8 maanden en nog steeds een puinhoop!!

Hallo Allemaal,

Ik weet even echt niet meer of we het goed of slecht doen... Ons zoontje van 8 maanden en 1 week slaapt nog steeds niet door. Hij wordt 2 keer per nacht wakker. Wij geven hem dan meestal ook maar 60 of 90 cc fles.

Smorgens drinkt hij de fles niet leeg. En als ik hem ipv de fles  pap geef eet hij deze maar voor +- 100 cc. Ook als ik een pap fles maak dan drinkt hij deze niet op. Ik denk dat dit komt omdat hij die  2 flesjes van de nacht nog in zijn buikje heeft zitten.  

Moeten we hem toch eens een paar nachten laten huilen?? Ik heb dit zolang mogelijk uitgesteld maar langzamerhand begin ik toch te denken dat we het moeten gaan proberen.

Ook smiddags krijgen we er een boterham absoluut niet in. Ik geef hem vanaf gister gewoon een fles. Dan maar geen boterham. Het avondeten  gaat er al net  zo slecht in!!  

Al met al is het een puinhoop!!  

Hebben jullie tips of advies!?? Ik hoop het  !!!!!!!!!!!

Ik zal hieronder ons voedingsschema opschrijven wellicht dat jullie hier nog opmerkingen bij hebben!??

7 uu wakker maken:   210 Fles of pap Deze drinkt hij meestal niet leeg
8.30 uur naar bed
10.30 uur fruithapje (Dit eet hij heel goed, groot potje)
13.00 uur 210 fles (Hij vind een boterham echt niet lekker, ik probeer wel iedere dag)
Naar bed
15.00 liga met wat water (of als hij slecht gegeten heeft 60 cc opvolgmelk)
16.30 uur groentehapje ( Ook dit vindt hij niet geweldig)
Proberen in bed te leggen
19.00 210 fles
20.30 naar bed
23.30 210 fles
+/- 2.00 uur flesje 60
+/_ 16.30 flesje 60 cc

Groetjes Brit

Hier even een schama:

8.00 uur Bord pap van opvolgmelk (200-220cc)
10.00 uur fruit
12.00 uur brood met beker opvolgmelk (daarna naar bed)
15.00 uur liga beetje drinken
17.00 uur warme maaltijd en daarna 150ml yoghurt

Geef niet nog eens extra een tussendoortje, zo heeft je kindje "ruimte" voor de volgende voeding. Dit is eigenlijk voldoende voor een kind van 8mnd en hoeft dus niet meer opvolgmelk te krijgen dan in het aangegeven schema.  Eventueel zou je om 19.00 uur nog een fles met granen aan hem kunnen geven zodat hij de nacht door komt. Geef hem 's nachts geen melk meer, hij heeft het echt niet nodig.Het is een "gewoonte"geworden en daar moet hij nu vanaf.

Ik hoop dat ik je niet "aangevallen" heb met mijn verhaal...en dat je er wat aan hebt  

Met vriendelijke groet,
Regiena

Hi,

Heeft je kindje echt honger?
Of wil ie gewoon graag bij je zijn??

Waarom maak je je kind wakker om zeven, waarom laat je hem niet gewoon lekker zelf wakker worden???

Onze dochter is wel al wat ouder, maar ik moet zeggen toen die van ons zo oud was deden wij ook zomaar wat.

Je hebt van die standaard dingen, nou daar deden wij eigenlijk niet aan mee, ja wel een beetje natuurlijk, maar niet altijd stipt.

Bij ons begon de dag ongeveer zo,
Als ze wakker werd, de ene dag acht of eerder of later, kreeg ze bv.
Dan naar beneden, en een korstje of boterham geven, net hoeveel honger ze had.
Als ik zag dat ze moe was, weer lekker terug naar bed, ik hield me niet echt aan tijden, en doe ik nu nog niet.
Tegen een uur of twaalf weer bv en dan boterham.
Tussendoor wat ranja, mocht ze dat willen.
En ook nog ergens slapen.
Tegen een uur of vier aten we fruit, doen we nu nog. En ook bv.
Dan wanneer  mijn man thuis kwam, lekker eten koken en daar at ze dan ook nog een  paar hapjes van mee.
En dan rond achten bv en dan lekker slapen.
En 's nachts kwam ze ook nog geregeld.  Ja het eerste half jaar niet, toen sliep ze door.

