6 weken zwanger, werkgever doet moeilijk

<p>Beste (aanstaande) mama's,</p><p>Deze week ben ik erachter gekomen dat ik in verwachting ben van mijn aller eerste kindje. Totaal niet verwacht maar uiteraard hartstikke welkom. Zwanger worden was voor mij volgens de artsen op een natuurlijke wijze niet mogelijk, dus had ik de hoop al opgegeven. Ik ben nu 6 weken. </p><p> </p><p>Deze week ben ik ook gewoon aan het werk gegaan maar zonder succes. Ik ben de gehele dag misselijk en heb veel krampen. Ik doe zwaar fysiek werk en ben veel buiten waar ik geen beschikking heb over een toilet. In de nacht wordt de buikpijn heviger waardoor ik ook niet slaap. Ik heb mijn werkgever alvast ingelicht zodat hij rekening kan houden met een planning. Nu heb ik me eergisteren ziek gemeld omdat ik totaal futloos ben, geen kracht heb en de beste maatjes ben met mijn wc. Mijn werkgever vind dit veels te overdreven en wenst dat ik weer aan het werk ga. </p><p>Dames wat zouden jullie doen? </p><p> </p><p>Veel liefs,</p><p>Een nerveuze en onzekere mama to be.</p>
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Gelijk een zwangerschapsverklaring regelen bij de VK..
Ziekte door zwangerschap wordt vergoed door het UWV en kost je werkgever niks..
Ik heb tot week 16 kotsend thuis gezeten en daarna maar 50% gewerkt tot m’n verlof.. Laat de werkgever maar zeiken, het gaat om jou en je kindje! 
 
Ik blijf me verbazen over werkgevers. Kies voor jezelf en je kindje. Zoals hier boven al beschreven zorg voor een verklaring dan loopt alles via het UWV. (Mijn ervaring met UWV is dat ze heel schappelijk zijn voor zwangere vrouwen)
 
Van harte gefeliciteerd! Soort gelijk verhaal als bij mij :) Was ook niet mogelijk op een normale manier en dat het ineens wel spontaan is gelukt was toch overdonderend / totaal niet verwacht.
Maar oh zo welkom inderdaad :)

Wel naar dat je je zo misselijk voelt. Ik vind ook dat de gezondheid van jou en je kindje voorop staat. Jammer dat je werkgever moeilijk doet, maar zij zullen het toch moeten accepteren!! Als je je zo voelt kun je ook niet fatsoenlijk werken.

Aan jezelf denken! Sterkte en geniet van je zwangerschap!
 
De werkgever heeft er niks van te vinden en mag blij zijn dat je deelt waarom je ziek bent. Dat hoef je namelijk nooit te zeggen. Vraag een gesprek aan met de bedrijfsarts. Die kan dan de werkgever adviseren over het aantal uur dat je kan werken. 
 
Mijn werkgever is gisteren al bij mij aan de deur geweest en was al gepikeerd dat ik hem niet binnenvroeg. Ik heb ook nog 2 bonuskinderen die nog van niets weten aangezien ze in het verleden minder ervaringen hebben gehad met zwangerschappen en wil ze al die ellende besparen en wachten tot ik echt uit die gevarenzone ben. Ik moet mijn werkgever vandaag weer bellen om aan te geven wanneer ik kan gaan werken. Voor die tijd heb ik echt nog geen verklaring kunnen regelen bij mijn VK. Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik sta op het punt om mijn baan nu al op te zeggen aangezien ik weet dat mijn contract toch niet verlengd gaat worden. 
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap.
Ziek is ziek, ik ben 15 weken zwanger en zit al een aantal weken bij huis omdat ik alleen maar aan het overgeven ben. Jou gezondheid en lichaam is nu even belangrijker als jou werk, accepteer dit vooral. Je werkgever kan en mag helemaal niet oordelen of iets overdreven is of niet, hij voelt immers niet wat jij voelt. Ook zijn ze verzekerd voor jou als je zwangerschapsgerelateerd in de ziektewet zit. Denk echt aan jezelf en de kleine die in je buik zit.
 
Ik heb dan niet dezelfde klachten maar had bekkeninstabiliteit vanaf 8 weken. Ik kon geen uur meer werken. Dus gewoon ziekgemeld ik ben zelf de manager maar ziek is ziek. Hier ook veel gedoe met de werkgever of ik niet halve dagen kon werken enzv. Ik ben vanaf toen op me strepen gaan staan. Je gezondheid en je baby gaan voor. Heb toen meteen een gesprek met de arboarts aangevraagd en die heeft me volledig afgekeurd voor werk tot na me bevalling. Uwv vergoed inderdaad 100% aan de werkgever door ziekte door zwangerschap of bevalling. Als jij je baan opzeg verlies je al je rechten. Je heb recht op ziektewet door zwangerschap. Mocht jou contract niet verlengd worden word de ziektewet overgenomen door uwv. 100% van je dagloon. Dit tot je verlof. Deze word ook door uwv betaald. 
 
Terug
Bovenaan