Onze zoon begon rond 3 maanden net door te slapen, maar vanaf 3,5e maand zijn de nachten zo onrustig. Overdag ook ontzettend veel jengelen en dreinen. Wil continu bezig en vastgehouden worden. Het gaat nu al 3,5e week zo. Ik herken dit ook niet van onze dochter destijds. Verder is hij dus elke nacht vanaf 2-3u in half wakkere/slaap toestand. Ik probeer dan van alles om hem weer in slaap te krijgen, wat doorgaans redelijk lukt binnen een uur, maar vanaf 4-5u wordt hij weer wakker wordt het echt lastig en slaap ik hierdoor zelf eigenlijk ook nog amper. Als ik geluk heb dan lukt het me tegen 6u om hem nog even in slaap te krijgen tot 7u, maar vaak ook niet, en dan start de dag dus na zo'n helse nacht, want langer blijven liggen is niet mogelijk gezien we nog een dochter van bijna 2 hebben (die wel gewoon uitslaapt tot 7:30). Ik probeer vaak eerst een speentje, hand erbij, of even wiegen, maar vaak helpt dit onvoldoende en krijg ik hem uiteindelijk alleen aan de borst weer in slaap. Ook vaak genoeg ben ik te moe en leg ik hem vrij snel aan. Maar dat resulteert er dan dus wel in dat ik hem geregeld tussen 23 en 7u 3-4 keer aan de borst heb. Sommige nachten drinkt hij dan wel super effectief, maar andere nachten ook maar een paar slokken. Ik ben bang dat ik hem hiermee een slaapassociatie aanleer, waar ik natuurlijk niet op zit te wachten... Verder slaapt hij overdag 4-5x 45 min. Hij kon vrij goed zelf in slaap vallen, maar heeft sinds deze periode ook meer hulp nodig zo nu en dan. Met name einde vd middag en 's avonds kan ik hem ook niet makkelijk in bed leggen en moet ik echt de tijd nemen om hem in slaap te krijgen (ben er minimaal 30 min zoet mee). Hij gaat 's avonds tussen 18-19u naar bed, wordt dan vaak na 45 min nog een paar keer wakker maar ik laat hem boven en probeer hem in een donkere kamer gerust te stellen en tegen 20u gaat hij doorgaans de nacht in. We komen hierdoor ook altijd onhandig uit rond het eten, en het avondritueel is hierdoor momenteel eigenlijk geen doen in je eentje, waardoor mijn partner en ik 's avonds amper wat kunnen plannen. Tot slot zijn de voedingen overdag ook heel rommelig, hij drinkt heel slecht en kort, huilt aan de borst, snel afgeleid. 's Avonds en 's nachts daarentegen haalt hij het vaak in en drinkt hij heel netjes en effectief. Hij groeit verder goed en heeft tussendoor ook echt z'n vrolijke momenten hoor. Hij is ook heel druk met zn vuistjes en probeert te rollen, dus er gebeurt ook vast van alles in dat koppie.
Qua symptomen denk ik dus aan de 4 maanden regressie en/of sprong 4, maar kan dit zó intens zijn? Ik ben normaliter eigenlijk niet echt onzeker in het moederschap en doe alles vaak op gevoel, maar door de lange tijd slaapgebrek merk ik dat ik niet meer goed weet waar ik goed aan doe. Ik doe de hele dag maar wat, het hele ritme is overhoop en de nachten dus ontzettend kort en onderbroken. Het breekt wat op, die korte nachten en hazenslaapjes overdag, ook omdat ik niet weet hoe lang dit nog gaat duren en ik moet bijna weer aan het werk. Heel verhaal geworden, maar ik ben dus op zoek naar herkenning/ervaringen van andere moeders en hopelijk ook wat geruststelling.
Qua symptomen denk ik dus aan de 4 maanden regressie en/of sprong 4, maar kan dit zó intens zijn? Ik ben normaliter eigenlijk niet echt onzeker in het moederschap en doe alles vaak op gevoel, maar door de lange tijd slaapgebrek merk ik dat ik niet meer goed weet waar ik goed aan doe. Ik doe de hele dag maar wat, het hele ritme is overhoop en de nachten dus ontzettend kort en onderbroken. Het breekt wat op, die korte nachten en hazenslaapjes overdag, ook omdat ik niet weet hoe lang dit nog gaat duren en ik moet bijna weer aan het werk. Heel verhaal geworden, maar ik ben dus op zoek naar herkenning/ervaringen van andere moeders en hopelijk ook wat geruststelling.
Laatst bewerkt: