8 maanden maar niet zo snel in ontwikeling......

hoihoi, ook van deze kant, maak je nog niet druk...

Mijn oudste kon met 6 maanden zitten en met 7 maanden kruipte hij het hele huis door dit heeft hij heel lang volgehouden. ging net na zijn 2e verjaardag pas lopen en praten deed hij nog wat later pas.( zit nu wel bij de logo, maar sinds hij op de basisschool zit is zijn spraak ook weer ontzettend vooruit gegaan)
Mijn jongeste nu 9 maanden kan wel al los zitten, kan omdraaien, en verder vindt hij het nog wel best. Bij mij op het cb zeiden ze dat Ben erg vlot was wat betreft het zitten en kruipen maar dat Sam het volgens het boekje doet zeg maar!

Laat hem lekker in zijn eigen tempo ontwikkelen, de 1 is nu eenmaal sneller dan de ander, en de 1 is snel in het ontwikkelen van de fijne motoriek en de ander wil snel lopen en weer een ander zal zijn eerste woordjes vlot zeggen. ze doen het allemaal toch pas als ze er zelf aan toe zijn.

Pas als je kindje last heeft van een vorm van autisme of epilepsie of een of ander syndroom ja dan hebben ze een achterstand maar dat had je dan waarschijnlijk al geweten.

DUS GEEN ZORGEN. komt vanzelf             liefs linda

Hoi, hoi!
Ons meisje is 10 maanden en weegt 10,4 kg!
Wat ze doet is uren tevreden op haar billen zitten spelen, wiebelen en zingen, valt ze om, dan mogen wij haar weer rechtop zetten! Omrollen doet ze wel, terugrollen niet! En wij? Wij genieten met volle teugen van haar!! Lopen e.d kan ze haar hele leventje nog, het komt vanzelf wel goed, als ze meer wil dan nu.  
Wat zij heel goed kan is de oren van ons hoofd afbrabbelen, en intens bestuderen van kleine friemeldingetjes. Toch ook super bijzonder?
Wat ik je mee wil geven is dat een loopstoeltje inderdaad niet zo goed is voor de ontwikkeling voor de ruggegraat, en je ook de kans loopt dat ze het hele kruipproces straks over slaat. Pedagogen zeggen dat kruipen heel erg belangrijk is voor de ontwikkeling van het zelfvertrouwen, ookal doet een kindje het maar heel eventjes.
Daarnaast komt in zo'n stoeltje de wereld in een rottempo op je kindje af, en dat kan onrustig slapen veroorzaken i.v.m met de indrukken die hij/zij dan opdoet.
Misschien kan je er wat mee, ookal heb je al heel wat reacties gehad.
Volg je gevoel, da's altijd het beste!! Sucses!!   Gwendolyn

Hey!

Ik sluit me aan bij de anderen... Geen zorgen over maken hoor! En naar de de tips en adviezen van het Cb  mag je luisteren maar hoef je niets mee te doen...
Onze Nina weegt denk ik 12 kg inmiddels en 9,5 maanden. ( Wij mogen maandag weer naar de keuring...) En ontdekt de wereld ook in haar eigen trage tempo hoor. Omrollen??? Ze is me daar gek, ze is zo slim dat ze donders goed beseft dat ze niet terug kan dus rolt ze maar niet. ( Zo kun je het ook bekijken, hihihi!) Zitten kon ze dan al wel vanaf 6 maanden zelfstandig. Nina vind het allemaal wel best en ik ook eigenlijk moet ik eerlijk zeggen. Nina ziet hele andere dingen, ik zie haar de wereld in zich opnemen en nadenken soms! Ik zie haar heerlijk tutten met een knuffel waar ze helemaal in opgaat, ik zie haar ogen glimmen als ze de wind om haar koppie voelt, ik moet glimlachen als ik zie hoe ze de hond links laat liggen maar gaat stralen als de kat aan komt lopen. Met andere woorden: Nina is met hele andere dingen bezig.... Net als jij hebben wij Nina ook een loopwagentje cadeau gedaan. We kennen de verhalen met heupjes en ruggetjes en bla-bla-bla. Maar ze zit er hooguit 45 minuten per dag in, en het is alleen maar om haar alvast een beetje dat "overeind-gevoel" te geven. En Nientje vind het heerlijk hoor die paar minuten, ze staat dan bij mij in de keuken terwijl ik kook en haar grote broer dartelt dan ook door de keuken. Ze loopt voor geen meter maar ik kan zien dat ze nadenkt, ze beseft wel dat haar wereld groter is als ze in dat ding zit!
Geen zorgen maken, als ze 18 zijn zie je helemaal niet meer hoe snel of langzaam ze waren, dat is dan alleen nog maar grappig op bruiloften...!

