3,5 maand en oefenhapjes

<p>Ben sinds een dag of 2 overgegaan op 4 flessen bij onze meid en dat gaat goed. 7-12-4-20/21 uur.  Over 2 weekjes is ze 4 maanden. ik heb gisteren al wat oefenhapjes klaargemaakt en mijn gevoel zegt dat ze daar wel al aan toe is. Morgen moet ik naar het cb dan weet ik ook wat ze weegt. zijn er meer mensen die op gevoel wat eerder begonnen zijn met oefenhapjes dan 4 maanden (al zullen die twee weken het hem ook niet doen gok ik zo) ?</p>

Ik was met 3 maanden begonen 2x oefenhapjes daarna gewoon wat groente gekook pureren en 2 eetlepels per zakje en elke avond dat zakje gegeven daarna met 4 maanden fruit en 5 maanden brood fruit middag fles avond eten gewoon opp je gevoel die van mij wa er aan toe cb kan zeggen wat die willen maar ze kennen jou en mij kind niet 

Ik zou dat niet doen. Ook met 4 maanden zijn de darmen nog niet voldoende ontwikkeld om iets anders dan melk te verwerken. Dat is pas na 6 maanden. Eerder starten met oefenhaojes kan op latere leeftijd darmproblemen geven, ook als je kindje nu goed reageert op hapjes. 

Het advies van het cb om al met 4 maanden te starten komt voordat ze de conclusie van een onderzoek naar het voorkomen van allergieën uit zijn verband hebben getrokken. De Wereldgezondheidsorganisatie adviseert nog steeds om pas met 6 maanden te starten. 

Als je hier meer over wilt lezen kun je zoeken op darmrijping. 

Ik zou het ook zeker nog niet doen. 2 weken op 3,5 maand is best heel veel hoor! En zoals dpl hierboven zegt, is het nog niet goed voor de darmen. Hier ben ik begonnen met 5maanden echt heel klein beetje. Nu met 6maanden ook nog niet heel veel. Borst of flesvoeding blijft toch het belangrijkste tot 1 (eigenlijk tot 2) jaar. 

Ik ben het niet (helemaal) eens met bovenstaande reacties, ik ben van mening dat het per kindje verschilt. Met oefenhapjes beginnen met 4 maanden is niets mis. Later beginnen is ook prima. Wel is het inderdaad goed om in je hoofd te houden dat het echt gaat om oefenhapjes, en dat inderdaad de darmen nog niet rijp zijn.
Zou zelf ook wel gewoon wachten tot de vier maanden; wat zijn die twee weken nou (voor jou)? 
En ik weet niet of je het afbouwen van voedingen ook met de oefenhapjes in het achterhoofd gedaan hebt, maar dat is niet aan te raden. De oefenhapjes zijn echt bedoeld om te oefenen en vervangen nog geen melkvoedingen. Pas vanaf 8 maanden ongeveer kun je die (ietsje) gaan afbouwen. Tot 1 jaar is melk de belangrijkste voeding, maar ook hierin geldt volgens mij weer goed kijken naar je kind. Mijn zoontje is nu 13 maanden en hij wil al 3 maanden bijna geen flessen melk meer. Heb hem die laatste 2 maanden van zijn eerste jaar ook niet koste wat kost die melk geprobeerd te laten drinken (gewoon 1 per dag).

[quote quote=10351768]Ik ben het niet (helemaal) eens met bovenstaande reacties, ik ben van mening dat het per kindje verschilt. Met oefenhapjes beginnen met 4 maanden is niets mis. Later beginnen is ook prima. Wel is het inderdaad goed om in je hoofd te houden dat het echt gaat om oefenhapjes, en dat inderdaad de darmen nog niet rijp zijn.[/quote] Ja, alle kindjes zijn anders. Maar uitgebreid onderzoek heeft laten zien dat er echt 17 maanden (9 maanden zwanger en 6 maanden daarna) nodig zijn om de darmen klaar te maken voor andere voeding dan melk. Is je kindje voor 37 weken geboren dat ga je daarom ook uit van de gecorrigeerde leeftijd. Uiteraard gaat er niet op 6 maanden een soort knop om dat je kindje er klaar voor is. Het is een geleidelijk proces. Maar je kunt wel zeggen dat geen enkel kind er met 4 maanden klaar voor is. 
En het maakt dan ook niet uit dat het maar oefenhapjes zijn, alle beetjes voedsel die geen melk zijn kunnen de darmen dan beschadigen.

Ik ben met 17,5 week begonnen. Heel klein beetje elke keer. maar ik heb een jochie wat een echte eter is. Hij is altijd een matige drinker geweest. Flessen kosten vaak moeite. Maar de hapjes is hij dol op. Sperziebonen, broccoli, wortel, zoete aardappel. Helemaal fan. Ik moet uitkijken niet te veel te geven. Echt oefenhapjes. En ik lang ze aan met beetje melk. 

schema is nu als volgt:
6-7 uur: 180+6. 
10:30: oefenhapje. Soms peer of banaan. Soms groente 
12-12:30 180+6

16:00-16:30 180+6

18:00 oefenhapje
20:00 180+6

heb geprobeerd voordat ik begin met oefenhapjes om 5 flessen er in te houden, maar de nachtfles drinkt ie absoluut niet. Ik krijg hem niet wakker en zelfs als dat lukt blieft ie de fles niet. 
Ook 210+7 heeft geen zin. Hij drinkt gewoon niet meer 800cc per dag is Max 
hij is gewoon aan het wachten tot ie echt eten mag. Alles wordt uit mijn mond gekeken en bij oefenhapje is het met een vis. Die mond blijft maar opengaan. 

Ik ben met 4,5 maand begonnen. Met 4 maanden had ik het idee dat hij er interesse in kreeg maar toen heb ik nog even gewacht tot hij het twee weken later echt uit onze mond keek. Nu is hij bijna 1, krijgt nog steeds 2 borstvoedingen per dag en is echt een goede eter. 

Terug
Bovenaan