aaahhhh ik wil mijn lijf terug!!

Hoi allemaal,

Ik vind het super om met zijn tweetjes te zijn, maar tjongejonge, soms lijk ik wel met zijn drietjes ofzo, word ik helemaal bont en blauw geschopt. Verder de normale klachten. En huilbuien hè, ik ben al zo'n huilebalk maar 't is nu wel heel erg! Maar  ik ben vooral nog steeds  heel erg blij dat ik  een normale, gezonde zwangerschap heb, met een levendig kindje dat goed groeit! (En ook ik wil af en toe graag mijn eigen lijf terug, om leuke kleren aan te doen, even te kunnen doorpakken bij het opruimen, tuinieren of schoonmaken, en als ik eerlijk ben ook voor de seks! Ik ben echt geen nymfomane, maar met zo'n aanwezige baby en dikke buik is het gewoon "anders".)

Groetjes,

Zeeuws Meisje

Mjin lijf terug is een groot woord maar soms vind ik het ook best zwaar. Ik draag ook heel erg naar voren en heb nog een kleine van 4 die van en naar school moet en een kleine van 2 die al een jaar niet meer overdag slaapt maar wel graag aan mij hangt. In combinatie met het huishouden ed is het soms best zwaar.

Pfffffffffffffffffffffff !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!  
Ben het zo ontzettend zat! Ben de hele zwangerschap redelijk positief gebleven, ondanks dat ik vanaf week 23 al bijna niets meer kan door heup- en bekkenklachten. Maar nu lukt het me echt niet meer positief te blijven. Het erge is dat ik er niet eens echt naar uitkijk dat het kindje er is, ik wil gewoon niet meer zwanger zijn. Ik wil gewoon slapen, normaal bewegen  en geen pijn hebben.

Was gisteren 35 weken zwanger, dus in het 'ergste' geval duurt het nog 7 weken. 7 weken, Help!!! Hoe ga ik dat doorkomen. Hoop echt dat de kleine zich over 2 weekjes al laat zien. Maar ik weet dat ik dan nog steeds weinig zal slapen en een pijnlijk lichaam zal hebben. Maar dan zie ik tenminste waar ik het voor doe...

Heb alleen nog maar zin om de hele dag te huilen en te slapen....

Moet wel zeggen dat ik respect heb voor de mama's die al een kleintje hebben rondlopen, dat lijkt me helemaal zwaar!

Groetjes, Irene

Hoi Irene,

Ik voel met je mee, het is vreselijk pijnlijk om flinke bekkenklachten te hebben. Mensen die dat soort pijn niet kennen weten ook echt niet hoe het is. Continue pijn, maakt niet uit of je ligt, zit of staat...
Ik heb ook al last van mijn bekken, maar bij mij is het op dit moment nog niet zo erg dat ik continu pijn heb. Na mijn vorige zwangerschap heb ik het wel zo erg gehad dat ik niets meer kon (zelfs niet meer draaien in bed, staan of lopen), maar ik hoop dat het nu niet zo erg zal zijn als de vorige keer....

Ik herken het als je zegt dat je eigenlijk alleen nog maar wil huilen en er eigenlijk helemaal niet zoveel zin meer in hebt op dit moment, maar geloof me: zodra de kleine er is ben je verliefd... en neem je het voor lief dat je nog een tijd last zult hebben van je bekken. Je krijgt er alleen nu op dit moment nog niets voor terug en dat maakt het nog erger...

Weet je wat nog best een prettige houding is?
Ga op een kleed voor een bank of stoel liggen (plat op je rug) en leg je onderbenen op de zitting van de stoel of bank. Zorg dat de hoek van je boven- en onderbenen ongeveer 90 graden is, dus leg een extra deken ofzo voor de bank als de bank of stoel eigenlijk te hoog is. Zo ontspant je bekken optimaal en dat is best even lekker.... hoe moeilijk het ook is om zo te gaan liggen (en daarna weer op te staan) als je last hebt van je bekken!

Ga jij op een natuurlijke manier bevallen of met een ks?
Ik vraag dat omdat mijn gyn volhoudt dat een ks zwaarder is voor je bekken dan een natuurlijke bevalling, terwijl ik dat echt nog steeds vreselijk onlogisch vindt!!!

Sterkte en nog even volhouden!

Michele (35+3 van de 3e)

Hoi Michele,
Dank je wel voor je lieve reactie!
Als alles'blijft gaan zoals het nu gaat dan ga ik thuis natuurlijk bevallen. Een natuurlijke bevalling is niet super voor je bekken, maar om zo snel mogelijk te herstellen heb ik mijn buikspieren heel hard nodig! En dan lijkt een keizersnede me toch minder!
Om mijn bekken niet te veel te belasten heb ik een afspraak met de fysio gemaakt om samen houdingen door te nemen waarin ik het beste kan bevallen. Misschien ook iets voor jou???
Succes verder!
Groetjes, Irene

Hoi Irene en Michele,

Snap jullie klachten helemaal, maar kan gelukkig nog zeggen dat het deze zwangerschap minder erg dan de vorige. Ben dit keer ook al vrij vroeg naar de fysio gegaan en na een korte stop omdat het wel aardig ging, ga ik daar nu nog iedere week heen. Ik wordt dan gemasseerd en ik moet zeggen dat ik daar wel baat bij heb. Door de pijn verhoud ik mij namelijk. Qua houding heb ik ook de nodige adviezen gekregen, maar op een gegeven moment wil gewoon niks meer.
Heb afgelopen nacht ook steeds liggen zoeken naar een goede houding, maar als ik dan eindelijk lekker lag moest ik weer plassen. Ik word er gek van.
Gelukkig was Its vanochtend ook vroeg wakker dus gok ik erop dat hij zometeen nog wel even wil slapen, zodat ik ook nog een poging kan doen.

Over de manier van bevallen: Ik ben alle voorgaande keren thuis bevallen. Bij de 2e had ik een hernia en bij de  3e bekkeninstabiliteit. Ook al had ik wel zoiets van, oké.....wat is wijsheid, is het mij beide keren enorm meegevallen. Ik denk dat dat ook komt omdat je de pijn al steeds hebt. Veel erger kan het dan niet meer worden.
Mocht het echt niet gaan, dan kun je alsnog naar het ziekenhuis.
Mijn bekkenklachten waren de vorige keer trouwens zo maar over.

Hoe dan ook, sterkte met de laatste loodjes,

Suus

Terug
Bovenaan