4 maanden regressie? Herkenning gevraagd

Onze zoon begon rond 3 maanden net door te slapen, maar vanaf 3,5e maand zijn de nachten zo onrustig. Overdag ook ontzettend veel jengelen en dreinen. Wil continu bezig en vastgehouden worden. Het gaat nu al 3,5e week zo. Ik herken dit ook niet van onze dochter destijds. Verder is hij dus elke nacht vanaf 2-3u in half wakkere/slaap toestand. Ik probeer dan van alles om hem weer in slaap te krijgen, wat doorgaans redelijk lukt binnen een uur, maar vanaf 4-5u wordt hij weer wakker wordt het echt lastig en slaap ik hierdoor zelf eigenlijk ook nog amper. Als ik geluk heb dan lukt het me tegen 6u om hem nog even in slaap te krijgen tot 7u, maar vaak ook niet, en dan start de dag dus na zo'n helse nacht, want langer blijven liggen is niet mogelijk gezien we nog een dochter van bijna 2 hebben (die wel gewoon uitslaapt tot 7:30). Ik probeer vaak eerst een speentje, hand erbij, of even wiegen, maar vaak helpt dit onvoldoende en krijg ik hem uiteindelijk alleen aan de borst weer in slaap. Ook vaak genoeg ben ik te moe en leg ik hem vrij snel aan. Maar dat resulteert er dan dus wel in dat ik hem geregeld tussen 23 en 7u 3-4 keer aan de borst heb. Sommige nachten drinkt hij dan wel super effectief, maar andere nachten ook maar een paar slokken. Ik ben bang dat ik hem hiermee een slaapassociatie aanleer, waar ik natuurlijk niet op zit te wachten... Verder slaapt hij overdag 4-5x 45 min. Hij kon vrij goed zelf in slaap vallen, maar heeft sinds deze periode ook meer hulp nodig zo nu en dan. Met name einde vd middag en 's avonds kan ik hem ook niet makkelijk in bed leggen en moet ik echt de tijd nemen om hem in slaap te krijgen (ben er minimaal 30 min zoet mee). Hij gaat 's avonds tussen 18-19u naar bed, wordt dan vaak na 45 min nog een paar keer wakker maar ik laat hem boven en probeer hem in een donkere kamer gerust te stellen en tegen 20u gaat hij doorgaans de nacht in. We komen hierdoor ook altijd onhandig uit rond het eten, en het avondritueel is hierdoor momenteel eigenlijk geen doen in je eentje, waardoor mijn partner en ik 's avonds amper wat kunnen plannen. Tot slot zijn de voedingen overdag ook heel rommelig, hij drinkt heel slecht en kort, huilt aan de borst, snel afgeleid. 's Avonds en 's nachts daarentegen haalt hij het vaak in en drinkt hij heel netjes en effectief. Hij groeit verder goed en heeft tussendoor ook echt z'n vrolijke momenten hoor. Hij is ook heel druk met zn vuistjes en probeert te rollen, dus er gebeurt ook vast van alles in dat koppie.

Qua symptomen denk ik dus aan de 4 maanden regressie en/of sprong 4, maar kan dit zó intens zijn? Ik ben normaliter eigenlijk niet echt onzeker in het moederschap en doe alles vaak op gevoel, maar door de lange tijd slaapgebrek merk ik dat ik niet meer goed weet waar ik goed aan doe. Ik doe de hele dag maar wat, het hele ritme is overhoop en de nachten dus ontzettend kort en onderbroken. Het breekt wat op, die korte nachten en hazenslaapjes overdag, ook omdat ik niet weet hoe lang dit nog gaat duren en ik moet bijna weer aan het werk. Heel verhaal geworden, maar ik ben dus op zoek naar herkenning/ervaringen van andere moeders en hopelijk ook wat geruststelling.
 
Laatst bewerkt:
Aanleggen 's nachts alleen noodzakelijk als gehuil klinkt als startmotor. Dat is een honger huil.

Sterkte! Pak slaap wanneer mogelijk.
 
Oh herkenbaar!! Bij ons is het ons 1e kindje. Wat je schrijft is bij ons precies hetzelfde. Overdag, ‘s nachts… Pfffff…

Wij co-sleepen, dus op die manier krijg ik in ieder geval nog wat slaap. Ik leg haar gewoon elke x aan en val regelmatig met haar aan de borst gewoon weer in slaap… Maar dat is de modus waarin we allemaal nog beetje vooruitkomen. Het is wel echt slopend 5-6x wakker worden in de nacht, het is inderdaad geen normale nachtrust...

