2e kindje?

Mijn dochtertje is net 2 jaar geworden en ik ben nog steeds super blij met haar.
De omgeving begint nu al met opmerkingen: dochtertje nu 2 geworden, tijd voor een 2e kindje.
Ik ga daar niet zo op in maar eigenlijk begint het best te kriebelen maar praktisch en financieel gezien is het niet verstandig. Ten eerste hebben maar 1 kamertje met plaats voor 1 kindje en alleen ik werk dus dat is best zwaar.  Soms denk ik ach we gaan ervoor , ik ben tenslotte al 35 jaar, maar ja moet wel leuk blijven en geen doorgedraaide moeder worden. Daar heeft niemand baat bij.
Heeft iemand hier ervaring mee of tips??
Ben heel benieuwd...

Alie,

Ik heb twee dochtertjes. Een van 2,5 jaar en één van bijna 1. Lekker druk dus. Daarnaast werk ik nog 4 dagen dus ik heb mijn handen echt wel vol. Gelukkig loopt het allemaal goed en zijn ze goed gezond. Als ik zou mogen kiezen zou ik het gelijk weer zo doen!

Heerlijk 2 van die meiden die ook heerlijk met elkaar kunnen spelen (en ruziemaken).

Veel succes!

Hoi Alie,

Ik heb een dochterje van net 2 en een zoontje van 9 weken. Mijn man zag het eerst ook niet zo zitten financieel en ruimtetechnisch een 2e. We hadden nog wel een kamertje waar de computer stond maar geen zolder of zo. Toch hebben we besloten om ervoor te gaan met de gedachte als je voor de uitdaging staat je er een succes van kan maken.

Mijn motto is dan ook waar er 3 eten kunnen er  4 eten, dan maar wat minder speelgoed etc. Ik ben lid van de speel o theek dus voor onze kinderen ook elke keer een "nieuw" speeltje. Kleding kan je zo duur maken als je zelf wil en van op 1 kamer slapen heeft ook nog nooit iemand iets gekregen. Het gaat om de liefde die je je kinderen kan geven. Daarbij staat niets zo dicht bij je als een broer of zus. Ook al is het niet gezegt dat broers en zussen met elkaar op kunnen schieten.  Belangrijke reden voor mij om een tweede te willen is dat mijn dochtertje dan altijd iemand zou hebben als wij er niet meer zijn. Misschien  een beetje ver gedacht....... en lopen ze later de deur niet bij elkaar plat.

Succes met het maken van jullie keuze.

hoi hoi,

ik heb twee kinderen. Een zoontje  van bijna 2 jaar en een dochtertje van bijna 1 jaar. Ik heb er bewust voor gekozen om ze snel achterelkaar te krijgen. Financieel en emotioneel is het af en toe wel  erg zwaar.  Beiden vragen veel aandacht.  Qua ruimte maakt het niet uit, we hebben de kleintjes gezellig op 1 kamertje gelegd. De kleintjes zijn hieraan snel gewend geraakt en vinden het ook leuk. Zelden maken ze elkaar wakker met hun gehuil. Wat goed voor jou en je gezin is weten jij en je partner het beste. Laat je niet opjutten door je omgeving, maar laat je ook niet weerhouden door je verstand die zegt dat het moeilijk gaat/kan worden. Het is heel moeilijk om vooruit te zien. Verstandig zijn is natuurlijk ok, maar alles uit den treure beredeneren helpt je nauwelijks verder. Doe wat goed voelt, en het komt vast ook wel goed.

succes steef

Hallo,

Ik weet het ook niet hoor... mijn dochtertje is 2,5 en emotioneel wil ik wel, maar ook in ons geval is het financieel en praktisch onhandig. Ik werk vier dagen en dat is veel. We hebben te weinig ruimte en ik sta er praktisch alleen voor. Ik twijfel al ruim een jaar....

Hoi Floortje,

bedankt voor je reaktie,
Wat moeilijk allemaal he?
Wij hebben dus een 3 kamer woning en 2 kinderen op een kamer kan zeker niet gezien de ruimte. Ik ben een werkende moeder en mijn partner is thuis. De bedoeling is wel dat hij parttime gaat werken want ons dochtertje gaat na de vakantie 3 dagdelen naar de peuterspeelzaal en ze is 1 dag al bij oma en opa. Beter voor de financien dus!
Op het moment ben ik er best wel mee bezig   en zie ik bij wijze van spreken elke zwangere vrouw, baby en kinderwagen.hahaha. Zal ook wel een fase zijn hoop ik.

Hoi,

Hier een ander verhaal.

Wij hebben een dochtertje van 20 maanden en bij ons word er ook al gezeurd om een tweede.
En NEE die komt er zeker voorlopig nog niet.
Waarom niet?
omdat we het niet willen ten eerste hebben we nu een heerlijke meid die super makkelijk is. (en weet door mijn werk hoe het ook heel anders kan).
Ik vind dat zij alle aandacht verdiend zeker de eerste 2 jaar vind ik daar in erg belangrijk. Dan is ze daarna beter in het begrijpen dat er een broertje of zusje komt.
Ze is dan zelfstandiger en dat is echt een must omdat ik bij de zwangerschap met 20 weken al bijna niets meer kon. Is de kans groot dat dat nu weer zo is. En dan een kind vaak moeten tillen of moeten bukken dat kan ik gewoon niet.
En de ruimte we hebben ook 3 kamers en samen op een kamer wil ik dan niet omdat dat met een "groot" leeftijds verschil niet handig is. En de kamer is daar te klein voor.

Hoevaak ik niet moet horen dat dat allemaal niet belangrijk is maar dat het voor mijn dochtertje veel leuker is om het liefst binnen 1,5 jaar een broertje of zusje te krijgen dus hup waar wachten jullie nog op.
Maar ben het daar niet mee eens. Sommige kindren reageren heel goed op een broertje of zusje. Maar zie ook vaak genoeg dat het in die leeftijd dus helemaal niet goed gaat en dan is uitleggen erg moeilijk.

Misschien zit ik er helemaal naast hoor en is het straks als er een tweede komt helemaal niet handig of iets maar zo denken we er nu over!

Wel vind ik het vervelend dat ik me moet verdedigen naar andere toe omdat er nog geen tweede komt/is en helemaal als ze horen dat we niet willen. Want dat is zielig en misschien komt er nooit een tweede nou dat vinden ze helemaal erg voor haar. Grrrr.

De tijd zal het leren toch hopelijk krijgen we ooit nog een kindje.

succes

Terug
Bovenaan