3 maanden oud en nu al naar een peut verwezen...

Nee, geen psychotherapeut, misschien dat mama dat nodig heeft door de zorgen omtrent ons mannetje.

We waren bij de kinderarts voor controle omdat mijn zoontje de eerste weken behoorlijk spuugde en omdat hij een paar weken later een virale infectie onder de leden had. Conclusie: waarschijnlijk een lichte reflux en gevloerd door het influenza virus (niet bepaald een griepje die wij in de volksmond zo onschuldig verwoorden), waarschijnlijk   "een kraamkado" van een  kraambezoeker. Ok dan, wij met een pot AR Nutrilon voeding naar huis en ja hoor: spugen over...  Hersteld van het virus en hoge koorts...  Zorgen voorbij, dachten wij...

Maar nu het volgende: de kinderarts vond hem wat slapjes. Dus een briefje mee voor de kinderfysio... Mijn oudste zoontje kon met drie maanden inderdaad al meer, maar hij was behoorlijk rap in zijn ontwikkeling....  

Vandaar mijn vraag:

Wat kunnen jullie kleintjes allemaal van drie maanden????
Ons mannetje kan:

- lachen (heel goed en veel!)
- hij slaat tegen speeltjes
- handjes open en dicht (soms lukt het hem om een speeltje te grijpen)
- kan soms hoofdje in buikligging  omhoog houden,  soms nog instabiel, soms vrij goed ( langer dan 5 minuten).
- hij maakt nog weinig aanstalten om geluid te maken, af en toe aaah en uuuh.
- hoofd hangt slap naar achteren bij het optrekken aan zijn armpjes (dit deed de kinderarts en tja, had ook gesignaleerd dat dit slappe hap was). Dat was de genadeklap, volgens mij.

Zitten jullie kinderen al te zappen op de bank en vragen om een biertje ...?

Nee, even serieus, ik maak me zorgen  omtrent deze verwijzing!!! Alhoewel de kinderarts ( wel een hele goede en ik ben kritisch) dit scherp verwoordde:
het verdient geen zorg, maar wel aandacht. Misschien is hij exta alert doordat ons kereltje een kwakkelige start heeft gehad met reflux en die ellendige schreeuwend hoge koorts toen hij 5 weken was.

Ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Lara

Hoi Lara.
Onze Teun heeft ook veel gespuugt (doet hij eigenlijk nog steeds) maar ik heb voor de omneo gekozen. Is de AR dan misschien beter?? (Tja nu stel ik jou een vraag haha)
Onze Teun is nu 4,5 maand (wel 6 weken te vroeg geboren) maar hij deed met de 3 maanden nog niks. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf al dacht dat hij misschien autistisch was (tja wat haal je allemaal in je hoofd hè). Teun begon pas echt te lachen rond de 3,5 maand en iets pakken doet hij nog steeds niet. Hij rolt sinds deze week om dus alle fase die daar tussen zitten  heeft hij overgeslagen denk ik. Hij ligt vanaf het begin vaak op zijn buik dus zijn nekspieren zijn wel goed getraint maar als hij moe is bungeld zijn koppie ook. Ik hoop dat je iets aan mijn verhaal hebt en dat je nog meer reactie`s krijgt. Heel veel succes en volg je gevoel!! Groetjes Mikkie.

Hai Mikkie,

Thanks voor je reactie. Om jouw vraag te beantwoorden.  Over Omneo kan je vertellen dat wij dit hebben gegeven aan onze oudste. Hij had geen reflux maar gigantische darmkrampen (omneo is ook meer voor dit probleem, werd ons gezegd). Dit hielp goed voor zijn klachten destijds.

De AR voeding is speciaal voor spuugertjes (op advies van de kinderarts). Er zit Johannesbroodpitmeel in. De voeding ligt zwaarder op de maag en kan dus niet zo makkelijk uit de maag gewerkt worden. Het werkt bij ons geweldig!!! Ingmar spuugt niet meer. Hij heeft nog wel last, maar de voeding blijft zitten. Het is, in tegenstelling wat veel mensen denken, ook nog es licht verteerbaar, terwijl de pap dikker is (andere speen gebruiken!). Ik zou  switchen.

Tja en wat de motoriek betreft: je hebt me wat gerustgesteld. Toch weer die vraag: Is het nou weinig wat Ingmar doet? Heb jij fysio gekregen voor jou kleintje of heb je hem zelf meer gestimuleerd?

Groeten Lara

By the way, ik hoor ook graag reacties van mama's van wie hun 3 maanden oude baby inderdaad al  door de kamer stuitert... Ik wil erg graag weten of hij een achterstand heeft.... Dat oei ik groei boek heb ik al in de kast gegooid.....

