8 maanden maar niet zo snel in ontwikeling......

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Maandag ben ik bij het consultatie buro geweest met Nynke voor een controle,
onze kleine meid is niet zo snel omrollen doet ze nog steeds niet ze kan nu wel zitten maar kruipen doet ze ook nog niet.
Nu zegt mijn consultatienburo dat ze op dr ontwikkelingen willen letten aangezien ze niet zo vlot is en dat maakt me onzeker er gaat dan meteen van alles door mijn hoofd.

Nynke is best een zware baby ze weegt 9575 gram en is 72 cm ik heb zelf het idee dat ze daardoor ook niet zo vlot is.

Ik heb deze week een loopstoeltje misschien dat dat wat helpt met haar ontwikkeling?

Zijn hier ook moeders met kindjes die niet zo vlot zijn????

Misschien dat het me wat gerust stelt.

Liefs Zonnetje

Lieve zonnetje, laat je aub niks wijs maken. Alle kindjes ontwikkelen zich op hun eigen tempo. En wat is langzaam? Wie bepaalt dat? Het cb gaat uit van het standaard, maar jouw kindje is toch niet standaard... het is juist heel bijzonder.

Nee hoor, zonder gekheid. Ik denk echt dat je je niet druk moet maken. Er zijn idd wel kindjes die al met 8 maanden kruipen, staan of uit zichzelf gaan zitten. Maar er zijn er ook heel veel die dat niet doen. Melanie is vandaag 8 maanden en rolt wel, maar alleen als ze er zelf zin in heeft. Liever niet dus. Daarentegen zegt ze wel al vanaf 6 maanden ' mama'   Bah (onze kat heet Balou) en 'die'. Misschien is jouw kindje ook sneller in andere dingen. Ontwikkeling is zo'n breed gebied.  

Ik heb zelf geen ervaring met een loopstoeltje trouwens. Misschien is het idd een goed idee, maar ik weet niet of het echt zou stimuleren...

Groetjes,Danielle  

Hallo Zonnetje,

Laat je eigen inderdaad niet gek maken het ene kindje is veel sneller dan het andere een vriendin van mij heeft een zoontje wat 3 dagen jonger is dan mijn zoon. Milton was met alles heel snel maar ze zeggen dat donkere kindjes qwa ontwikkeling veel sneller zijn in dit geval klopt het wel. Maar de zoon van mijn vriendin heeft een behoorlijk achterstand qwa mijn zoon maar momenteel is hij uit zijn schulp gekomen en gaat het ook de goede richting. En als ik nou naar mijn dochter kijk is zij ook helemaal snel maar behalve met tandjes was mijn zoon veel sneller. Ik denk dat het mijn dochter niet zolang meer gaat duren dat ze losloopt mt 9mnd probeert ze al nou ja zaterdag is ze 9 mnd. elk kind is anders. Als ik eerlijk moet zijn vind ik die loopstoeltjes best wel eng maar ja je kan het proberen als ze willen komt het echt wel hoor. Maak je geen zorgen
groetjes lisette

Nou, laat je inderdaad niks wijsmaken hoor ! Mijn dochtertje is bijna 9 maanden en als ik haar laat zitten valt ze meteen om !!! Een heel enkele keer blijft ze even zitten,maar echt goed los zit ze nog niet.
Ze kruipt ook niet, ze trekt zich met haar handen voort, ze zit soms wel op handjes en knietjes maar daar blijft het bij.
Ze draait wel van buik naar rug en terug maar doet dit ook heel rustig en beheerst. Ik heb totaal niet het idee dat ze er mee zit dat ze iets nog niet kan.
Mijn andere dochter was wel heel vlot met alles, die zat met 6 mnd !
Ik hoor ook van baby's van 8 mnd die al los staan of tegen iets aan staan, nou Brenda zakt meteen door haar beentjes, dus je hebt echt geen traag ontwikkelde baby hoor ! (of die van mij is ook traag, hahaha)

Groetjes Bianca

Hoi Zonnetje,

Mijn dochtertje is nu 8,5 maand en kan wel omrollen naar haar buik, maar niet meer terug (al 2 maanden niet, tamelijk vermoeiend...). Zelf blijven zitten kan ze niet, laat staan zelf gaan zitten. Tijgeren of kruipen al helemaal niet, maar dat is ook pas bij gemiddeld 9 maanden aan de orde (net als zitten, overigens). Ik vind dus dat je cb wel érg vlug aan de bel trekt.

