Aan mama's met meer dan 1 kind

Hallo,

Wat valt tegen en valt mee nu je meer dan 1 kind hebt.
Is het veel drukker?
Of voel je nu zekerder met je 2e kind dan met de 1e?
wat vond je van de zwangerschap? Ging het sneller voorbij dan bij de 1e?
Sorry voor de vele vragen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe jullie het ervaren.

Gr Linda

Ja ik ben ook benieuwd naar de antwoorden van de andere mama's.
Zelf vind ik wel dat deze zwangerschap veel sneller gaat. Omdat ik druk ben met Sarah ben ik minder bezig met zwanger zijn denk ik.

De rest van de vragen kan ik nog niet antwoorden ;-)

groetjes Tamar

Tja, de oudste is een hele tijd alleen geweest, hij was al 6 toen hij er een zusje bij kreeg. Ik ervaar het niet echt als veel drukker, eerlijk gezegd. Maar ik denk dat dat ook door het leeftijdsverschil komt.En de oudste heeft ADHD, dus is al heel druk, en Eline is juist een rustig meisje. We waren al wat gewend zeg maar. De oudste was natuurlijk al heel zelfstandig. Straks met de derde zal het wel anders worden. Dan is Eline 2 1/2 en heeft dus ook nog de nodige aandacht nodig.
Ik vind het met zwangerschappen altijd zo dat het een eeuwigheid lijkt te duren als je erin zit, maar als de baby geboren is, lijkt het voorbij te zijn gevlogen.
Sommige dingen word je wel wat makkelijker in. Je raakt niet zo snel meer in paniek. Maar ook is ieder kind weer anders, en heb je weer een andere aanpak nodig...

Hey,

Sam was net (een week) anderhalf jaar toen Dani geboren werd. Het was op het begin heel erg druk, want Sam kon nog heel eg veel niet alleen. Nu zijn we een half jaar verder en het is SUPER. Sam is zo ontzettend lief voor d'r zusje. Ze wil ook overal bij helpen. De zwangerschap daarin tegen was minder geslaagd. Omdat ik weer zo snel zwanger was (9 maanden) denk ik achteraf dat mijn lichaam nog niet helemaal hersteld is geweest. Ik zat bij Sam bij 6 weken alweer op het paard en had nergens last van maar bij Dani pas na een half jaar en dan moet ik nog goed opletten dat ik niet teveel doe. Heb de tweede zwangerschap heel veel last van bekken gehad en dat duurt gewoon lang voordat je er weer vanaf bent. Als ik het opnieuw zou moeten doen zou ik het weer zo doen.
Ik vond het verschil van met z'n tweetjes naar 3 een hele grote verandering maar van 3 naar 4 "doe je er gewoon even bij" Hierdan heb (over het algemeen) 2 hele makkelijke vrolijke meiden.
Hoop dat je hier iets aan hebt!!

Groetjes Patries

En nou hopen dat dit forum in 1 keer alles plaatst

Hoi hoi,

Eva was ruim 2,5 toen Bas geboren werd. Ik vond de zwangerschap zwaar (maar dat vond ik de eerste zwangerschap ook), maar hij ging wel sneller. Je hebt gewoon weg minder tijd om er bij stil te staan met een actieve peuter in huis.
Ik vond het eerste jaar erg druk. Mensen die zeggen dat de overstap van 1 naar 2 kinderen niet zo groot is, die liegen naar mijn idee. Toen Eva klein was, hoefde ik alleen met haar rekening te houden. Alles plande ik om haar heen. Toen Bas kwam, moest ik met twee schema's rekening houden.
Het grote voordeel bij een tweede is wel dat je makklijker bent (tenminste ik wel!). Waar ik bij Eva alles volgens het boekje deed, durfde ik bij Bas veel meer op mijn gevoel te vertrouwen.
Nu geniet ik meestal enorm van mijn twee kanjers. Steeds vaker zoeken ze elkaar op. Eva is dan echt de grote zus. Dan smelt mijn hart telkens weer.

Groetjes, Karin

Hoi,

Bij de eerste zwangerschap kon ik nog lekker met een boekje of laptop op de bank kruipen, op mijn gemak babyshoppen enz. Bij de 2e liep ik met een hele bolle buik en overal pijn achter een peuter aan te hollen. Er zit 1.5 jaar tussen de kids en ik heb het eerste half jaar als heel erg zwaar ervaren. Met name ook omdat ik geen mens ben als ik niet goed slaap. Ik wordt dan letterlijk ziek. Dus, 's nachts in de weer met Jens en met 2 tot 3 uur slaap de hele dag 2 kids entertainen. Mette voelde aan dat ze aandacht moest delen dus was in het begin ook erg hangerig. Inmiddels is Jens 8 maanden en is het geweldig om te zien hoe leuk en lief ze elkaar vinden. Ik vind het verschil tussen 1 en 2 kids enorm groot maar dat komt voor mijn gevoel voornamelijk door het kleine leeftijdsverschil. 1 kind neem je bv veel makkelijker mee. Mette heeft nog 1 slaapje maar nu Jens er is met zijn 2 slaapjes zit ik zowat de hele dag aan huis gekluisterd omdat ze eigenlijk alleen goed slapen in hun eigen bedje. Ik vind het dus aanpoten maar het is zeker de moeite waard want ooh wat zijn ze leuk!

gr.Ing

Ik vind mijn tweede zwangerschap momenteel wel wat zwaarder worden dan de eerste. Je hebt toch een peuter rondlopen, die ook de nodige aandacht van je verwacht, dus die tijd van rust nemen in je eerste zwangerschap, wanneer het jou uit komt, is er nu niet bij. Dat maakt het wel zwaarder.

Verder begint Benthe echt te merken dat ik nu minder goed uit de voeten kan en maakt daar enerzijds misbruik van, door bijv van me weg te lopen, maar anderzijds heeft ze er ook moeite mee, dat haar niet meer even vlotjes optil voor een kusje en zo.

Ik vind daarom de zwangerschap wel zwaarder, maar ik sta er wel nuchterder in, nu ik alles al één keer heb meegemaakt Volg nu ook geen yogacursus ofzo, terwijl ik bij mn eerste zwangerschap alle boekjes,info en weetjes letterlijk verslond.

Ik heb verder hetzelfde als Ing, dat ik ook letterlijk ziek wordt bij slaapgebrek, dit vanwege mijn fybromyalgie (spierreuma), dus ik ben wel benieuwd hoe mn verlof gaat verlopen en met name de eerste tijd na de bevalling.

Groetjes

leuk om te lezen!
vond de tweede zwangerschap eigenlijk minder zwaar dan de eerste! maar dat kwam denk ik doordat ik de eerste keer nog veel meer werk op de boerderij deed, toen ik van Erik zwanger was deed ik het veel rustiger aan omdat ik Alice al had. Het ging ook veel sneller voorbij.
ben wel zekerder nu met Erik maar niet echt makkelijker volgens mij. ALice was een hele makkelijke baby die heel veel sliep en makkelijk was met drinken. Erik is wat dat betreft iets lastiger, als we bijvoorbeeld ergens naar toe moeten dan kon ik Alice altijd van te voren nog even wat borstvoeding geven, Erik drinkt echt niet als hij het er niet aan toe heeft.
Vind het wel echt een stuk drukker met 2 kinderen, Alice ging gewoon altijd mee aan het werk buiten, met 2 is dat toch niet altijd zo handig op een boerderij!
In huis merk ik niet echt dat het veel drukker is, Alice is heel lief met haar broertje en doet me in alles na als ik hem vast heb.

groetjes Alberdien

Terug
Bovenaan