echt een pretje!!!!
Onze zoon is een wonder zegt de arts door alle verklevingen in me buik hij word augustus 3 en wij willen heel graag een 2e.
Ik zou dus eindelijk in maart geopereerd worden aan buik(verklevingen en de endo en cystes weg halen maar dat houd in 1 kant de eierstok en leider verwijderen.
dat wil ik nog niet dus dat heb ik af gezegd!!!!
Mijn arts was daar niet blij mee maar ik ga toch proberen op zwanger te worden. Of het slim of goed is weet ik niet maar me gevoel zegt dat ik het nu moet doen,want als alles uit je buik is gaat het denk het niet meer(zwanger worden).
En jij hoe gaat het met jou nu?????

Liefs Wendy

Hoi Wendy,

Dank voor je reactie. Wat goed dat je die operatie hebt afgezegd joh. En wie weet komt er vvoor jullie weer een wonder op de wereld. Ik heb inderdaad ook een zeer pijnlijke eisprong. ik denk dat ik bijna 4 dagen pijn in mijn buik heb. En dan ook echt pijn. En mijn menstruatie ... nou dat is gewoon vreselijk. En aangezien mijn moeder ook zo prblemen met haar ongi heeft. Mijn moeder is gesteriliseerd en nog hevige menstruatie. Heel apart. Ik ben heel bang dat ik ook endo heb. Ik denk dat ik na mijn volgende menstruatie komt (hoop het niet ) een afspraak maak bij de huisarts om misschien een onderzoek te doen. Zou de huisarts dat zelf kunnen of moet je dan naar de gynecoloog.... DAar ben ik wel benieuwd over. en kijken ze dan alleen of schrapen ze iets weg of een echo? Ik weet eigenlijk nog maar heel weinig erover.

Ik hoor graag jou ervaringen daarmee. Heeft jou moeder het zelf ook?
Groetjes Maaike

Hallo dames,

Ik las jullie krabbels en moest ook ff reageren. Ik heb ook endometriose, achteraf gezien al 19 jaar. Helaas is het dus wel erfelijk. Mijn moeder heeft het én haar moeder én ik én mijn twee zussen. Alleen ik en mijn moeder de ernstige vorm en mijn zussen minder.

Er is een geweldig forum voor dames met deze ziekte voor levenslang:
http://groups.msn.com/Endometriose/forum.msnw
Ik heb hier al met een heleboel lotgenoten gepraat wat me veel steun heeft gegeven.

Helaas kan je huisarts de diagnose endometriose niet zelf stellen. Op basis van de aanwezige symptomen kán die het uiteraard wel vermoeden, maar de diagnose moet door de Gyn gedaan worden.

Mocht je meer info over endometriose willen hebben kan je ook eens op de site van de stichting kijken:
http://www.endometriose.nl/
Hier heb ik ook een heleboel informatie vandaan gehaald.

Als je twijfelt of je endometriose hebt en je huisarts wil je niet doorsturen, zeg dan dat je zwanger wilt worden en dat nog niet gelukt is. Wat uiteraard inhoud dat je wel een relatie moet hebben.... Maar ik heb zo'n eigenwijze huisarts en daarom ben ik er pas na 8 jaar achter gekomen.

Ikzelf heb in nov 2006 een kijkoperatie gehad waarbij een  cyste is verwijderd in mijn linkereierstok. Die is daardoor eigenlijk afgeschreven, maar wel blijven zitten. Omdat er endo-bloed uit de cyste kwam was de diagnose ook meteen definitief.
Op 1 mei afgelopen jaar heb ik een buikoperatie gehad waarbij mijn buik is schoongemaakt. Alle aanwezige endo-haarden zijn verwijderd en oa de verklevingen aan mijn rechtereierstok en achterkant van baarmoeder. Dit was ook de reden dat ik niet zwanger raakte. De eisprong ging niet goed omdat de eileider niet goed aansloot op de eierstok.

3 maanden na de operatie had ik mijn eerste menstruatie en meteen de laatste voor 9 maanden, want ik ben zwanger! Inmiddels hoef ik nog maar 8 weken. Maar we hebben zachtgezegd een rottijd achter de rug. En nu moet ik zeggen dat ik ergere verhalen heb gelezen hoor, maar ik mag het toch wel zeggen?

1 ding moet ik zeggen, de ziekte endometriose geeft je levenslang. Je komt er nooit écht vanaf. De endo kan in slaap komen door de overgang of zwangerschap. Maar de zekerheid dat het weg is heb je nooit.... Ik wens jullie beiden uiteraard veel sterkte in deze strijd.

Groetjes Joke

Hoi Joke,

Dank je wel voor de tips.

Ik wacht nu eerst mijn volgende menstruatie af. Daarna ga ik maar eens naar de dokter toe. Ik zit nu midden in mijn vruchtbare periode. Heel erg pijnlijke onderbuik. Veel steken e.d. Ovulatietest is nog niet zo donker als het controle streepje. Dus ik denk dat mijn ei er wel aan komt. Elke keer als ik opsta grijp ik naar mijn buik van de pijn. Vreselijk. Gisteravond geklust en zo veel pijn gehad. Lijkt wel alsof ik helemaal beurs ben. Ik durf geen ibuprofen te nemen tegen de pijn. Effe doorbijten en maar hopen dat de arts me wil helpen.

Groetjes maaike

Hoi maaike,
Ik begrijp je heel goed ik heb ook voor de menstruatie en tijdens de eisprong  hevige pijn en scheuten. Ben Vandaag ongesteld geworden ben op me werk maar doodziek ervan weer. Niet normaal hoeveel bloed ik verlies.Je vroeg over mijn moeder die heeft toen ze 35 was haar baarmoeder eruit moeten halen zoveel pijn en problemen had ze met haar buik en veel pijn toen die tijd waren ze nog niet zo kundig met alles maar hormonaal zit zij ook niet goed in haar vel. Ze heeft 5 jr geleden borstkanker gekregen borstamputatie gehad en nu redelijk stabiel maar wel elk half controle. Het erfelijkheids factor is erg hoog in de familie bij ons dus ik heb ook controle en borstfotos om de 10 maanden.
Maar goed ik hoop dat we regelmatig kunnen praten met elkaar op deze site. Lijkt me fijn. Maar je huisarts kan weinig voor je betekenen voor de endo dus je moet echt naar de gyno en daar een echo aan vragen. Want dan kunnen ze in je buik kijken.......maar alle endo is niet altijd te zien....dat is mijn ervaring. Daarom wilde ze mijn opereren waar ik niet zo zin in had want daar zaten zoveel risco,s aan vast. Want ik heb dan endo en verklevingen en cystes in me buik want door die endo kunnen alle organen in je buik vast van gaan zitten. Dus mijn gyno zei wel nadrukkelijk als ik nog kinderen wilde kon dat naar de operatie waarschijnlijk asl zo goed niet meer. Tja dan denk je op dat moment wat is wijsheid toch!!!!!!!
Ik loop met mij knie voor onderzoek in het ziekenhuis en als ik daar uitslag van heb dan maak ik een afspraak bij de gyno.
Alles op zijn tijd vind ik maar zo.
Liefs wendy

Terug
Bovenaan