Aan de andere kant: als je kindje het leuk vindt om samen te spelen, zou je fysio kunnen overwegen. Is voor je eigen gevoel misschien lekker, dat je iets doet om te helpen.

Je helemaal geruststellen kan ik overigens niet. Mijn oudste rolde ook pas bij 10 maanden, rolde terug bij 12 maanden, ging zelf zitten bij 18 maanden en kroop pas bij 20 maanden. Ze is nu 21,5 maand en kan nog niet staan of lopen,ook niet praten en wij gaan nu het traject in van loket vroeghulp omdat ze een achterstand heeft op meerdere gebieden. Ik maak me dus wel zorgen om de jongste, maar mijn gevoel zegt dat er met haar niets mis is, terwijl ik me bij de oudste altijd zorgen heb gemaakt. Ik denk dat je dus naar je gevoel moet luisteren. Als jij denkt dat er onraad is: niet rusten voor je hulpt krijgt. Denk jij dat er niets mis is: cb lekker laten praten. En bij twijfel gewoon een keertje extra op controle.

Groetjes,

Eveline

heyhey

ach, laat je niet gek maken! t cb kan zo veel zeggen.
de een is heel snel, de ander doet er wat langer over.
niks aan de hand, want t komt allemaal wel goed.
nathalia is best snel in de ontwikkeling, maar ik ken ook iemand die juist heel langzaam was. ( 14 maanden, toen ging ze pas kruipen)
nou, ze is nu 17 maanden en alles is goed gekomen hoor, ondanks dat t allemaal zo langzaam ging. ze doet nu alles gewoon weer op normale tempo.
ze heeft dus alles ingehaald.

ik zelf was ook heel laat vroeger met alles.
en ook met mij is alles goed gekomen :D

t loopstoeltje is hartstikke leuk voor nynke en helpt de spieren sterker te maken.

nou meid, zit er maar niet over in, het komt allemaal wel goed!

liefs, do

Hoi hoi,

CB heb ik slechte ervaringen mee! Hier zijn ze erop berust om je met een zorgelijke og schuldig gevoel naar huis te laten gaan!!

Nu is dat overal anders, maar ik heb heeeeeel erg geleerd naar mijn eigen gevoel te luisteren.

Over dat loopstoeltje. Prima als je het wilt gebruiken. Ik wilde je alleen even meegeven dat ik van meerdere kanten heb gehoord (ook van fisiotherapeuten) dat het slecht is voor de ontwikkeling van heupen en benen. Babies die daar niet aan toe zijn, gaan vaak op de tenen lopen en dat is heel moeilijk om af te leren.
Dit wil niet zeggen dat alle babies hier last van hebben en ik veroordeel ook geen ouders die loopstoeltjes gebruiken. Vond alleen dat je het moest weten....

Mijn neefje deed ook alles trager dan Myrthe, maar uiteindelijk komt het wel goed.
Luister naar je eigen gevoel, die is het belangrijkste.

Elk kind is uniek, en cb kijkt graag naar richtlijnen. Zo is Myrthe juist erg snel in haar ontwikkeling, dus ik kreeg te horen haar maar in de box te laten ipv op de grond....

Heel veel succes en maak je niet druk! (makkelijker gezegd dan gedaan)

Liefs Reneke

Hoi,

Ik heb 3 zoons, de oudste 2 waren ook helemaal niet snel.. met 10mnd omrollen en met 11mnd kruipen, lopen deden ze pas met 15-16mnd..
De jongste daarintegen is bijna 10mnd hij rolt kruipt staat en loop al om de tafel heen..
Hij weegt ruim 10kilo en is bijna 74cm, ik denk niet dat gewicht en lengte hier iets mee van doen heeft, zoals je zei!
Ik vind dat het cb ook wel heel snel is met in de gaten houden,, je dochter is misschien niet heel snel,,maar te langzaam ook nog lang niet, heel veel kinderen van 8-9mnd kunnen die dingen nog niet.

Ik zou je echt geen zorgen maken..Gr MJ

Terug
Bovenaan