3 miskramen gehad, hoe nu verder?

Wat super vervelend! 3x op rij is wel veel/vaak en snap dat het moeilijk te geloven is dat het 'pech' is. Het kan natuurlijk wel, elke zwangerschap opnieuw heb je kans dat het mis gaat. De kans dat het 3x op rij misgaat, is wel klein, maar zeker niet nul.. Dat het elke keer rond die 5 weken misgaat, is natuurlijk ook wel een beetje 'apart'. Mocht er uit de onderzoeken die je gaat doen, niets uitkomen, zou je ook kunnen denken aan een progesteron tekort. Hiervoor kan je utrogestan nemen. Dit wordt alleen voorgeschreven door de gynaecoloog en niet alle gynaecologen zijn ervan overtuigd dat het werkt... Dus het ligt een beetje aan je gynaecoloog, maar wellicht een idee om haar/hem te vragen wat hij denkt van het idee...
Succes en hopelijk ben je snel weer zwanger en dit keer van een blijvende zwangerschap! 
 
Heftig hoor! Ik snap ook dat drie keer achter elkaar gewoon voelt als te veel pech om toeval te zijn, maar het moet heel wat vrouwen overkomen, als we even rekenen met 1 op de 10 zwangerschappen die eindigt in een miskraam (beetje afhankelijk van leeftijd en andere factoren hoe groot die kans precies is), dan heeft ook een normaal gezond stel een kans van 1 op 1000 om 3 miskramen achter elkaar te krijgen (en de afgelopen jaren waren er zo'n 168 000 levendgeboren kinderen, dus logischerwijs zijn er in die jaren ook tenminste zo'n 168 pechvogelkoppels, waarvan er zo'n 17 ook nog weer doorgaan om er nog een miskraam achteraan te krijgen, terwijl er dan nog steeds niets geks aan de hand is).  

Ergens hoop ik voor je dat er 'iets' gevonden gaat worden met het onderzoek, dan kan je daar wellicht iets mee - al was het maar dat de schuld geven van wat jullie overkomt. 

Ik ken overigens ook een stel waarbij zo'n chromosoom afwijking speelt, beide zijn helemaal gezond, hij heeft alleen de pech om zo'n afwijking van z'n ouders ge-erft te hebben (zijn ouders hadden hierdoor ook herhaalde miskramen). Ze komen hierdoor in aanmerking voor IVF met embryo selectie op deze afwijking, zodat ze onnodig veel miskramen kunnen voorkomen voor henzelf en mogelijk ook voor hun nageslacht (als dragers ook uitgesloten kunnen worden). 

Ik heb zelf ook 3 miskramen gehad (waarvan 1 buitenbaarmoederlijke zwangerschap en de volgende waarschijnlijk als gevolg daarvan een vroege miskraam) voor ik zwanger werd van mijn zoontje (alweer bijna 2 jaar). Daarna helaas weer een miskraam gehad en nu lijkt het weer goed te gaan (18 weken nu). Ik had een gesprek gepland staan om onderzoek naar herhaalde miskramen te starten toen ik zwanger bleek van mijn huidige zwangerschap, en toen heb ik besloten dat pas uit te laten voeren als het nog een keer mis zou gaan.
 
Heel fijn dat jullie allemaal de tijd hebben genomen om te reageren op mijn berichtje! 


het is inderdaad om moedeloos van te worden. Na de laatste keer zat ik er ook echt doorheen.
ik heb gehoord van progesteron tekort.. maar mijn gynaecoloog heeft daar eerder niks over gezegd. Maar zou heel goed kunnen! Ik zal dinsdag eens vragen naar dat medicijn. Want het zit nu ook wel heel erg tussen m'n oren. Dus een extra hulpje is heel erg welkom! 

Ik heb over het chromosoom onderzoek gelezen. Maar in het ziekenhuis hebben ze daar niets over gezegd. In onze families is nooit eerder een miskraam voorgenomen. Ook geen andere afwijking. Dus dat zal de reden zijn dat ze er niet over begonnen zijn. 


ik ga duimen voor dinsdag! Ik hoop stiekem dat er wel iets uitkomt, zodat het hopelijk te behandelen is. En het te verklaren valt.. 
 
Terug
Bovenaan