4e kind

<p>We hebben 3 kinderen en het knaagt voor een vierde. Het voelt als een soort onbalans en de dynamiek in huis met meer kinderen lijkt me leuk. Toch twijfel ik nog erg en mijn man ook. Gezien mijn leeftijd (38) en lastige zwangerschappen wil ik niet meer te lang wachten met de knoop doorhakken. </p><p>Onze twijfels zijn vooral of we er voldoende energie voor hebben en we de andere 3 niet tekort doen door weer (minimaal) een jaar doodop te zijn. En of we bijvoorbeeld niet gek worden van elk weekend 4 kinderen naar clubjes e.d. rond te rijden. </p><p>Financieel maken we ons geen zorgen, en om praktische zaken als een grotere auto of voldoende kamers ook niet.</p><p>Ook maak ik me er druk om hoe ons sociaal leven verandert. Zitten mensen wel te wachten om een gezin met 4 kinderen op een verjaardag of een uitje uit te nodigen? Bij ons in de omgeving is 2 kinderen de norm en men reageerde al bijzonder op de derde.</p><p>Op forums lees ik vaak over grotere gezinnen waarbij 1 ouder thuis blijft; we werken beiden 4 dagen. Ik ben benieuwd naar ervaringen waarbij beide ouders werken.</p>

Ik kom zelf uit een gezin met 4. Ik heb me nooit tekortgedaan gevoeld en volgens mij hebben mijn ouders nooit last gehad van niet uitgenodigd worden ofzo :) We waren ook gewoon goed opgevoed, haha! Klinkt stom, maar we gedroegen ons gewoon netjes bij anderen thuis. Dat hielp natuurlijk wel.
Ik stond er niet eens bij stil dat het voor mijn ouders vermoeiend was om een vierde te krijgen, terwijl ik toch al 8 was. 
Wij gingen niet naar veel clubjes, dat was ook niet zo nodig. We hadden allemaal één ding waar we op mochten en dat was genoeg. Daarnaast had je natuurlijk zwemles, maar dat was één kind omdat we qua leeftijd wat verder uit elkaar lagen.
Ik heb het zo leuk gevonden, dat ik zelf ook heel graag een groot gezin wil! Volg je hart: je zal misschien wel denken "hadden we maar..." en nooit denken: "hadden we maar nooit een 4e genomen".

Ik ben de tweede uit een gezin van 4. En heb ook nooit het gevoel gehad dat ik onvoldoende aandacht kreeg. En anders kon ik er altijd om vragen. Wel kregen we allemaal onze eigen verjaardag en kleding. We worden echt gezien als 4 individuen. Iets wat ik ook met mijn kinderen wil doen. We zijn alle 4 uniek en staan totaal anders in het leven. Maar dat maakt de dynamiek juist leuk. En toen we jonger waren was er altijd iemand om mee te spelen. 
op vakanties hadden we altijd contact met anderen kinderen, want ja wij waren met zijn viertjes al een clubje en dat vonden anderen gezellig. 

Ik was 7 toen de jongste geboren is. En net wat babytwee zegt: we zijn strak opgevoed. Mijn moeder kon met ons door het woonwinkeltje in het dorp zonder dat er iets brak. Ze was streng en duidelijk en daar ben ik haar nu enorm dankbaar voor. 
Mensen weten dat als ze het gezin uitnodigen dat je dan met 6 man komt. Dus dat zou ik echt niet meenemen in de overweging. Een gezin heb je voor jezelf en met elkaar, niet voor die ander. 

Dank voor jullie reactie! Leuk om het perpectief van 'het kind' te lezen, uiteindelijk gaat het daar ook voor mij om, hoe het voor de kinderen is. Ik kan me voorstellen dat het voor kinderen heel leuk is om altijd iemand om mee te spelen in huis te hebben.
Jullie ervaringen geven me wel nieuwe inzichten. Ik ben ook wel bang dat ik spijt krijg wanneer we het niet doen, dat maakt het ook wel lastig.
Aan m'n strengheid kan ik nog wat meer werken ;).

Heel herkenbaar!! We hebben 3 (erg fysieke) jongens. Ik heb altijd de wens voor een vierde gehad m'n man niet. Maar sinds de eerste twee had hij juist z'n zinnen op 4 gezet, ik begon te twijfelen omdat ik 't toch echt erg druk vond. Nr 3 sliep bovendien dramatisch slecht dus eigenlijk wilde ik mezelf niet nog zo'n jaar aan doen met nauwelijks slapen etc.. Maar als 't gevoel of de gedachte er eenmaal is... Dat is iig mijn ervaring. Ik kon m'n wens voor die vierde niet loslaten. En toen Nr 3 eindelijk goed sliep, had ik toch ineens 't gevoel 't weer aan te kunnen. En wij hebben 't verder ook goed, financieel en qua gezondheid. Dus toen dacht ik 'als dit al niet een setting is waarin je kunt gaan voor je dromen, wanneer dan wel?' Dus nu 11 wkn zwanger v Nr 4!
Wij werken allebei 28u overigens, maar m'n man heeft veel reistijd dus ik doe meestal halen en brengen vd Kids (2 dgn kdv/bso, sporadisch opa/oma's). De andere 3 zijn 6, 4 en 2jr.
Succes met je besluit! Ben benieuwd wat 't wordt:) 

Kom uit een gezin met 4 kinderen. Mijn ouders werkte beide om en om. Dit was voor hun vooral heel zwaar maar zelf heb ik het altijd heel fijn gevonden een groter gezin.
Nu zelf ook zwanger van de vierde en mijn man werkt 40 uur en ik 14 uur in de zorg. Ben nu met de zwangerschap minder gaan werken omdat het lichamelijk te zwaar werd en de zorg waar ik werk is fysiek ook wel zwaar. Wil als straks de kleine er is nog even die 14 uur vasthouden tot ik stop met de borstvoeding. Thuis blijven heb ik een tijdje gedaan maar moet zeggen dat ik dat zwaarder vind dan af en toe even lekker werken en tot rust te komen daar.
Qua sociaal leven denk ik niet dat mensen je niet uit zullen nodigen omdat je met veel bent. Anders zullen dat mensen zijn die je toch al niet zo mochten. Mensen reageren leuk op een vierde zwangerschap in onze omgeving maar vragen wel altijd of het gepland was. En hoor laatste tijd wel vaker mensen die bewust kiezen voor een groter gezin. Mijn kinderen zijn 13 maanden, 3 en 4 jaar en nu 14 weken zwanger.
@vleermuis, leuk om jouw berichtje hier te lezen! Lang geleden en fijn om te lezen dat het goed met je gaat. 

Hey letie! Leuk idd! 14wkn al lekker. Voel je je goed? Ik kijk ernaar uit want voel me nu niet echt fijn.. Weet je 't geslacht al? Of binnenkort misschien? 
Leuk als je nog wilt meeschrijven hier:) :
https://www.oudersvannu.nl/forums/onderwerp/zwanger-3e-4e/
Niet erg actieve groep trouwens, iedereen is druk met z'n kids denk ik haha

Proficiat Vleermuis en Ietie met jullie zwangerschap!
Leuk dat jullie allebei voor een vierde gaan.
Herkenbaar Vleermuis, een derde die niet goed wil slapen, dat helpt ook niet echt mee. Ik merk ook wel dat de kwaliteit van de nachten ons hierin ook beinvloeden, en die nachten zijn nogal wisselend.
Fijn om zoveel positieve berichten te lezen :).

Terug
Bovenaan