6 maanden en nu??

Hoihoi,

Mijn dochter is eind deze week 6 maanden. Ik heb toen ze net 4 maanden was, fruit en groenten geintroduceerd. Ben er na een paar weken mee opgehouden omdat zij steeds een ander tijdstip had om te slapen en te eten en ze kwam snacht ook nog.
Nu heet ze inmiddels een echt ritme en slaapt ze ook de nachten door. Nu ga ik dus weer beginnen met groenten en fruit. Nu vraag ik me af hoe dit gecombineerd wordt met de flessen. En ze zal langzaamaan ook moeten gaan wennen aan liga,brood?
Ik ben nogal een voorzichtige haha en ik wil graag weten van jullie hoe jullie dat doen. Wat mag ze bijv tussendoor hebben en hoe leren jullie je kindje "kauwen" en doorslikken zonder te stikken. Ze heeft nog geen tandjes en hoor van mensen om me heen dat ze al gewoon op brood mag sabbelen enzo. Wat is julie ervaring daarmee?

groetjes Lydia
 
quote: marcosgirl schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-04-2009 10:54:51'));

Hoihoi,

Mijn dochter is eind deze week 6 maanden. Ik heb toen ze net 4 maanden was, fruit en groenten geintroduceerd. Ben er na een paar weken mee opgehouden omdat zij steeds een ander tijdstip had om te slapen en te eten en ze kwam snacht ook nog.
Nu heet ze inmiddels een echt ritme en slaapt ze ook de nachten door. Nu ga ik dus weer beginnen met groenten en fruit. Nu vraag ik me af hoe dit gecombineerd wordt met de flessen. En ze zal langzaamaan ook moeten gaan wennen aan liga,brood?
Ik ben nogal een voorzichtige haha en ik wil graag weten van jullie hoe jullie dat doen. Wat mag ze bijv tussendoor hebben en hoe leren jullie je kindje "kauwen" en doorslikken zonder te stikken. Ze heeft nog geen tandjes en hoor van mensen om me heen dat ze al gewoon op brood mag sabbelen enzo. Wat is julie ervaring daarmee?

groetjes Lydia



Ik ben begonnen met groente, gewoon op het tijdstip warm eten.
Dat kwam bij ons mooi uit want dat zat precies tussen twee flessen in.
In eerste instantie is het BIJvoeding precies zoals het woord het zegt.
Dus hou je gewoon de flessen in stand. Kan natuurlijk wel zijn dat ze de opvolgende fles niet helemaal leegdrinkt so be it... toen de groente eenmaal goed ging hebben we rond 10.00 fruit geïntroduceerd, die tijden zijn nu nog steeds (hij is 17 maanden nu)
Wat tussendoortjes betreft; in het begin hebben ze echt zat aan dat fruit en groente naast de flessen. Ik ben met een maand of 7 de 15.00 uur fles af gaan bouwen door (volle) yoghurt te geven op dat tijdstip en toen dat eenmaal 150 cc was wat hij opkon heb ik die fles laten vervallen.

Volgende stap was om de yoghurt te verplaatsen naar het toetjes tijdstip en rond 3 uur kreeg hij dan wat anders.
Of fruit, of soepstengel (volkoren anders zat hij verstopt)
of rijstwafel, of idd een korstje brood (vanaf 7 maanden mag dat ook)
Nijntje koekjes mogen dan ook.
Ik heb het zelf altijd een beetje op het gezonde vlak gehouden, zoet kunnen ze nog zolang eten als ze willen!
Dat ze nog geen tandjes heeft maakt niets uit! Hier kwamen de eerste tandjes pas met  9 maanden maar toen at meneertje al wel een boterham met korstjes tussen de middag! Vond het zo'n onzin dat ze om te wennen een korstje brood mochten en als het op hele boterhammen aankwam, dat ik ze er dan af moest halen, ja daaaag!! Hier gaan de korstjes dus ook gewoon op, ideaal!
Ze hebben een voorsprong op de gemiddelde tandeloze bejaarde: bij hun zitten de tandjes er nog onder en zijn die kaken bikkelhard!  
Dus die ukjes redden zich  aardig vergis je niet!
Daarnaast zit  hun "verslik-reflex" nog wat meer vooraan op de tong. Wat dus tot sneller kokhalzen kan leiden, het zit dan vaak nog niet eens in de keel vast maar nog halverwege de tong, dat vond ik altijd wel een fijn idee, ben dus ook nog nooit vreselijk in de stress geschoten als hij zat te kokhalzen, gelukkig...

Suc6 groetjes Saskia

P.S. Hou je camera bij de hand voor de leuke momenten!
P.S. 2 Bij AH hebben ze een leuk boek Opperdepop heet het en daar staan ook leuke recepten in!

