3e miskraam nu een feit

Hoi Pascale en andere meiden,
Ik ben inmiddels ook al weer een hele tijd actief op dit forum, bij de april 2009 moeders.
Ook ik heb ervaring met meerdere miskramen, heb in april en september 2008 missed abortions gehad, beide keren in de 8e week. Daarna heb ik in december een vroege miskraam gehad, bij 4 wk en 3 dagen. Een miskraam is niet niks, meerdere miskramen hebben een nog grotere impact, al is natuurlijk per persoon verschillend hoe je hier mee omgaat.
Jouw onzekerheid Pascale herken ik wel, ook ik dacht dat het voor mij niet mogelijk was om een kindje te laten volgroeien. Vruchtbaarheid was t probleem niet zo.  
Na de 2e miskraam heb ik onderzoeken gehad, chromossomonderzoek en onderzoek naar erfelijke afwijkingen en stollingsafwijkingen in mijn bloed. Voor de start van de onderzoeken mocht ik niet zwanger worden, omdat ze tijdens een zwangerschap een afwijkend bloedbeeld zullen zien en je dus niet je normale zelf bent, qua bloed gezien dan. Na de start van t onderzoek mocht ik ook gewoon proberen zwanger te worden en daar is dus een miskraam uit voortgekomen.  
Gelukkig en helaas is er bij mij en mijn man niets afwijkends gevonden. Gelukkig, omdat je anders maatregelen moet nemen en dat gevolgen heeft die onomkeerbaar zijn. Helaas, omdat je zo graag een hou vast wilt, iets om de schuld te geven, maar ook iets om te beinvloeden.  
Inmiddels ben ik weer zwanger, nu 14 weken precies en alles gaat goed!  
Mijn eerste weken waren superspannend, vooral week 8 was heel eng.  Ik was me bewust van alles wat mijn lichaam aanging, alle pijntjes, trekjes en signaaltjes hield ik strak in de gaten.  
Gelukkig ben ik door de gyn heel goed begeleid die weken, ik mocht iedere 2 weken terugkomen voor controle en inmiddels ben ik weer terug bij de VK en geniet ik volop. Al blijft het altijd spannend en is onbezorgd zwanger zijn er gewoon niet bij. Wel denk ik dat het voor mij veel scheelt dat ik al zo vroeg in de zwangerschap miskramen heb gehad, daardoor ben ik eerder over het kritieke punt heen en heb ik dus meer tijd om wel echt te genieten.

Pascale, je onzekerheid en je angsten zijn heel normaal, maar hou je vast aan t idee dat je heus wel moeder wordt! Als dat is wat je graag wilt, lukt t heus, al lukt t biologisch niet, er  zijn ook nog andere opties. Daar moet je niet van uit gaan, want echt,  het idee dat je na 3 miskramen nooit een eigen kindje kan krijgen is compleet onjuist. Je moet hoop houden, vertrouwen in je lichaam en zoeken naar mogelijkheden om steun  te halen. Zorg dat je  binnenblijft bij de gyn, als je dan weer zwanger bent, kun je gelijk goed begeleid worden!

En heb je vragen, over de onderzoeken of wat ook, stel ze gerust! Heel veel succes en maak je niet druk om die onderzoeken. k was 23 buisjes bloed kwijt, maar verder stelt het echt geen bal voor!  

Liefs, Karin  

Hoi Phoeby,

Jeetje meid wat vreselijk!!! Ik moet af en toe nog aan je denken: hoe zal t met Phoeby zijn? Maar niet goed dus!
3 Miskramen, elke keer die spanning, onzekerheid en stress... Ik wens je veel sterkte en hoop dat jullie snel een goede zwangerschap krijgen.

Hou je taai!

Groetjes Janneke

Hee Phoeby,

Zou gewoon ovulatietesten kopen via www.sensitest.nl
Veel goedkoper dan bij de drogist van Clear Blue of zo. Per maand heb je er snel een paar nodig.
Ouderwets temperaturen is ook aan te raden.
Moet je wel een goeie thermometer hebben, zoals deze:
http://www.fertilityshop.nl/nieuw-mat-care-
fertility-thermometer-btt-p-193.html?zenid=
c09ad81ebfcdd79c4feb6e08c26ad115

Voor een cycluskalender + uitleg over het temperaturen kun je kijken op
http://www.peuteren.nl/zwanger/cyclus.php#cyclus

Nogmaals veel sterkte en veel succes met dit en zwanger worden!

Groetjes Laura

Hoi Pascalle,

Ik kan de ervaring met je delen, heb vandaag van de gyn te horen gekregen dat mijn huidige zwangerschap hoogstwaarschijnlijk gaat eindigen in een miskraam. Dit zou voor mij ook een derde keer betekenen ieen jaar tijd. Het maakt je moedeloos.
Hoe gaat het nu met je?
Wanneer gaan ze je HGC meten? Dat doen ze bij mij nooit.

Ik vraag me nu ook af of ik er nog wel een keer voor wil gaan. Mijn leven staat al een jaar in het tegen van zwanger raken en weer ontzwangeren met al het verdriet erbij. Ik wordt hierdoor geleefd en heb er en klote jaar door. Wil ik dit nog wel langer zo, of ga ik genieten van het leven dat ik heb. Mijn verschil met jou, is dat ik wel al een gezonde zoon heb, waar ik ontzettend gelukkig mee ben, maar daardoor weet je ook weer zo goed wat je mist.

Na deze miskraam kan ik ook weer aanvullend onderzoek laten doen in het ziekenhuis. Heb jij dit gedaan? Veel mensen in de omgeving zeggen: Je hebt al een zoon dus je lijf kan het. Maar de `gyn. zegt dan ook heel nuchter. Het kan ook zijn dat die zoon een toevalstreffer is geweest, dat weten we nooit van te voren. Maar iedere zwangerschap heb je weer evenveel kans.

