3,5 mnd: maximale voeding, ontevreden na fles, weer eerder wakker worden, geen lange slaap meer....

Hallo,
mijn zoon is nu 16 weken oud. Sinds 3 weken zit hij in een vast schema van eerste fles om 06:30 uur en laatste fles rond 22:30 uur. Krijgt 5 flessen van 200 cc, de laatste fles doen we vaak 220 / 235 cc (6,5 of 7 schepjes).
Maar nu de laatste dagen is hij niet meer tevreden na een fles, hij jammert dan echt een minuut lang. En hij wordt nu ook weer eerder wakker, rond 05:00 uur helaas al.
Wat ik ook gek vindt: toen mijn zoon nog niet in een vast schema zat kon hij soms wel 10 uur achter elkaar slapen, en moesten we hem soms echt met moeite wakker maken voor de laatste fles.
Nu ook niet meer, vanaf 19:00 uur slaapt hij tot 22:00 / 22:30, maar wordt echt uit zichzelf wakker omdat hij dus honger heeft.
Dit was dus nooit!! Hij zat een paar weken geleden soms echt in een hele diepe slaap. Waarom is dat nu niet meer zo?
Ik ben een beetje bang dat hij nooit naar de 4 flessen kan gaan, hij zit al over het maximum heen, wordt wakker voor de laatste fles...komt dit nog goed?
Waar ik ook aan twijfel: onze zoon is op 5,5 week leeftijd geopereerd aan een Pylorus Hypertrofie, een verdikte spier bij de maag. HIj spuugde heel veel en zijn maagje bleef half vol omdat zijn maagje niet volledig geleegd kon worden door die verdikte spier. Maar het frapante was: hij kwam heel braaf om de 3 a 4 uur voor een fles, en sliep maar heel soms een nachtje door. Maar hoe kon hij honger hebben? want zijn maag was vaak nog vol, maar toch dronk hij de fles leeg, om het vervolgens weer uit te spugen omdat het niet paste. Ik ben bang dat hij geen grenzen heeft leren kennen, dat hij niet kan aangeven dat hij vol zit. Hij heeft namelijk nog nooit een fles geweigerd of niet leeg gedronken.

Ik hoop dat iemand advies kunt geven. Kan ik al beginnen met Nutrix door de fles doen? of is dat te vroeg? Hij is namelijk ook nog 9 dagen te vroeg geboren, dus eigenlijk wilde ik wachten tot 12 oktober, maar ja...
Alvast bedankt,
Petra

Hoi Petra,

Ik snap dat je je eigen zorgen maakt.
Je kunt al wel beginnen met Nutrix hoor, maar dan alleen door zijn laatste fles doen.
Je zegt dat hij over het maximum zit...
Mss volgens het CB ja, maar die gaan maar uit van richtlijnen.
Het ene kindje heeft meer voeding nodig dan de andere.
Wij geven ons zoontje ook meer dan ze eigenlijk wilden, hebben eerst geprobeerd het terug te draaien, met als gevolg dat hij zowat de hele dag gehuild heeft.
Je kunt proberen hem meer te geven, en dan kijken hoe hij daar dan op reageert.
Ons zoontje krijgt nu 4x 250ml en doet het daar perfect op.
Ik zeg niet dat je hem zoveel moet geven hoor, het is toch ff aftasten.
Maar onthoudt goed dat jij jouw kindje het beste kent, en niet het CB bijv.
Succes!!

Groetjes Debby.

jee, lastig he?
ons zoontje is dan niet geopereerd maar wij geven hem ook sinds een week of drie nutrix door de laatste fles en toen was hij nog maar drie maand,
ook hij werd opeens weer halverwege de nacht wakker, terwijl hij eerder door sliep tot 6 of 7 uur, in de laatste fles een paar schepjes nutrix en hij slaapt weer gewoon door,
kijk maar eens of je er iets aan hebt.
succes ermee!

Oei Petra,

Da's niet fijn... boven het maximum gaan en dan ook nog eens regelmatig kan zijn niertjes beschadigen. Heb je al eens andere voeding uitgeprobeerd? Ik zou toch in overleg gaan met je kinderarts, huisarts of CB arts.

Rond de 16 weken maken onze kinderen een groeispurt door en zijn daardoor wat onrustig, slapen weer wat minder goed dan voorheen. Kijk of je hem op een andere manier kan troosten ipv een fles geven.