 
Hoi,

Mijn zoontje wordt eind deze week ook 6 maanden. Mij is op het bureau geadviseerd om te beginnen met een groentehap en als dat goed gaat ook fruit. Hij krijgt 5 (borst)voedingen op een dag. In het begin blijft dat zo en geef ik de hapjes tussendoor en uiteindelijk moet dat de melkvoeding gaan vervangen en kan je na de groentehap een beetje yoghurt geven. Dan houd je nog drie melkvoedingen over, Ik weet niet wat het advies is, maar bij mijn andere zoontje werd de eerste voeding na een tijdje een bord pap, tussen de middag bij de boterham melk en 's avonds voor het slapen nog een papvles (dat was wel tegen de adviezen in geloof ik, maar anders sliep hij niet door).
Mijn oudste zoontje  is 3,  hij kreeg zijn eerste tand pas toen hij 11 maanden was!! Hij at toen alles wat hij mocht, brood met korstjes, koekjes, stukjes appel!!

Het lijkt een gepuzzel, maar uiteindelijk loopt het allemaal vanzelf wel.

Veel plezier met de eerste hapjes!!

Sylvia
 
quote: mavanm reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-04-2009 22:02:43'));

Hoi,

Mijn zoontje wordt eind deze week ook 6 maanden. Mij is op het bureau geadviseerd om te beginnen met een groentehap en als dat goed gaat ook fruit. Hij krijgt 5 (borst)voedingen op een dag. In het begin blijft dat zo en geef ik de hapjes tussendoor en uiteindelijk moet dat de melkvoeding gaan vervangen en kan je na de groentehap een beetje yoghurt geven. Dan houd je nog drie melkvoedingen over, Ik weet niet wat het advies is, maar bij mijn andere zoontje werd de eerste voeding na een tijdje een bord pap, tussen de middag bij de boterham melk en 's avonds voor het slapen nog een papvles (dat was wel tegen de adviezen in geloof ik, maar anders sliep hij niet door).
Mijn oudste zoontje  is 3,  hij kreeg zijn eerste tand pas toen hij 11 maanden was!! Hij at toen alles wat hij mocht, brood met korstjes, koekjes, stukjes appel!!

Het lijkt een gepuzzel, maar uiteindelijk loopt het allemaal vanzelf wel.

Veel plezier met de eerste hapjes!!

Sylvia



Ik geloof dat je bureau niet doorhad dat je borstvoeding geeft, want ze hebben je een advies gegeven dat gebaseerd is op kunstvoeding!
Bij kunstvoeding moet je de hapjes tussendoor geven tot het een fles vervangt omdat ze de hapjes anders moeilijker verteren (kunstvoeding remt de opname van voedingsstoffen).
Bij borstvoeding moet je het heel anders aanpakken:
je blijft gewoon op verzoek voeden maar op een moment dat je hapjes wilt gaat geven geef je eerst een borst, dan de hapjes en dan een toetjesborst. Na een aantal weken ga je dan over op hapjes en een toetjesborst. Je kind geeft vanzelf aan wanneer het geen toetjesborst meer hoeft. Moedermelk bevat stoffen die helpen de bijvoeding gemakkelijker te verdragen en het bevat enzymen die helpen bij de vertering van de bijvoeding. Daarom moet je moedermelk juist altijd WEL met hapjes combineren en de hapjes juist NIET tussendoor geven, terwijl dat bij kunstvoeding precies omgekeerd is!
Tot een kind een jaar is hoeft bijvoeding geen borstvoeding te vervangen, tenzij het kind het zelf aangeeft natuurlijk.
 
quote: marcosgirl schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('27-04-2009 10:54:51'));

Hoihoi,

Mijn dochter is eind deze week 6 maanden. Ik heb toen ze net 4 maanden was, fruit en groenten geintroduceerd. Ben er na een paar weken mee opgehouden omdat zij steeds een ander tijdstip had om te slapen en te eten en ze kwam snacht ook nog.
Nu heet ze inmiddels een echt ritme en slaapt ze ook de nachten door. Nu ga ik dus weer beginnen met groenten en fruit. Nu vraag ik me af hoe dit gecombineerd wordt met de flessen. En ze zal langzaamaan ook moeten gaan wennen aan liga,brood?
Ik ben nogal een voorzichtige haha en ik wil graag weten van jullie hoe jullie dat doen. Wat mag ze bijv tussendoor hebben en hoe leren jullie je kindje "kauwen" en doorslikken zonder te stikken. Ze heeft nog geen tandjes en hoor van mensen om me heen dat ze al gewoon op brood mag sabbelen enzo. Wat is julie ervaring daarmee?

groetjes Lydia



Een baby kan ook zonder tanden al flink kauwen hoor, kun je ook goed voelen, leg je vinger maar eens tussen de kaakjes en voel hoe hard die zijn en hoe hard ze kunnen bijten ermee!

Wat de hapjes betreft: als het eerder niet lekker liep dan zou ik de eerste tijd de groente ergens halverwege de ochtend aanbieden tussen 2 voedingen door zodat je goed kunt zien hoe het bij je kindje valt.
Je kunt gepureerd van een lepeltje geven of stukken gekookte groente zo in het handje (rapley methode). Het liefste 3 dagen hetzelfde, en dan geen mengsel maar 1 groente puur.
 