Groetjes
Kim

Hoi Kim,

Wat erg zeg! Maar je zegt waarschijnlijk, is er nog een kans dat het goedkomt?
Wanneer heb je echt duidelijkheid?

Het is inderdaad K*T. Ik vertrouw mijn lichaam bijna ook niet meer, maar ik moet nu wel. Ik weet namelijk sinds zondag dat ik weer zwanger ben. Direct na mijn MK dus.
Ik ben nu 4 weken en 1 dag dus nog heel pril. Iedere keer ben ik vreselijk bang om naar de WC te gaan, daar heb ik tot nu toe iedere keer ontdekt dat het niet goed zat. Bij de "grote" boodschap zeg maar. Ik durf deze nu bijna niet meer te doen.
Ik heb nu wel voor de eerste keer het gevoel dat het goed zit. Dit gevoel heb ik nog niet eerder gehad. Maar helaas neemt het de angst niet weg.
Omdat ik ook veel witte afscheiding verlies voel ik af en toe wat nattigheid tussen mijn benen (soory voor het praatje). Ik ren dan direct naar de wc om te checken maar tot nu toe iedere keer gelukkig niets. Het is gewoon erg veel afscheiding.
Ik hoop ook oprecht dat ik geen bloed ga verliezen deze zwangerschap.

Toen ik tijdens mijn laatste MK naar de gyn ging heb ik een echo gekregen. Hier was niks op te zien. Hij heeft toen wel mijn HCG laten meten. Deze stond toen nog maar op 76. Daarna is er geen HCG meer gemeten. Ik heb zelf om de paar dagen nog een test gedaan om zelf te checken of het HCG uit mijn lichaam was. Een week later ongeveer was alles verdwenen, althans de test gaf negatief aan.

Ze hebben 25 mei na de laatste miskraam bloed afgenomen voor onderzoek. Ik heb een bloedstollingsonderzoek gekregen en een chromosomenonderzoek. De uitslag van de bloedstolling heb ik afgelopen dinsdag gekregen en deze was goed. Met het bloed is niks mis.
Van de chromosomen krijg ik helaas pas in augustus bericht. Ook mijn man heeft zich hiervoor moeten laten prikken.
Ook zou ik, wanneer ik deze keer ongi zou zijn geworden, een onderzoek met een camera van binnen. Een hysteriscopie heet dit geloof ik.
Ze gaan dan met een klein cameraatje naar binnen en alles wordt dan goed bekeken; de baarmoeder, de eierstokken, buikholt etc. Ze checken dan of er eventueel vreemde afwijkingen zijn of bijvoorbeeld verklevingen en poliepjes.
Deze heb ik dus nog niet gehad en ik hoop het ook niet meer nodig te hebben.
Ze willen dit uitvoeren de week na je menstruatie zodat ze er zeker van zijn dat er geen bevrucht eitje zit. Je hebt anders de kans dat ze hem wegspoelen.

Ik weet het meid, het is echt zo moeilijk. Iedere keer dat verdriet, weer die pijn, weer een plekje geven, weer opnieuw beginnen.
Hoe houd je het vol?
En de echte spanning begint pas weer wanneer je weer zwanger bent.

Ik ben wel blij dat ik ben doorgegaan, al heb ik ook gehuild en geroepen dat geen kindje bij me wil blijven. Ik hoop zo dat deze blijft zitten waar die zit. En van mij mogen de kwaaltjes heel snel komen en het liefst allemaal!
Naast zere borsten en af en toe een vlaag van misselijkheid heb ik nog niks. Ja, af en toe krampjes in mijn baarmoeder. Deze stellen me echter wel gerust, dan weet ik dat er iets aan het werken is. Tot het af en toe ongi krampjes worden, dan schiet ik in de stress.

Laat even weten hoe het met je gaat.
Groetjes,
Pascale

Hoi Pascale,

Wat geweldig dat je weer zwanger bent! Het begin van een nieuw leven, en wat fijn om te horen dat je er nu in gelooft! Dat is heel belangrijk.

Ik heb volgende week vrijdag pas weer zekerheid (of ik moet het eerder gaan afstoten, dan is het ook wel zeker voor mij), dan krijg ik nml een controle echo, om er helemaal zeker van te zijn dat de groei niet goed is. Voor mijn termijn klopt het van geen kanten, en ook de zwangerschapstest zou dan heel vroeg positief moeten zijn geweest, maar uitsluiten durft ze het nog niet. Er gebeuren wel eens rare dingen zegt ze dan. De Gyn geeft nu aan dat we ervan uit moeten gaan dat het mis is, dat ze dit ook hoogstwaarschijnlijk verwacht. Maar ze zou nog geen curretage doen, omdat er nog een hele kleine kans is.... en dat is zo erg, die kleine kans waar je je dan aan vastklampt, had ik liever niet willen horen.

Zaterdag ga ik met mijn zoontje even naar Spanje toe tot donderdag, en mijn partner komt dinsdags pas. Ik hoop niet dat ik ga bloeden als mijn partner er niet is. Vorige keer heb ik echt dagen vreseijke krampen(echt zoals een beginnende wee) gehad. In ieder geval is mijn schoonzusje er tot maandag (we hebben een vakantiehuisje adaar) maar die gun ik natuurlijk ook liever een lekker einde van hun vakantie, dan dat ze voor mij en mijn zoontje moeten zorgen dan. Maar ja, we zullen zien hoe het verloopt. In ieder geval even weg hier met wat afleiding is goed.

Jij succes met de spanning, en hoop doet leven zeggen ze dan!
Groetjes,
Kim

Terug
Bovenaan