4 jaar leeftijdsverschil tussen eerste en tweede

Hoi allen,<br />Ik weet dat er al vaker topics over geopend zijn, maar ik ben op zoek naar ervaringen van ouders die 3,5 a 4 jaar tussen hun kindjes hebben zitten! Wat is jullie ervaring? Hoe was het om een tweede erbij te krijgen met dit leeftijdverschil, en hoe gaat de oudste ermee om? Voor en nadelen? Ik ben benieuwd!<br />
 
Bij ons zit er 4.5jaar tussen en ik vind het heerlijk en gaat ook super goed (jongste is nu 10 wkn oud) Was ook bang omdat er langer tussen zat voor jaloezie ofzo omdat hij langer ‘alleen’ is geweest, maar 0.0!

We hebben oudste zoon betrokken bij de zwangerschap en ruim om tijd de box, wiegje enzo neergezet zodat hij gewend was aan de spullen.

Positief:
- de oudste is naar school dus overdag 1op1 tijd. , - de oudste is in veel dingen al zelfstandig
- maar 1 in de luiers
- oudste kan helpen met kleine dingen (bijvoorbeeld: spulletjes pakken/halen)
- oudste begrijpt veel, kan je beter mee communiceren dan met een 1.5.-2 jarige.
- oudste slaapt door.

Kan zelf geen negatieve punten bedenken :)
 
Bij ons zit er 4.5jaar tussen en ik vind het heerlijk en gaat ook super goed (jongste is nu 10 wkn oud) Was ook bang omdat er langer tussen zat voor jaloezie ofzo omdat hij langer ‘alleen’ is geweest, maar 0.0!

We hebben oudste zoon betrokken bij de zwangerschap en ruim om tijd de box, wiegje enzo neergezet zodat hij gewend was aan de spullen.

Positief:
- de oudste is naar school dus overdag 1op1 tijd. , - de oudste is in veel dingen al zelfstandig
- maar 1 in de luiers
- oudste kan helpen met kleine dingen (bijvoorbeeld: spulletjes pakken/halen)
- oudste begrijpt veel, kan je beter mee communiceren dan met een 1.5.-2 jarige.
- oudste slaapt door.

Kan zelf geen negatieve punten bedenken :)
 
Bij ons zit er 4.5jaar tussen en ik vind het heerlijk en gaat ook super goed (jongste is nu 10 wkn oud) Was ook bang omdat er langer tussen zat voor jaloezie ofzo omdat hij langer ‘alleen’ is geweest, maar 0.0!

We hebben oudste zoon betrokken bij de zwangerschap en ruim om tijd de box, wiegje enzo neergezet zodat hij gewend was aan de spullen.

Positief:
- de oudste is naar school dus overdag 1op1 tijd. , - de oudste is in veel dingen al zelfstandig
- maar 1 in de luiers
- oudste kan helpen met kleine dingen (bijvoorbeeld: spulletjes pakken/halen)
- oudste begrijpt veel, kan je beter mee communiceren dan met een 1.5.-2 jarige.
- oudste slaapt door.

Kan zelf geen negatieve punten bedenken :)
 
Bij ons zit er 4.5jaar tussen en ik vind het heerlijk en gaat ook super goed (jongste is nu 10 wkn oud) Was ook bang omdat er langer tussen zat voor jaloezie ofzo omdat hij langer ‘alleen’ is geweest, maar 0.0!

We hebben oudste zoon betrokken bij de zwangerschap en ruim om tijd de box, wiegje enzo neergezet zodat hij gewend was aan de spullen.

Positief:
- de oudste is naar school dus overdag 1op1 tijd. , - de oudste is in veel dingen al zelfstandig
- maar 1 in de luiers
- oudste kan helpen met kleine dingen (bijvoorbeeld: spulletjes pakken/halen)
- oudste begrijpt veel, kan je beter mee communiceren dan met een 1.5.-2 jarige.
- oudste slaapt door.

Kan zelf geen negatieve punten bedenken :)
 
mijn 1e kindje is 5 jaar en mijn 2e komt in december. ik vind het heerlijk.
mijn zoontje is al zelfstandig is bepaalde dingen,gaat naar school, slaapt goed.
kan straks volop mee genieten van zijn broertje in december.
mijn zus en ik schelen ook 5 jaar en dat gaat ook hartstikke goed!
 
Hier bijna op de dag precies 3,5 jaar verschil. Jongste is nu 4 maanden. Vind het heerlijk. Ik had een zware zwangerschap, veel last van bekkeninstabiliteit, dus het was fijn dat mijn oudste al zelf de auto stoel in en uit kon klimmen, dat ik hem niet meer hoefde op te tillen. Hij is gek op zijn jongere broertje, kan ook heel goed wachten als ik borstvoeding geef en snapt dat ik dan niet voor hem gelijk wat te eten kan maken. Tot nu toe nog geen jaloezie gehad. Kan zelf ook geen min punten bedenken :)
 
Bij ons 3 jaar en 9 maanden verschil. De oudste moest eerst wel even wennen, keek weinig naar haar zusje om. Nu is ze inmiddels helemaal gek op haar kleine zusje! Ze kan goed meehelpen en speelt veel met haar zusje.

Oudste gaat inmiddels naar school, waardoor ik dan één op één tijd met de jongste heb. Dat is ook erg fijn!
 
Terug
Bovenaan