Ja, ik heb die ervaring!
En dat gaat prima hoor! niks niet teveel! Weet je, als het structureel is, dus op vaste dagen, dan is er niet veel aan de hand. die van mij (zoontje van 3 en dochtertje van 4 maaden) gaan wo,do en vrijdag. In het begin zijn ze wel wat vermoeid, maar wat maakt dat uit?
Mijn zoontje was 10 weken toen hij voor het eerst ging, toen was hij vaak alleen. Want het is een kleinschalig kdv, met max, 7 kinderen in de groep. Nu zijn er binnenkort twee groepen van 7 kinderen.
Mijn dochtertje was 13 weken toen ze ging voor het eerst.
Ik denk juist dat het onrustiger is als je kind én naar het kdv, en naar nóg een andere oppas gaat en dan weer bij jullie thuis is.
En inderdaad, zoals de schrijfster van hierboven schrijft; niet iedereen is in de positie om familie in te zetten of een andere oppas. Wij ook niet en wij zouden ook nóóit familie in willen zetten structureel, en zéker geen opa en oma, die moeten ook gewoon opa en oma kunnen zijn zonder dat ze rekening moeten houden met jou regels en gewoontes. Familie is wel erg dichtbij...als het dan misgaat, of je bent het niet met elkaar eens...moet er niet aan denken!
Kinderen zijn flexibel! Ze wennen aan de situatie zoals ie is! En zijn drie dagen niet te veel.
En ja, het komt voor dat ze minder goed slapen, maar dat kan thuis ook zo zijn. Op het kdv hebben ze slaapkamertjes, dus ook stille plekjes. En als een ander kind gaat huilen zullen ze eerst daar wel wakker van worden, maar ook dat went!
Trouwens, dan slapen ze maar wat minder, is ook niet erg!
Succes!