8 maanden en nog een grote puinhoop

Hoi Britt,

Mijn zoontje is 9 maanden en slaapt ook niet door. Wordt zeker nog 2x per nacht wakker voor een voeding. Ik ben met vlagen ook onwijs onzeker over of ik het wel goed doe. Maar weetje, sommige kinderen zijn gewoon nog niet toe aan doorslapen. Wat niet wil zeggen dat je de tips van hierboven niet moet proberen hoor. Proberen kan altijd, maar twijfel niet aan jezelf als het niet werkt. Niet alle kindjes zijn hetzelfde, dus dat er leeftijdsgenootjes doorslapen wil niks zeggen over hoe jouw kindje het moet doen of over hoe jij het aanpakt (vergelijkbaar: dat het ene kindje 1x per dag poept betekent niet dat mijn zoontje die 4x per dag poept abnormaal is) .

Persoonlijk ben ik heel erg tegen laten huilen. 10 minuutjes huilen om in slaap te vallen oke, maar niet net zolang laten huilen tot je kind van uitputting in slaap valt, ik geloof niet ' dat een kind dat nodig heeft' .

Succes!

Hallo Britt,

Ik zal me eerst even voorstellen, ook voor de andere moeders. Ik ben een `meelezer` en heb altijd erg veel aan jullie ervaringen. Inloggen lukt mij nooit, in het begin omdat de site niet meewerkte, later omdat ik elke keer mijn wachtwoord vergat omdat ik zwanger nou eenmaal niet zo goed kan onthouden. Nu ben ik weer zwanger (onze dochter is nu 9,5 maand, in juni komt haar broertje of zusje), dus een wonder dat het me dit keer gelukt is (ach ja, opschrijven helpt)

Op jouw bericht wil ik graag reageren. Onze dochter wou namelijk ook absoluut niet eten. Ja, de fles, die gaat erin als koek. En lekkere dingen als koek en danoontje of yoghurt gaat wel. Na lang nadenken hebben we erg ons best gedaan om als eerste onze eigen frustratie overboord te gooien en te accepteren dat ons meisje gewoon niet veel eet. In praktijk betekende dat in elk geval dat ik niet meer apart voor haar ging koken, want dan zag ik hoeveel ik van 1 kleine aardappel en een lepel vol groente gewoon in de vriezer of evt. voerbak van de hond kon gooien (aaarrgggh al die moeite voor niets). Dus zelf zoutloos gaan eten en met de pot mee laten eten. En dan hele kleine beetjes voor Luus opscheppen zodat ze elke keer haar bordje leegat. Dit gaf in ieder geval al veel minder frustratie! En daarbij goed opletten wanneer ze aangaf dat ze genoeg had. Genoeg is genoeg. En mee laten eten met ons: goed voorbeeld doet volgen.

Verder helpt het bij Luus erg goed als ze zelf kan eten! Dus de boterham gewoon dubbelgeklapt, banaan waarvan we aan de bovenkant de schil eraf gehaald hadden en in de hand geven, met de dingen die ze lekker vindt oefenen zodat ze zelf van de lepel af kan happen. En, niet te geloven: het helpt. Ik heb er echt aan moeten wennen dat ze echt hele kleine hapjes neemt en vooral ook niet veel eet.
Oh ja, wat we ook gedaan hebben: af en toe lekker laten knoeien met eten (zet het badje, stofzuiger en dweil maar klaar), of tijdens het eten laten spelen met een klein speeltje. Eten moet namelijk leuk zijn en blijven! En dat wordt het niet als beide ouders gefrustreerd zijn en het kind dat hierdoor ook wordt.

Een paar dingen die ik elke dag weer in mijn achterhoofd hield:
- als ze niet genoeg te eten krijgt, dan geeft ze het wel aan.
- minimaal 500 cc melk (incl. pap) per dag
- Is Luus vrolijk, beweegelijk en allert; dan krijgt ze in ieder geval genoeg eten binnen
- Luus bepaalt zelf hoeveel eten ze nodig heeft, dit kan je niet uit boekjes halen!

Vooral voor mij was het erg moeilijk om niet te gaan proppen en bovenstaande tot me door te laten dringen. het heeft even moeite gekost, maar we zagen al snel resultaat.

Voor het doorslapen heb ik weinig tips, wij hadden namelijk het hele grote geluk dat onze dochter met 3 weken al doorsliep. Wij zijn denk ik luie ouders: toen we hoorden dat ze toen ze op geboortegewicht was 8 uur (geloof ik) achter elkaar mocht slapen, hebben we haar na de fles van 20.00 uur niet meer wakker gemaakt voor de fles. Direct de eerste nacht sliep ze tot 04.00 uur en daarna elke dag wat langer. De fles van 23.00 uur hebben wij niet lang gegeven. Dus misschien toch een tip om die laatste fles te laten vallen en maar zien wanneer je kind wakker wordt?

Ik hoop dat je wat aan ons verhaal hebt! Ik wens je erg veel succes, het is echt niet leuk dat je kind er zoveel moeite mee heeft te wennen aan vast voedsel. Wat de kinderarts van het CB trouwens nog tegen mij zei: een kind van 8 maanden krijgt in principe genoeg aan voedingsstoffen binnen met de fles, de rest is nog altijd bijvoeding.

Ons schema ziet er trouwens als volgt uit:
08.00 boterham + 60cc
10.00 fruithap met wat sap
slapen
12.30 boterham + 60cc
15.00 180 cc
slapen
18.00 warm eten + yoghurt (met suikervrije jam)
20.00 180cc
naar bed

tussendoor diksap, water of thee en ontbijtkoek (omdat ze niet goed poept)

Hallo Dames,

Hartstikke bedankt voor jullie tips en adiezen.

Het is ongelooflijk maar vannacht heeft  hij doorgeslapen. Echter wel met een voeding voor hongerige babys. Deze geef ik alleen savonds.

Zeker heb ik geprobeerd om snachts water te geven troosten en spenen terug in het mondje te duwen.Maar helaas niks helpt. Maar goed, ik heb nu een goede hoop.

Ik heb vandaag wel al de fles van 19.00 uur laten vervallen. Die van 23.00 uur zal ik beetje bij beetje gaan vervroegen. Aangezien ik niet meteen helemaal het schema wil omgooien.

Ik hoop dat het langzaam aan wat gaat worden met ons ventje. Wel ben ik blij dat ik niet de enige ben met dit probleem. Al denk je soms van wel!

Bedankt voor jullie reacties!

Terug
Bovenaan