3 dagen kinderdagverblijf

Mijn dochter van bijna 4 maanden gaat aankomende week 3 dagen naar het kinderdagverblijf. wo-do en vrijdag. Nou zie ik er erg tegen op. Zal ze wel slapen..raakt ze niet oververmoeid ect...
Wie heeft er ervaring met 3 dagen kinderdagverblijf.

ps: Het is mijn eerste kindje en het is altijd erg stil bij mij in huis. Mijn dochter is erg gevoelig voor geluiden. Bij het minste geringste geluidje wordt zij al wakker.
 
Hoi. Ik heb geen ervaring met 3 dagen kdv.. Ik vind het zelf wat veel maar goed dat is ieder voor zich. Mijn man is 1 dag in de week thuis en ik 2 dagen. 1 dag past mijn moeder bij mij thuis op en 1 dag gaan ze naar een gastouder.. Ik kan begrijpen dat niet iedereen in de positie is om familie op te laten passen of om zelf vaak thuis te zijn..
Misschien is het voor je kleintje wel goed om ook te leren slapen waar het niet zo stil is. Onze kraamhulp bij mijn oudste zei al heel snel dat je moet zorgen dat het overdag niet muisstil is omdat ze dan idd heel gevoelig worden voor allerlei geluiden.. Straks kan je overdag niks meer doen als de kleine slaapt en dat kan toch niet de bedoeling zijn??
Kijk gewoon goed naar je kleintje als ze weer thuis is, maar ze zijn heel flexibel hoor..
Succes!!
Gr. Anne-Marie
 
Ja, ik heb die ervaring!
En dat gaat prima hoor! niks niet teveel! Weet je, als het structureel is, dus op vaste dagen, dan is er niet veel aan de hand. die van mij (zoontje van 3 en dochtertje van 4 maaden) gaan wo,do en vrijdag. In het begin zijn ze wel wat vermoeid, maar wat maakt dat uit?
Mijn zoontje was 10 weken toen hij voor het eerst ging, toen was hij vaak alleen. Want het is een  kleinschalig kdv, met max, 7 kinderen in de groep. Nu zijn er binnenkort twee groepen van 7 kinderen.
Mijn dochtertje was 13 weken toen ze ging voor het eerst.
Ik denk juist dat het onrustiger is als je kind én naar het kdv, en naar nóg een andere oppas gaat en dan weer bij jullie thuis is.
En inderdaad, zoals de schrijfster van hierboven schrijft; niet iedereen is in de positie om familie in te zetten of een andere oppas. Wij ook niet en wij zouden ook nóóit familie in willen zetten structureel, en zéker geen opa en oma, die moeten ook gewoon opa en oma kunnen zijn zonder dat ze rekening moeten houden met jou regels en gewoontes. Familie is wel erg dichtbij...als het dan misgaat, of je bent het niet met elkaar eens...moet er niet aan denken!
Kinderen zijn flexibel! Ze wennen aan de situatie zoals ie is! En zijn drie dagen niet te veel.
En ja, het komt voor dat ze minder goed slapen, maar dat kan thuis ook zo zijn. Op het kdv hebben ze slaapkamertjes, dus ook stille plekjes. En als een ander kind gaat huilen zullen ze eerst daar wel wakker van worden, maar  ook dat went!
Trouwens, dan slapen ze maar wat minder, is ook niet erg!
Succes!
 
Hi,

Tom gaat al vanaf zijn 8ste week naar een kinderdagverblijf. Hij is nu 9,5 maand oud.
Het is bij ons een erg klein dagverblijf, 8 kindjes per dag, 3 vaste leidsters per dag.

Hij gaat 2 dagen per week.

Ik zelf vond het in het begin ook erg moeilijk, vooral omdat je hem die dag zelf zo weinig ziet, je brengt hem om 8 uur, haalt hem om 5 uur weer op, en om 7 uur moet hij al weer zijn bedje in. Maar Tom heeft er zo te zien geen last van.
Hij is ook ons eerste kindje en soms schrikt hij wel van de geluiden die uit de andere kindjes komen :) maar hij moet er toch aan wennen.

Tom is dan al wel wat gewent daar, omdat hij er al naar toe ging toen hij 8 weken oud was, maar nog steeds schrikt hij wel.

Hij heeft het er verder wel naar zijn zin, en omdat het een kleinere creche is laat ik hem ook wel met een fijner idee achter. We zijn ook bij eenYunio creche hier geweest op intake-gesprek...maar dat is zo groot, 5 lokalen, 15 kindjes per lokaal...
Net een fabriek.  In de gang kroop een kindje over de vloer, en niemand lette op... wij waren de enige volwassenen die hem in de gaten hield..
Natuurlijk is dat een voorval, maar toen ik er naar vroeg, gingen ze direct de verdediging in... dat het niet zo was..

Goed...
Ik wil je niet ongerust maken hoor:)
Je kindje moet gewoon wennen, en jij natuurlijk ook.

Nens
 
Hoi,

Mijn kinderen (3 jr en 1 jr) gaan ook 3 dagen naar het KDV. Ze gaan op maandag, woensdag en vrijdag dus ze zijn na een dag KDV ook weer een dag thuis. Ik heb dit bewust zo gedaan omdat ik 3 dagen achter elkaar wel veel vind. Mijn kinderen gaan allebei vanaf dat ze 11 wkn oud zijn en ze hebben het erg naar hun zin.
Ze zijn altijd wel moe na een dag KDV omdat ze daar wel slechter slapen dan thuis en ze krijgen natuurlijk meer prikkels. De leidsters op het KDV waar mijn kinderen zitten, houden wel goed rekening met het slaappatroon van een kind en de  "gevoeligheid" voor prikkels (mijn dochter werd vaak pas op bed gelegd als de meeste kinderen weer wakker waren zodat zij in een rustige kamer lag).

Ik zou zeggen probeer het gewoon een tijd en mocht het helemaal niet gaan, kan je altijd nog op zoek gaan naar een andere oplossing.

Groetjes Femke
 
Nou mijn dochter is deze week naar de creche geweest en ze heeft amper geslapen. De eerste dag 3 uur in totaal en vandaag maar 2 uur. Hopelijk gaat het volgende week beter.

gr Eveine
 
Je kunt het natuurlijk niet altijd zo regelen met je werk dat je kind niet aan eengesloten 3 dagen gaat. Dan heb je mazzel. Ik kan dat niet regelen. Maar ook dan kies ik voor aan eengesloten, voor mezelf dan. Want écht, de kinderen hebben er echt geen last van. Ik denk de dat de moeders er meer last van hebben....
En ach, het is maar net waar je je goed bij voelt toch?
Succes!
 
Terug
Bovenaan