Aanhankelijk, kan niet uit logeren

Dankjewel voor jullie fijne reacties iedereen! Jullie tips komen zeker van pas... en ik heb er zelf ook een nachtje over kunnen slapen en er geprobeerd vanuit mijn scholing naar te kijken, ik heb SPH gestudeerd, dus ook dat komt gewoon van pas. Ik heb het actieplan met mijn vriend besproken en hij denkt dat dit ook de beste manier is om ermee aan de slag te gaan:
- we schakelen mensen in ons netwerk in om hem regelmatig te laten spelen, zonder mij. Het gaat dan om alleen spelen, nog niet slapen, zodat hij eraan went dat hij niet met mamma is, maar mamma wel altijd terug komt
- we beginnen bij bekende huizen (mijn ouders wonen in de buurt, komen we regelmatig) en als dat goed gaat, gaan we ook naar onbekende huizen (spelen bij tante, vrienden enz.)
- we gaan weer vaker langs andere opa en oma, als we daar zijn,gaan we even op de logeerkamer kijken/ontdekken/spelen, zodat hij weer positieve associaties krijgt met dat kamertje 
- zodra dat goed gaat, breng ik hem daar een (paar) keer tussen de middag naar bed en haal ik hem er ook weer uit
- oma komt hier oppassen, zodat hij leert ook door anderen naar bed gebracht te worden, maar wel in zijn veilige eigen omgeving
Ook zijn we het er over eens dat het goed voor hem zou zijn om naar een peuterspeelzaal te gaan in de toekomst, echter willen we niet dat ons zoontje met coronamaatregelen geconfronteerd wordt, dus helaas is dat op de korte termijn waarschijnlijk geen optie. 
 
Wat vervelend voor jullie zo'n verdrietig knulletje.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat uit logeren bij ons pas met 6/7 jaar was. Ook een gevoelige knul hier en erg verlegen. Toen hij eenmaal gewend was om afentoe een aantal uur te verblijven bij opa en oma kwam het logeren vanzelf. Ging heel veel tijd overheen. Ik vond het logeren ook niet echt nodig, we waren gewend om alles zelf te regelen. Het komt vanzelf allemaal wel. Ik was veel te bang dat gedwongen uit logeren gaan juist averechts zou werken en ervoor zou zorgen dat hij er zelfs niet meer wilde spelen.
Ik vond het erg prettig dat toen hij een leeftijd had om erover te praten, hij prima kon aangeven of hij het wel of niet wilde.
Iedereen staat hier natuurlijk anders in en niet ieder kind is hetzelfde. Houdt er alleen rekening mee dat het erg lang kan duren voordat jullie kindje zich comfortabel genoeg voelt bij familie om er te kunnen logeren.
 
Ik denk niet dat ik een gouden tip heb voor jullie. Ik kan alleen zeggen dat ik je gevoel begrijp. De ene kind heeft wat meer moeite net aanpassen dan de andere. Wel weet ik dat ouders echt hun rust moeten pakken. 
Misschien kunnen opa en oma in jullie huis oppassen zodat hij wel in een eigen omgeving is. En jullie in hun huis slapen. En in de tussentijd is het misschien een idee in hele kleine stapjes je kindje te laten wennen. Eerst een uur en dan twee ect. 
 
Ik wil niet te bemoeierig zijn, maar pas een beetje op met het brengen van je kindje op 'vreemde' plaatsen. Niet elke buurman/vriend/kennis heeft helaas het beste met je kindje voor.. 
 
Nee daarom hebben we dat tot nu toe ook nog niet gedaan... we zijn daar heel erg selectief in. Hij is tot nu toe alleen nog maar bij mijn ouders en schoonouders geweest zonder ons en bij onze onwijs lieve buurvrouw toen haar kleindochter bleef slapen.
De "vreemde" plekken zijn dan ook mijn beste vriendin, die ik met hem vertrouw en mijn schoonzus en broer, die zelf ook hele leuke kinderen hebben... 
Wij zijn juist onwijs beschermend over ons zoontje, wat misschien ook wel een kern in het probleem is. Misschien zijn we té beschermend en moeten we hem dus los durven laten waar dat dus veilig kan.
Ik vind je reactie dus ook helemaal niet bemoeierig, ik snap je reactie juist heel goed
 
Jouw actieplan ziet er goed uit. Ik herken veel wat ik heb gedaan en mijn peuter heeft nauwelijks problemen gehad bij de grootouders. 
mijn nichtje van 5 jaar heeft helaas maar 3x gelogeerd bij dezelfde grootouders en moest savonds altijd opgehaald worden. Bij andere grootouders hetzelfde probleem. Dus ze willen het beide niet meer doen, want het is te zwaar voor ze. 
Ik vroeg voorzichtig aan de grootouders of dat nichtje weleens met het hele gezin heeft gelogeerd bij hun, om op die manier te wennen (zoals wij dat deden). Maar daar kreeg ik geen goed antwoord op.
Afgelopen kerst vroeg het nichtje of mijn peuter bleef logeren bij opa en oma... Ik kreeg gelijk medelijden, want je zag aan haar gezichtje dat ze ook graag wou. 
 
Terug
Bovenaan