2e kindje

<p>Hallo mama's</p><p>Willen jullie je ervaringen met mij delen over het hebben van een 2e kindje.</p><p style="text-align: left;">Momenteel hebben we een dreumes van 13 maanden en we zijn aan het praten over een 2e kindjes (het liefst zouden we dan dit jaar zwanger willen worden zodat de baby komt als onze dreumes ongeveer 2.5 is)</p>Wat zijn jullie ervaringen met 2 kinderen rond dezelfde leeftijdHoe hebben jullie praktische dingen aangepakt zoals vervoer (kinderwagen etc)Was het niet te zwaar (ik ben een huismoeder, we hebben geen oppas of opvang)<p>Het lijkt me leuk voor onze dreumes om een broertje of zusje te hebben waar hij de rest van zijn leven bij terecht kan (ook bij ons uiteraard maar sommige dingen bespreek je later liever niet met je ouders haha)</p><p>Maar aan de andere kant ben ik ook bang dat 1 te weinig aandacht oid krijgt.</p><p>Ik wil absoluut niet dat 1 zich achter gestoten zou voelen of minder belangrijk want dat is die absoluut niet.</p><p>Hoe hebben jullie alles aangepakt?</p>
 
Ik heb een dochter van 2 jaar en 2 maanden en een dochter van 3 weken, dus nog niet zo heel veel ervaring.
Maar tot nu toe vindt de oudste haar zusje heel erg leuk en lief en is ze ook niet jaloers als de baby aandacht krijgt.
Of het zwaar is kan ik nog niet zo goed over oordelen. Ik denk dat het wel prima te doen is, maar meer even opnieuw een routine vinden in je dagritme en lijkt me op dit moment het lastigst als je haast hebt (met een tegenwerkende peuter) en je moet 2 kids aangekleed en gevoed wegbrengen. Dat is als thuisblijf moeder gelukkig meestal niet zo’n ding denk ik ?
Qua praktisch hebben wij de oudste een nieuwe kamer met peuterbed gegeven. Heel handig als je hoogzwanger bent want dan kun je je peuter niet meer in een ledikantje tillen (althans ik niet..). We hebben een duowagen aangeschaft (onze peuter is nogal lui en wordt het liefst rondgeredeb dus we hebben er nu al veel plezier van) maar ik denk dat je bij een actief beweeglijk kindje met zo’n plankje ook prima uit de voeten kan. 
Wat de auto betreft.. wij zijn nog niet met zn allen op pad geweest maar ik denk dat wij op termijn wel een grotere willen (nu een ford fiesta) want met een kinderwagen in de kofferbak en 2 stoeltjes op de achterbank is de auto écht vol en past er geen boodschappentas meer bij ?
 
Wij hadden er bewust voor gekozen om er iig 2.5 jaar tussen te laten. Uiteindelijk toen na 4 maanden zwanger en mijn dochter was 2 jaar en 9 maanden toen de baby kwam. 


Die is nu alweer 13 maanden, dus we hebben al even ervaring ☺️
Wij hebben onze dochter met 26 maanden een nieuwe kamer met peuterbed gegeven. Bewust voordat ze wist dat er een baby kwam. Zij kreeg een groot bed omdat ze een grote meid was. 
pas 2 maanden later (met 20 weken) verteld dat er een baby kwam.
Ik vond het heel fijn dat mijn dochter het al goed begreep en al best zelfstandig was. Dat scheelt wel veel. Natuurlijk is het ook een dwarse peuter af en toe en kan je niet altijd weg op het moment dar je had bedacht ?
Qua vervoer hebben wij gewoon onze enkele kinderwagen gehouden en ook geen plankje. Dat vonden we zo’n onhandig ding, dat je niet meer recht achter de wagen kon lopen.
En onze dochter kon al redelijk lopen, maar wel hebben we toen onze fietskar omgebouwd dat we er ook mee konden lopen. Kwam je toch net wat verder dan met een mopperende peuter ☺️
En ja, het is zwaar, zeker het eerste jaar. Maar als ik nu al zie hoe leuk ze samen spelen en hoe dol ze op elkaar zijn ?
 
Hier 2 meiden, van oktober 2017 en juli 2019. Dus 2 onder de 2 jaar. De jongste is nu 6 maanden. 
Vind ik het zwaar? ZEKER wel eens!! Maar als er meer leeftijdsverschil tussen zit, is het ongetwijfeld ook zwaar. Voordeel nu vind ik dat de oudste tijdens mn hele zwangerschap nog 2-3 uur sliep in de middag en ik dus ook echt even rust had. Ook nu ze ruim 2 jaar is, slaapt ze nog wel 1.5-2 uur in de middag en als de jongste dan ook slaapt, heb ik soms zomaar 2 uur voor mezelf :D Als je oudste ouder is en niet meer slaapt, lijkt het me ook enorm pittig om er een baby bij te hebben dus overal is iets voor te zeggen...
Ik vond het ook zwaar omdat de 2e met keizersnede geboren is (ze lag in stuit) en ik dus echt 6 weken lang weinig mocht.. met een dreumes in huis vond ik dat heel pittig. Maar dat weet je ook niet van tevoren.
Praktisch gezien: wij hebben geen duowagen. Plankje achter de Joolz. Loopt écht prima, ik hoef niet naast de wagen te lopen! En mijn oudste loopt vaak zelf of gaat mee op de loopfiets. Ook geen andere auto gekocht, maar in de toekomst willen we wel een wat hogere auto met meer laadruimte want hij zit propvol als we een weekend weg gaan..
Het is vooral even zoeken naar een nieuw ritme. 2 Kinderen uit bed, aankleden, ontbijt, s avonds in bad, naar bed.. dat zijn soms stress momenten. Nachtvoedingen en elke ochtend om 6.30 weer opstaan voor de oudste, ja dat is zeker wel eens pittig. Met 2 kindjes heb je weinig momenten meer voor jezelf!
Maar het is ook zó genieten! De jongste reageert continue op de oudste en heeft zoveel lol!! De oudste weer niet beter dat de jongste er is (de periode dat ze nog alleen was, herinnert ze zich niet meer) en accepteert het zeer goed, vanaf dag 1. Tuurlijk krijgt de jongste wel eens een duw of een stuk speelgoed in haar gezicht maar dat hoort erbij vind ik.
Onze meiden gaan 1 dag naar de gastouder en 1 dag papadag. Ik vind het heerlijk om 2 dagen te werken. 1 Dag beide kindjes wegbrengen is goed te doen, maar ik ben blij dat het geen 4 dagen hoeft! Als je thuis bent, kun je toch rustiger opstarten enzo dus alleen maar voordeel als je thuis blijf mama bent denk ik. Al vind ik het erg fijn om 2 dagen per week géén mama te zijn.
De oudste ging met precies 2 jaar over naar een peuterbed, ging gelijk goed.
Het lastigst vind ik dat je rekening moet houden met 2 ritmes. In de ochtend ben ik nu wat meer aan huis gebonden door het ochtendslaapje van de jongste. Maar mijn peuter wil natuurlijk graag even op stap, ik hou haar niet zoet van 7.00-13.00 met puzzels en duplo ;) Dat vraagt soms wat geduld van haar en van mij, sommige dagen kan ik pas om 11:00 de deur uit terwijl ik om 9:00 al graag naar buiten wil haha. Maarja, dat wordt ook weer beter als de jongste groter wordt.
Wees niet bang dat er 1 te weinig aandacht krijgt. Of dat je van de 1 meer houdt. Je leert je aandacht verdelen. En je houdt écht van allebei evenveel!! Ja, soms moet 1 van de 2 even wachten maar ik heb wel geleerd snel en praktisch te werken en heb bijv. binnen 3 minuten 2 kinderen aangekleed en in de auto.
Hoe het precies zal gaan, weet je pas als je er middenin zit. Ik vind het soms kei zwaar, maar ik zou niet anders willen. Met maar 1 kindje in huis vond ik het vaak wat saai.. voor mezelf maar  ook voor mn dochter. Nu is er veel meer gezelligheid in huis! 
 
