Hier 2 meiden, van oktober 2017 en juli 2019. Dus 2 onder de 2 jaar. De jongste is nu 6 maanden.
Vind ik het zwaar? ZEKER wel eens!! Maar als er meer leeftijdsverschil tussen zit, is het ongetwijfeld ook zwaar. Voordeel nu vind ik dat de oudste tijdens mn hele zwangerschap nog 2-3 uur sliep in de middag en ik dus ook echt even rust had. Ook nu ze ruim 2 jaar is, slaapt ze nog wel 1.5-2 uur in de middag en als de jongste dan ook slaapt, heb ik soms zomaar 2 uur voor mezelf
Als je oudste ouder is en niet meer slaapt, lijkt het me ook enorm pittig om er een baby bij te hebben dus overal is iets voor te zeggen...
Ik vond het ook zwaar omdat de 2e met keizersnede geboren is (ze lag in stuit) en ik dus echt 6 weken lang weinig mocht.. met een dreumes in huis vond ik dat heel pittig. Maar dat weet je ook niet van tevoren.
Praktisch gezien: wij hebben geen duowagen. Plankje achter de Joolz. Loopt écht prima, ik hoef niet naast de wagen te lopen! En mijn oudste loopt vaak zelf of gaat mee op de loopfiets. Ook geen andere auto gekocht, maar in de toekomst willen we wel een wat hogere auto met meer laadruimte want hij zit propvol als we een weekend weg gaan..
Het is vooral even zoeken naar een nieuw ritme. 2 Kinderen uit bed, aankleden, ontbijt, s avonds in bad, naar bed.. dat zijn soms stress momenten. Nachtvoedingen en elke ochtend om 6.30 weer opstaan voor de oudste, ja dat is zeker wel eens pittig. Met 2 kindjes heb je weinig momenten meer voor jezelf!
Maar het is ook zó genieten! De jongste reageert continue op de oudste en heeft zoveel lol!! De oudste weer niet beter dat de jongste er is (de periode dat ze nog alleen was, herinnert ze zich niet meer) en accepteert het zeer goed, vanaf dag 1. Tuurlijk krijgt de jongste wel eens een duw of een stuk speelgoed in haar gezicht maar dat hoort erbij vind ik.
Onze meiden gaan 1 dag naar de gastouder en 1 dag papadag. Ik vind het heerlijk om 2 dagen te werken. 1 Dag beide kindjes wegbrengen is goed te doen, maar ik ben blij dat het geen 4 dagen hoeft! Als je thuis bent, kun je toch rustiger opstarten enzo dus alleen maar voordeel als je thuis blijf mama bent denk ik. Al vind ik het erg fijn om 2 dagen per week géén mama te zijn.
De oudste ging met precies 2 jaar over naar een peuterbed, ging gelijk goed.
Het lastigst vind ik dat je rekening moet houden met 2 ritmes. In de ochtend ben ik nu wat meer aan huis gebonden door het ochtendslaapje van de jongste. Maar mijn peuter wil natuurlijk graag even op stap, ik hou haar niet zoet van 7.00-13.00 met puzzels en duplo
Dat vraagt soms wat geduld van haar en van mij, sommige dagen kan ik pas om 11:00 de deur uit terwijl ik om 9:00 al graag naar buiten wil haha. Maarja, dat wordt ook weer beter als de jongste groter wordt.
Wees niet bang dat er 1 te weinig aandacht krijgt. Of dat je van de 1 meer houdt. Je leert je aandacht verdelen. En je houdt écht van allebei evenveel!! Ja, soms moet 1 van de 2 even wachten maar ik heb wel geleerd snel en praktisch te werken en heb bijv. binnen 3 minuten 2 kinderen aangekleed en in de auto.
Hoe het precies zal gaan, weet je pas als je er middenin zit. Ik vind het soms kei zwaar, maar ik zou niet anders willen. Met maar 1 kindje in huis vond ik het vaak wat saai.. voor mezelf maar ook voor mn dochter. Nu is er veel meer gezelligheid in huis!