Als hij zijn eigen grenzen niet kan aangeven, zou ik toch kijken of je zelf de grenzen kan bewaken. Jong geleerd is oud gedaan. Des te groter het maagje nu wordt, des te meer voeding kan er in.... en zal het langer duren voordat hij een verzadigd gevoel heeft. Zo kan je op latere leeftijd problemen krijgen met overgewicht.

Snap heel goed dat je je mannetje tevreden wilt zien, maar de maxima zijn er niet voor niks, aan kunstvoeding zijn allerlei stoffen toegevoegd die niet allemaal door het lichaam worden uitgescheiden, maar opgeslagen. Bij regelmatig teveel geven, stapelen deze stoffen zich op en kunnen het lichaam langzaam gaan vergiftigen.

Neem alsjeblieft contact op met de deskundigen en kijk of een ander soort voeding misschien een oplossing biedt.

Groetjes Nynke

Hoi Petra,

Ik zou ook niet zomaar meer voeding gaan geven hoor. Het cb gaat inderdaad wel uit van richtlijnen maar zij hebben die niet voor niets gemaakt.

Je hebt  speciale voeding voor hongerige baby's (Nutrilon). Misschien is dat wat?
Ik doe bij de laatste voeding ook gewoon iets meer water (10cc). Dan lijkt het voor je kindje toch wat meer maar er zit niet meer voeding bij.
Ik zou ook zoals mijn voorgangster zegt, eerst even overleggen met een deskundige voordat je dingen gaat proberen. Want misschien heeft het meer huilen een heel andere oorzaak. Je weet maar nooit.....

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Dag Petra,

In plaats van te weinig, denk ik dat je kindje eerder te veel krijgt per voeding. Huilen en onrust na een voeding hoeft niet te betekenen dat hij nog honger heeft: het is onmogelijk om na 200ml melk nog honger te hebben. Maar zeker met zijn speciale maag is het heel makkelijk om de maag te overvullen en dat geeft ook een vervelend gevoel.
Je zou eens kunnen proberen om in plaats van te streven naar 4 nog grotere maaltijden, terug te gaan naar 6 maaltijden met minder per keer. Nu geef je 5 keer 200=1000=1 hele liter! en soms nog iets meer. Probeer eens hoe het gaat wanneer je 6 keer 160-170 geeft of zelfs 7 keer 140-150

Ooohhh dames,

ik ben het tot een bepaalde hoogte met jullie eens.
Er zitten wel extra stoffen in de melk toegevoegd, maar dat wil dus niet zeggen dat jou kindje daar genoeg aan heeft.
Dat zou gek zijn hé?
De 1 is de ander niet.
Wij luisteren niet echt meer naar het CB, maar ons eigen gevoel.
Nogmaals gaat het CB uit van statistieken, wat helemaal niet wil zeggen of jou kindje daar voldoening van heeft.
Tuurlijk hebben ze het beste voor met je kleintje, maar hun kennen ze niet zoals jij.
Dylano krijgt nu 4x 250ml en is daar echt tevreden mee.
Nou dan krijgt hij maar teveel, zal me rotzorg zijn.
Hij is er niet ziek van, juist heel erg vrolijk!
Ik laat mn kind geen honger lijden omdat het CB zegt dat je het zo en zo moet doen!
Nu weet ik tuurijk niet prs wat er met het kindje van dit topic aan de hand is.
Maar wou dit gwn ff aan jullie kwijt!

Groetjes Debby.

Hey Debby,

Ja het CB gaat uit van richtlijnen, maar het stelselmatig meer geven dan het maximum is niet goed. En nee je kindje wordt er nog niet gelijk ziek van, maar de afvalstoffen die niet worden afgevoerd door het lichaam stapelen zich op in het lichaam. Vaak zijn de niertjes het eerste die "ziek" worden.

Je moet het zelf weten, het is jouw kind en jouw beslissing. Ik wilde alleen wel dat je hiervan op de hoogte zou zijn, zodat je voor jezelf een goede beslissing kunt maken. Zodat je niet achteraf zegt: had ik dat maar geweten.....

Misschien is er een andere voeding... of misschien kan je per fles 10 cc minder doen... langzaam steeds verder terug naar het maximale wat je kind volgens de voorschriften van de fabrikant mag hebben. Geen gillende honger... langzaam iets terugschroeven.

Google er zelf maar eens op, ik verkondig geen larie... kijk welke vitamines en mineralen niet door het lichaam uitgescheiden worden. Welke dus bij overdosering in het lichaam aanwezig blijven...

Groetjes Nynke

Terug
Bovenaan