Wat voor mij erg helpt is het maar te nemen voor wat het is. Ik ga er vanuit dat er vanzelf een periode komt dat ze me minder tot niet nodig heeft. Ze zijn in verhouding tot hun volledige leven maar zo kort klein. Dan ben ik voor nu eigenlijk heel blij dat ik er op deze manier voor haar mag zijn. Lekker veel knuffelen en kroelen. Is dat verwennen? Wen ik daarmee slaapassociaties aan? Ik weet het niet, maar het voelt intuïtief op deze manier zo logisch aan, dus ik doe het lekker op deze manier
 
Ooh zooooo herkenbaar! Wij zitten met onze handen in het haar, maar zijn dus niet de enige! Onze dochter (4,5 maand nu) is al ruim 4 weken aan het rommelen, van goed slapen en doorslapen naar nachten veel wakker. S ochtends is het vechten, s middags slaapt ze redelijk goed en s avonds kost het me tegenwoordig 2 tot 3 uur voor ze echt slaapt.. precies wat jij ook zegt. Nachten rommelen, soms elk uur wakker, soms vanaf 4u of 5u en na 6u kan ik het wel vergeten. Ze sliep al weken echt van 23.30 tot 7.00, dat was echt geluk! Nu dus niks meer van over haha Flessen worden nu weer iets stabieler, maar er was geen touw aan vast te knopen. Gelukkig drinkt ze nu het meeste weer netjes leeg en s avonds krijgt 30 ml extra anders valt ze niet in slaap voor de nacht. Ze huilt veel meer en vecht echt heel heel hard tegen haar slaap. Alsof ze de rust niet kan vinden. Zelfs tegen ons aan lukt het avonds niet op het moment. Net als je zoontje heeft ook zij zich hard ontwikkelt en kan al weken allerlei nieuwe dingen. Wij hoopten dat het daarmee beter zou worden maar het is alsof al die nieuwe dingen voorgaan op slaap. Ik vind het hele zware weken, doe het grootste deel van de week alleen, maar het vergt wel wat van mijn energie en geduld. De leuke momenten zijn gelukkig wel echt leuk, dus dat helpt! Dat koppie en het lijf draaien over uren, dus gek is het niet denk ik. Maar vind het een pittige ontwikkelingsfase! Slaapgebrek helpt niet. Ik twijfel ook vaak en ben onzeker over of ik het allemaal wel goed doe. Heb echt al eens mijn moeder gebeld en gezegd: help! Je bent dus zeker niet de enige, hopelijk snel vooruitgang bij jullie. Nog even volhouden!
 
Even een ander idee, is je kindje onlangs gevaccineerd? Omdat onze dochter dus zo heftig is de laatste weken hadden we gister een gesprek met een arts van het CB (gingen eigenlijk voor tussentijds wegen) Nu ben ik persoonlijk geen fan van het CB (maar dat terzijde), maar dit is wel een redelijk fijne arts zover dat daar kan en gaf dat vaccinaties soms onderliggende ‘problemen/zwakke plekken of bv ziekte’ naar boven kan laten komen omdat deze door een verlaagde weerstand als het ware meer kans krijgen. Een soort trigger. En gevoelige kinderen hier misschien veel last van kunnen hebben. Zich lichamelijk niet lekker voelen zonder aanwijsbare reden of (hier bv verborgen reflux) een bestaand probleem verergeren. Zoiets in combinatie met een ontwikkelingsfase zou dan heviger kunnen zijn. Zij denkt dat wij met een soort combinatie te maken hebben en onze dochter een beetje de pech heeft dat alles tegelijk komt en ze het niet goed aan kan op dit moment. Zeker weten zullen we het nooit, maar het zou in mijn ogen best eens kunnen? Dat er meer speelt dan alleen de sprong zeg maar. Zomaar een idee dus, maar wellicht voor jou ook wat herkenning?
 
Hoihoi, ik zie dat dit topic al van een paar maanden terug is. Maar ik zit hier nu precies in met mijn dochter van 3,5 maand oud. Vanaf 3 maanden begon het, en lijkt maar niet beter te worden hoe is het nu met het slapen van jullie kleintjes? Komt het nog goed..? Haha. Hebben jullie nog tips om deze nachten/weken door te komen met minimale slaap?
 
Hoihoi, ik zie dat dit topic al van een paar maanden terug is. Maar ik zit hier nu precies in met mijn dochter van 3,5 maand oud. Vanaf 3 maanden begon het, en lijkt maar niet beter te worden hoe is het nu met het slapen van jullie kleintjes? Komt het nog goed..? Haha. Hebben jullie nog tips om deze nachten/weken door te komen met minimale slaap?
Oef ja die eerste maanden zijn pittig he. Die kleintjes ontwikkelen zo ontzettend veel dat slapen echt een totaal verstoord ritme geeft voor jou als ouder. Co-slapen vond ik echt een redding. En de mantra dat alles een fase is en ze het doet omdat ze je nou eenmaal nodig heeft. Een extra voeding geven rond 22/23 heb ik ook wel eens gedaan als ze bijvoorbeeld weer wakker werd.
 
Terug
Bovenaan