Ik ben voor het spugen naar de osteopaat geweest verder heb ik het op zijn beloop gelaten. De osteopaat zei doordat het werveltje vastzat dat hij spuugde en krampjes had.
De krampjes zijn redelijk onder controle maar spugen doet hij nog steeds. Na deze bus ga ik eens kijken voor die andere voeding. De ene is iets vlugger dan de andere in ontwikkeling maar uiteindelijk komt het toch goed. Hopelijk krijg je nog meer reactie`s maar volgens mij hoef je je niet zo druk te maken. Overal hebben ze standaard grafiekjes waar ze tussen de lijntjes moeten blijven maar ken jij een standaard kindje?
Al heb je er 10 dan zijn ze nog allemaal verschillend.
Succes!!   Groetjes Mikkie.

Hoi Lara,

Esther doet ongeveer hetzelfde als jouw zoontje. Alleen ligt zij niet graag op haar buik, dus moet je haar echt over je schoot leggen als je wilt dat ze haar hoofd omhoog houdt. Dat doet ze dus niet zo goed. Ze kan wel haar hoofd overeind houden als je haar optrekt. Dus per saldo kunnen ze ongeveer evenveel denk ik. Lachen doet ze ook pas sinds een week of 2 echt veel (ze is nu 3,5 maand), daarvoor af en toe, maar pas vanaf 10 weken echt duidelijk.
Esther heeft een sterke voorkeur voor rechts en moet misschien daarom naar de fysio. Maar ik heb niet gehoord dat wat ze verder (niet) zou kunnen aandacht nodig heeft. Ze is gewoon een echte kijk-baby. Zolang ze leuke dingen heeft om naar te kijken is ze tevreden. Bewegen boeit haar echt niet.
Nou ben ik niet 's werelds grootste sportfanaat en haar vader is nu wel sportief maar was extreem traag in zijn ontwikkeling toen hij klein was (ging pas lopen toen hij 2 jaar was!), dus ik maak me echt geen zorgen. Alles komt goed.

Groetjes,

Eveline

Hoi hoi,

Jeetje, lijkt me erg vervelend. De kinderarts heeft het waarschijnlijk 'voor alle zekerheid' gedaan, dat doorverwijzen, maar jij wordt er hartstikke onzeker van. Zelf heb ik er twee reacties op, die zijn dus ook heel dubbel:

Ik ben zelf ergotherapeut en werk ook met hele jonge kinderen, zowel gezonde kinderen met een lichte motorische achterstand alsook heel zwaar meervoudig complex gehandicapte kinderen. Vanuit mijn beroep zou ik het zo zien: het heeft  weinig zin je kind te vergelijken met leeftijdsgenootjes. Er zijn richtlijnen voor de stappen die een baby doorloopt in zijn ontwikkeling, maar dit zijn een soort 'gemiddelden'. Ik heb even in een van mijn boeken over de ontwikkeling gekeken en daar staan de normen precies in, maar bij deze normen wordt aangegeven dat 50% van de kinderen er op die leeftijd aan voldoet. Dat wil dus zeggen dat ook de helft dit nog niet allemaal kan op die leeftijd! De een is sneller, de ander langzamer en er is ook de mogelijkheid dat er stapjes worden overgeslagen of later ineens een inhaalrace wordt gestart. Wat dat betreft zou ik me niet te snel zorgen maken, zeker als de kinderarts aangeeft dat zorg niet echt nodig is.

Van de andere kant kan ik me jouw gevoel voorstellen, ik heb namelijk met Senne (nu bijna 9 weken) ongeveer hetzelfde meegemaakt. Eigenlijk raar, want jouw verhaal had het mijne kunnen zijn. Senne spuugde met 6 weken enorm veel en was toen ook niet in orde. Met spoed naar de kinderarts verwezen  door het cb (dachten dat ze pylorus hypertrofie zou hebben en geopereerd zou moeten worden)  en bleek net als bij jullie reflux in combinatie met een virale infectie. Inmiddels is Senne weer wat beter. Ze krijgt Friso normaal gemengd met Friso comfort en ze spuugt nu veel minder. Ze huilt alleen nog veel. Maar om terug te komen op jouw vraag: ik kan me vanuit mijn mama-rol juist weer héél goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik vergelijk Senne ook met leeftijdsgenootjes, gewoon omdat je hoopt dat ze zich goed ontwikkelt.

Ik zou de therapeut gewoon heel open vragen wat zijn bevindingen zijn. Als het goed is doet deze eerst 'onderzoek' en kijkt daarbij hoe de motorische ontwikkeling verloopt. Vraag hem/haar of hij denkt dat er echt een achterstand is. Ik zou me niet te veel zorgen maken, mocht er nu een kleine achterstand zijn, dan is de kans héél groot dat dat straks gewoon (vanzelf) wordt ingehaald hoor!

Groetjes,
Dionne

Terug
Bovenaan