Ik geloof dat je bureau niet doorhad dat je borstvoeding geeft, want ze hebben je een advies gegeven dat gebaseerd is op kunstvoeding!
Bij kunstvoeding moet je de hapjes tussendoor geven tot het een fles vervangt omdat ze de hapjes anders moeilijker verteren (kunstvoeding remt de opname van voedingsstoffen).
Bij borstvoeding moet je het heel anders aanpakken:
je blijft gewoon op verzoek voeden maar op een moment dat je hapjes wilt gaat geven geef je eerst een borst, dan de hapjes en dan een toetjesborst. Na een aantal weken ga je dan over op hapjes en een toetjesborst. Je kind geeft vanzelf aan wanneer het geen toetjesborst meer hoeft. Moedermelk bevat stoffen die helpen de bijvoeding gemakkelijker te verdragen en het bevat enzymen die helpen bij de vertering van de bijvoeding. Daarom moet je moedermelk juist altijd WEL met hapjes combineren en de hapjes juist NIET tussendoor geven, terwijl dat bij kunstvoeding precies omgekeerd is!
Tot een kind een jaar is hoeft bijvoeding geen borstvoeding te vervangen, tenzij het kind het zelf aangeeft natuurlijk.

Dirksmama,

Als ik Lydia goed begrijp krijgt haar dochter flesvoeding en is het dus goed om de hapjes tussendoor te geven.
Niet dat t je verder wat aangaat, maar ik ben bezig om langzaamaan de borstvoeding af te bouwen, dus geef ik de hapjes gewoon tussendoor. Uiteindelijk krijgt hij dan 's ochtends en 's avonds borstvoeding en overdag de fles.
Zo heb ik t bij mn andere zoontje ook gedaan en dat ging perfect.
Verder raad ik je aan om eens van je nachtrust te genieten!!
 
quote: mavanm reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('28-04-2009 22:02:43'));

Hoi,

Mijn zoontje wordt eind deze week ook 6 maanden. Mij is op het bureau geadviseerd om te beginnen met een groentehap en als dat goed gaat ook fruit. Hij krijgt 5 (borst)voedingen op een dag. In het begin blijft dat zo en geef ik de hapjes tussendoor en uiteindelijk moet dat de melkvoeding gaan vervangen en kan je na de groentehap een beetje yoghurt geven. Dan houd je nog drie melkvoedingen over, Ik weet niet wat het advies is, maar bij mijn andere zoontje werd de eerste voeding na een tijdje een bord pap, tussen de middag bij de boterham melk en 's avonds voor het slapen nog een papvles (dat was wel tegen de adviezen in geloof ik, maar anders sliep hij niet door).
Mijn oudste zoontje  is 3,  hij kreeg zijn eerste tand pas toen hij 11 maanden was!! Hij at toen alles wat hij mocht, brood met korstjes, koekjes, stukjes appel!!

Het lijkt een gepuzzel, maar uiteindelijk loopt het allemaal vanzelf wel.

Veel plezier met de eerste hapjes!!

Sylvia



Hoi,
Mijn dochter wordt 18 mei 6 maanden tot nu toe heb ik volledig borstvoeding gegeven. Ze krijgt nu 5 voedingen en sinds een week komt ze ook ineens weer 's nachts dus met die erbij zijn het er zes. Ik heb het idee dat ze echt toe is aan iets anders want ze kijkt bijna het eten van onze borden en uit onze mond ook maakt ze de hele dag smak geluiden. Ik wil dus als ze 6 maanden is overgaan op andere voedingen de 1e en laatste voeding wil ik uiteindelijk wel borstvoeding houden. Als ik het goed begrijp heb jij dat ook zo met je zoontje gedaan van 3 en doe je dat nu weer. Ik ben heel benieuwd naar hoe jij dat heb aangepakt wanneer gaf je pap en hoe doe je dat met groente en fruit hapjes. Ik lees en hoor allemaal verschillende dingen dus ben benieuwd naar jou ervaring. Het CB zei dat ik vanaf zes maanden 1 voeding kan vervangen voor pap en dan beginnen met groente hapjes voor een BV  en dat steeds uitbreiden totdat je een hele maaltijd met groente, aardappelen en vlees en de bv dus vervalt.
Ik ben ook benieuwd naar wanneer je begint met extra drinken geven als diksap of roosvice.
groetjes laila
 
Ik deed het zo:
de eerste weken gaf ik een borst dan eten en dan de andere borst, daarna werd het eten en een borst als toetje. Op een gegeven moment hoefden ze geen toetje meer en was de voeding heel geleidelijk aan afgebouwd.
Op die manier kun je een borstvoeding na 6 maanden ook heel gemakkelijk vervangen door een bordje yoghurt.
 
Terug
Bovenaan