40 graden koorst

<p>Mijn zoontje van 10 maanden (6weken te vroeg) heeft 1,5 dag koorts tussen de 40 en 38,3. Bij 40 hebben we de huisarts gebeld die zei, zolang hij goed drinkt kan het geen kwaad. Drinken deed hij goed vanaf nu iets minder. Rode wangen, bij wat langere temp levendig en als hij 40 heeft jammeren. Mijn zoontje heeft nooit veel gehuild. Zetpil heben we gegeven en druppels voor zijn tandjes. Hij heeft er 5 en daar nooit koorts van gehad. Nu denken wij dat dat het ook niet is omdat hij niet meer kwijlt dan anders en ook nergens op bijt wat hij normaal gesproken doet.</p><p> </p><p>Iemand hier ervaring mee? </p><p>Tips zijn welkom</p><p>Hoe lang kan zoiets duren? </p>

Griepje kan wel n paar daagjes duren hoor! Mijn zoontje heeft als hij ziek is, altijd meteen hoge koorts ( tissen 40 en 41). Onze huisarts zegt altijd als de koorts langer dan 3 dagen aanhoudt, altijd even bellen. Al helemaal met zo’n hoge koorts. Bij 41 graden zowiezo altijd even bellen. Beter 10x voor niks bellen/ komen dan 1x te laat. Verder proberen de koorts te ondersrukken met paracetamol en zorgen dat hij genoeg blijft drinken. En natuurlijk heeeeeeel veel knuffelen!!

De hoogte van de koorts zegt bij die kleintjes niet zoveel over de ernst, gelukkig! Ik heb eens de hap midden in de nacht gebeld, omdat onze zoon opeens 40,5 had. Was niet erg, zetpil geven en weer bellen als het richting de 42 ging. Dat was gelukkig niet nodig. 
Zolang hij goed blijft drinken, is het niet erg. Houdt het langer dan 3 dagen aan, dan even de huisarts bellen. En als je het niet vertrouwd natuurlijk ook, beter een keer teveel dan te weinig. 

Kleed je kindje ook niet te warm aan zodat de warmte weg kan. 

wij krijgen vaak het advies elk half uur 5 slokjes laten drinken. 

zolang ze blijven drinken kan het lang aan. 

het klinkt inderdaad meer als griep dan tandjes 

Kan idd zomaar virus zijn. En koorts bij kleine kids kan ook zo ineens op komen zetten én weer over zijn.
Over koorts onderdrukken met paracetamol (zoals hierboven iemand suggereerde) kies ik persoonlijk voor een andere invalshoek. Koorts heeft een functie: het zet de verbrandingsoven van het lichaam aan en gaat virussen/bacteriën juist te lijf. Bij koorts zijn gang laten gaan is je kind sneller beter. Hooguit voor de nacht een zetpil als het slapen slecht slaapt (want slaap hebben ze ook nodig om beter te worden). Maar niet te snel denken 'koorts is zielig'. Koorts is een gunstige en zeer nuttige reactie van het lichaam op indringers. Dus zeker niet een spiegel opbouwen met zetpillen. Uiteraard wel goed blijven temperaturen en slokjes water blijven drinken en aanbieden. Ons lichaam is wijs en weet wat te doen bij ziekte.

@eefje,
klinkt allemaal heel mooi en aannemelijk, maar ik kies dan toch voor de paracetamol. Medicatie os er niet voor niks en dit is ook het advies van mijn huisarts. Toen mijn zoontje zo’n hoge koorts had en hij 9 maanden was, mocht ik er zelfs 4 ipv de aanbevolen 3 per 24 uur geven. Paar weekjes terug was hij weer grieperig met koorts en dan ben ik toch blij dat er paracetamol is en bouw ik toch echt een spiegeltje op met de zetpil!

Natuurlijk, ieder zijn eigen keuze! Ik wilde alleen de andere kant belichten(voor wie het interesseert: hier meer informatie over koorts bij kids (wel even naar beneden scrollen: https://www.bernhoven.nl/home-patientenfolders/folders-kindergeneeskunde/koorts-bij-kinderen/

Terug
Bovenaan