Hier 2 meiden, van oktober 2017 en juli 2019. Dus 2 onder de 2 jaar. De jongste is nu 6 maanden. 
Vind ik het zwaar? ZEKER wel eens!! Maar als er meer leeftijdsverschil tussen zit, is het ongetwijfeld ook zwaar. Voordeel nu vind ik dat de oudste tijdens mn hele zwangerschap nog 2-3 uur sliep in de middag en ik dus ook echt even rust had. Ook nu ze ruim 2 jaar is, slaapt ze nog wel 1.5-2 uur in de middag en als de jongste dan ook slaapt, heb ik soms zomaar 2 uur voor mezelf :D Als je oudste ouder is en niet meer slaapt, lijkt het me ook enorm pittig om er een baby bij te hebben dus overal is iets voor te zeggen...
Ik vond het ook zwaar omdat de 2e met keizersnede geboren is (ze lag in stuit) en ik dus echt 6 weken lang weinig mocht.. met een dreumes in huis vond ik dat heel pittig. Maar dat weet je ook niet van tevoren.
Praktisch gezien: wij hebben geen duowagen. Plankje achter de Joolz. Loopt écht prima, ik hoef niet naast de wagen te lopen! En mijn oudste loopt vaak zelf of gaat mee op de loopfiets. Ook geen andere auto gekocht, maar in de toekomst willen we wel een wat hogere auto met meer laadruimte want hij zit propvol als we een weekend weg gaan..
Het is vooral even zoeken naar een nieuw ritme. 2 Kinderen uit bed, aankleden, ontbijt, s avonds in bad, naar bed.. dat zijn soms stress momenten. Nachtvoedingen en elke ochtend om 6.30 weer opstaan voor de oudste, ja dat is zeker wel eens pittig. Met 2 kindjes heb je weinig momenten meer voor jezelf!
Maar het is ook zó genieten! De jongste reageert continue op de oudste en heeft zoveel lol!! De oudste weer niet beter dat de jongste er is (de periode dat ze nog alleen was, herinnert ze zich niet meer) en accepteert het zeer goed, vanaf dag 1. Tuurlijk krijgt de jongste wel eens een duw of een stuk speelgoed in haar gezicht maar dat hoort erbij vind ik.
Onze meiden gaan 1 dag naar de gastouder en 1 dag papadag. Ik vind het heerlijk om 2 dagen te werken. 1 Dag beide kindjes wegbrengen is goed te doen, maar ik ben blij dat het geen 4 dagen hoeft! Als je thuis bent, kun je toch rustiger opstarten enzo dus alleen maar voordeel als je thuis blijf mama bent denk ik. Al vind ik het erg fijn om 2 dagen per week géén mama te zijn.
De oudste ging met precies 2 jaar over naar een peuterbed, ging gelijk goed.
Het lastigst vind ik dat je rekening moet houden met 2 ritmes. In de ochtend ben ik nu wat meer aan huis gebonden door het ochtendslaapje van de jongste. Maar mijn peuter wil natuurlijk graag even op stap, ik hou haar niet zoet van 7.00-13.00 met puzzels en duplo ;) Dat vraagt soms wat geduld van haar en van mij, sommige dagen kan ik pas om 11:00 de deur uit terwijl ik om 9:00 al graag naar buiten wil haha. Maarja, dat wordt ook weer beter als de jongste groter wordt.
Wees niet bang dat er 1 te weinig aandacht krijgt. Of dat je van de 1 meer houdt. Je leert je aandacht verdelen. En je houdt écht van allebei evenveel!! Ja, soms moet 1 van de 2 even wachten maar ik heb wel geleerd snel en praktisch te werken en heb bijv. binnen 3 minuten 2 kinderen aangekleed en in de auto.
Hoe het precies zal gaan, weet je pas als je er middenin zit. Ik vind het soms kei zwaar, maar ik zou niet anders willen. Met maar 1 kindje in huis vond ik het vaak wat saai.. voor mezelf maar  ook voor mn dochter. Nu is er veel meer gezelligheid in huis! 
 
O, en we hebben een bakfiets gekocht zodat de jongste al vanaf de eerste maand mee kon op de bakfiets in de maxi cosi. BESTE AANKOOP OOIT!!!!! Je kan er makkelijk 2 kindjes in kwijt, er zit een standaars in waar je de maxi cosi in klikt, boodschappen erbij en de kinderen zitten heerlijk droog en warm. Ben er echt heel blij mee. Ook deze wintermaanden fiets ik er wekelijks meerdere keren op. Anders ben je de eerste maanden zo aan de auto gebonden, gezien de baby pas rond 8 maanden op de fiets mag. En ook als ze ouder wordt, lijkt het me heerlijk.. 2 kindjes voorin de bakfiets en fietsen maar :D
 
[quote quote=10290180]O, en we hebben een bakfiets gekocht zodat de jongste al vanaf de eerste maand mee kon op de bakfiets in de maxi cosi. BESTE AANKOOP OOIT!!!!! [/quote]
Een elektrische bakfiets staat heel hoog op mijn wensen lijstje, lijkt me echt ideaal!
 
 
[quote quote=10290178] Voordeel nu vind ik dat de oudste tijdens mn hele zwangerschap nog 2-3 uur sliep in de middag en ik dus ook echt even rust had. Ook nu ze ruim 2 jaar is, slaapt ze nog wel 1.5-2 uur in de middag en als de jongste dan ook slaapt, heb ik soms zomaar 2 uur voor jezelf!
[/quote]
Helaas wil hij hier al vanaf hij een maand of 11 was niet meer smiddags slapen.
Tenzij we aan het wandelen zijn met de buggy of in de auto, dan slaapt hij zo 1 of 2 uur aan één stuk.
Maar als we thuis zijn wil hij niet.
Hopelijk komt dat weer.
 
 
Terug
Bovenaan