Kus, Marieke

PS: Het heeft me wel moeite gekost hoor, haar broer rolde ook nooit maar die liep met 7 maanden de box door en met 11 maanden los... Die was zo snel die sloeg gewoon hele dingen over....

Hai, ach, wat is een 'normale ontwikkeling'? Ik baal ook altijd zo van het consultatieburo die het soms wel bij het rechte eind heeft, maar MEESTAL ouders te snel opzadelt met een vaag onrustig gevoel..... Ga maar af op je eigen intuitie. Wat denk je zelf?
Leah is ook niet supersnel, maar dat hangt ook wel erg samen met haar karakter. Ze hoeft niet zo nodig. Maar rolt wel om inmiddels en gaat op handen en knieen zitten soms. Het cb vindt dat al wel 'nodig' op deze leeftijd, maar haar oudere zusje was pas een jaar ofzo toen ze goed ging omrollen, kruipen sloeg ze al helemaal over en ze liep pas een week voordat ze 2 jaar werd........ En je merkt er nu helemaal niets meer van. Ze springt, klautert wat af. Dus waarschijnlijk zal het allemaal wel goedkomen, maar wat langzamer dan gemiddeld. Alleen als je jezelf echt zorgen maakt of het niet vertrouwt: aan de bel trekken. Dan kan je aan een kinderfysiotherapeut denken. Of eventueel een osteopaat.

Laura is 7,5 maand en qua grove motoriek kan ze nu omrollen en weer terug. Ze kan dus nog niet zitten, kruipen, staan en weetikwat allemaal. Ook praat ze nog niet (mama heb ik nog niet gehoord dus). Wel kan ze heel gericht dingen pakken (mama's bril bijvoorbeeld), vogeltjes volgen die aan de pindanetjes in onze boom hangen, wiebelen in haar wipstoel en gillen. We zien wel wat het cb er over een maand van zegt...

Hoi, onze dochter is nu bijna 9 mnd (donderdag) en ze kruipt ook nog niet, volgens het cb was dat ook nog geen probleem, ze 'moet' het pas kunnen als ze 1 jaar is. Onze dochter draait wel om haar as op de grond, en rolt met gemak van rug naar buik alleen terug vindt ze nog eng. Ze heeft overigens wel de energie op te kruipen want als ze dan op haar buikje ligt dan spartelt ze erop los, alleen maakt ze dan haar rug hol waardoor haar beentjes de vloer niet raken.... tsja zo komt ze niet ver natuurlijk hihi.
Ze weegt trouwens 7700 gram dus ik denk niet dat gewicht er echt iets mee te maken heeft hoor, ik zou me nog maar niet te druk maken. Bij het CB zijn ze daar soms erg goed in (om je op de kast te jagen), maar ik trek me er niet bij alles meer iets van aan.
Wie weet komt het wel heel snel goed en loop je de hele dag achter je dochter aan te rennen,

Groetjes Femke (mama van Daantje 14-2-2008)

Altijd dat stomme CB :S grr... ;)

Mijn zoontje is nu bijna 10 maanden en hij kruipt ook nog niet hoor! Tijgeren vind hij wel prima geloof ik.
En op de grond wil hij ook niet rollen (hij denkt zeker dat dat harder is dan in de box en in bed).
Elk kindje leert toch in zijn eigen ontwikkeling? Er zijn zelfs kindjes die bijv.  nooit gaan kruipen en eerder gaan lopen..

Terug
Bovenaan