Wij zijn niet echt van de stiptheid, omdat het goed gaat bij ons, dat zomaar wat doen.
Maar ongeveer klopt het wel zo.
Ik heb eigenlijk zo ongeveer de eettijden aangehouden die ze als mini baby ook had. Dus zo om de vier uur ongeveer.

Ik ben niet van het laten huilen, dus ik zou het echt niet doen. Het is wel vermoeiend, weet ik, ik ben nu zwanger van de tweede en moet er nog iedere nacht uit. Maar nog vind ik dat kinderen moeten weten dat ze op hun ouders kunnen rekenen, hoe vermoeiend dat ook voor me  is soms.

Ik zou eens goed opletten of hij wel echt honger heeft, of dat ie gewoon bij je wil zijn.
Ik dacht bij onze dochter ook dat ze 's nachts dorst had, nou dus niet, sinds een week krijgt ze geen drinken meer, en ze slaapt gewoon tot acht uur. Ik moet er wel 's nachts uit om haar even bij mij te leggen, en na een kwartier gaat ze weer terug naar haar eigen bedje.

Ik weet hoe gebroken nachten zijn, pfff.
Sterkte ermee
x

Misschien is het een idee om 's nachts de flesjes af te wennen door er steeds een schepje minder voeding in te doen, zeg maar steeds wateriger. Zo hoef je niet perse te laten huilen, en krijgt hij misschien 's ochtends meer honger.
Ik ben ook geen voorstander van 's nachts laten huilen.
Je zoontje is er nu gewoon aan gewend 's nachts wat te krijgen, en heeft dan waarschijnlijk ook gewoon honger.
Sterkte, gebroken nachten zijn vreselijk

Voor wat betreft de rest, ik zou inderdaad ook geen tussendoortjes geven overdag. Ik heb ook een niet geweldig etende dochter, inmiddels 10 maanden. Fruithap en een boterham gaan goed, maar warm eten niet zo. Zij krijgt dus 's middags geen tussendoortje. Als ze 's avonds slecht warm eet dan geef ik haar wat meer yoghurt, dit vindt ze dan wel weer lekker.

Kwam even kijken wat voor reactie je al hebt gehad... Je kind laten huilen is ook niet leuk. Ga bij hem kijken,zing een liedje, stop z'n speen in zijn mond of geef hem z'n knuffel. Als hij moet huilen uit eenzaamheid ga dan bij hem zitten en ga elke dag wat dichter bij de deur zitten.  Haal hem niet uit bed. Hij moet door krijgen dat de nacht om te slapen is. Als je hem elke keer weer uit bed haald   komt hij ook niet aan zijn slaap toe.(dat is toch ook zielig?)  
De tijden van de schema kun je bijv. een uur eerder/later doen. Maar het is wel belangrijk om een schema aan te houden (natuurlijk heb je wat speling tussen de voedingen), kinderen hebben  regelmaat nodig.

groetjes Regiena

Hoi hoi,

Mijn kleintje is nog niet zo oud als die van jou maar als ik je verhaal zo lees, krijg ik  het idee dat je wel heel veel eetmomenten hebt.
Ik denk dat je kindje gewoon nog geen honger heeft en daarom ook geen boterham en groente eet.
Een baby moet wennen aan nieuwe smaken en zal daarom in het begin misschien laten merken dat hij het niets vindt. Probeer een aantal dagen achter elkaar hetzelfde aan te bieden zodat hij went aan de nieuwe smaak (dit heb ik ergens gelezen hoor, ik spreek dus niet uit ervaring).
Voor wat betreft 's nachts, ik denk niet dat je kindje honger heeft want als hij 's ochtends niet wil drinken geeft dat aan dat hij nog genoeg in zijn buikje heeft. Ik zou beginnen met elke keer zijn speentje terug stoppen. Ik zou ook niet meteen naar hem toegaan als hij huilt. Mijn zoontje begint 's nachts ook regelmatig te jammeren maar na een minuut of 5 dut hij weer in. Als hij echt gaat huilen, ga ik naar hem toe, stop zijn speentje terug en geef hem een aai over zijn bol. Dan slaapt hij meestal wel weer voor een paar uur. Ik zou het gewoon gaan proberen want twee keer per nacht een flesje geven hoeft echt niet meer op zijn leeftijd.

Mocht je er echt niet uitkomen, dan zou ik als ik jou was eens overleggen met het consultatiebureau. Zij kunnen je waarschijnlijk ook goed op weg helpen met een duidelijk schema.

Heel veel succes!

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Hallo,

Ik zou ook gaan proberen om de fles van 23.30 uur eraf te halen. De fles van 19.00 uur kun je proberen te verlaten naar 20.15 uur, vlak voor hij gaat slapen.
Waarschijnlijk is het voor je zoontje een gewoonte geworden om 's nachts 2x om een flesje te komen. Aangezien hij om 23.30 uur nog een volle fles krijgt, kan het zeker niet van de honger zijn. De meeste kindjes zijn nl. rond de 5 maanden van de late avondfles af.

Laten doorhuilen ben ik ook geen voorstander van. Maar er is niets mis met je kindje even te laten huilen. Als je zoontje begint te huilen, ga dan even kijken. Is er niets aan de hand, geef hem dan zijn speentje (als hij die heeft), een aai over zijn bol en een kus. Zeg tegen hem dat het nu tijd is om te slapen en ga weer naar bed. Gaat hij weer huilen, probeer dan 5 minuten te wachten voor je weer naar hem toe gaat. Daarna wacht je weer wat langer. Het is heel moeilijk, maar bij ons was het wel effectief. Na de 2e keer dat ik dan bij hem was geweest viel hij binnen de 5 minuten weer in slaap. De 3e nacht sliep hij door.

Wat het eten betreft. Ons zoontje was ook een hele moeilijke eter qua warm eten. Wat ons heeft geholpen is een aantal dagen achter elkaar hetzelfde geven en een beetje fruithap voor op het lepeltje doen (was tip van het cb). Op dag 5 at hij dan de groente vrij goed op. Dan volgde een nieuwe smaak, deze weer 5 dagen, dan 2 dagen de 1e smaak herhalen, om vervolgens weer een nieuwe smaak te introduceren. Vervolgens 1 dag de 1e smaak en 1 dag de 2e smaak en weer een nieuwe. Uiteindelijk lust hij heel veel zonder fruithap of appelmoes erbij. Wat wel belangrijk is om iedere dag aan te bieden (net als met het brood).

Veel succes en als je doorzet, dan zul je zien dat het uiteindelijk goed komt! Vanaf de 10 maanden ging het hier echt goed met eten.

Groetjes,
Leeuwtje

Hallo,

Onze zoon is bijna 8 maanden (22 dec is hij 8 maanden) en zijn "schema" ziet er als volgt uit:

7.00 uur fles 180 cc + 6 schepjes nutrilon forte

10.00 uur  fruithap, hij heeft aan 200 (zelfde hoeveelheid als groot potje) niet genoeg, ik maak 300 klaar en hij  eet het bijna altijd helemaal op

12.30 uur fles 210 cc + 7 schepjes

16.00 uur liga (halve of hele, ligt eraan hoeveel hij wil) en water +  diksap tussen 50 cc en 100 cc

17.30 uur warm eten (groot potje van 200 gr).

19.00 uur fles 180 cc + 6 schepjes en 3 eetlepels rijstebloem

Hij slaapt   van ongeveer half 8 's avonds tot half 7 of 7 uur 'sochtends. Overdag doet hij nog 2 of 3 slaapjes van elke keer een uurtje. Hij is altijd vrolijk en goed te spreken. We hebben geprobeerd om brood te geven tussen de mdidag maar momenteel vind hij dat nog niks. We blijven het gewoon elke keer aanbieden want er komt vast een moment dat hij het wel eet.

Wij hebben trouwens van het consultatieburo een handig schema gekregen wat we ongeveer konden aanhouden. Ook het aantal eet momente staat hierop. En toen Stijn net een half jaar was en we naar CB moesten voor de normale afspraak heeft de arts toen helemaal een schema opgeschreven voor Stijn. En dat werkt tot nu toe prima. Wij hebben de avondfles die eerst op 22.00 uur stond langzaam vervroeg. Elke week een half uurtje eerder. En hij wende er elke keer best wel snel aan. De eerste nacht was het nog beetje onrustig elke keer, maar dan ging het al snel beter.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Terug
Bovenaan