Aankomen in zwangerschap

<p>Hoi,</p><p>Vroeger heb ik een eetstoornis gehad en ben altijd nog wel beetje met gewicht bezig geweest. Ik merk dat ik het lastig vind dat ik aankom nu ik zwanger ben.. ik ben steeds bang dat ik misschien wel te veel aan kom of dat het alleen maar ongezonde kilo's zijn. Ik sport nu ook veel minder dan voorheen.</p><p>Hoe ging het aankomen bij jullie? Hoeveel kwamen jullie aan etc.?</p><p>Ik ben nu 19w en 2.7 kg bijgekomen. </p>

Hoi!

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Wat moedig dat je dit durft uit te spreken. Ik heb zelf ook een eetstoornis gehad en ben sinds ong. 2016 hersteld van AN. Ik begrijp je angst heel goed, en ik heb en had hem zelf ook. Ik ben afgelooen februari bevallen van een zoontje en was in total 12 kg aangekomen. Ik had en heb express geen weegschaal thuis dus kon me er niet teveel op fixeren. Ik heb me toen denk ik maar 4x gewogen (bij schoon moeder thuis). Wat mij heel erg help is bezig zijn met het lief willen zijn voor het mensje in mijn buik. Dus lekker en gezond eten (maar niet op een eetgestoorde manier), maar wel echt genieten ervan, want blije buikje van mama is blij huisje voor baby. En ik probeer te kijken naar wat mijn lichaam echt van mij vroeg, waar had ik zin in etc en mezelf dat in beperkte mate dus ook gunnen. Wat ik heb ervaren is voor mezelf nog heel bijzonder. Ik vond vroeger en soms nog steeds mijn buik te dik/niet mooi, maar ik genoot zo van het feit dat mijn buik nu zo iets liefde is was. Een mooi huisjhuisj! Ik vond het zo een zegening dat ik uberhaupt nog zwanger kon raken. Ik voelde zo veel liefde naar mijn buik en lijf omdat er een minimensje in groeide. Kun jij dat ook misschien!? Vanuit liefde en door de ogen van je kleintje naar je lijf kijken? Ik wil vooral zeggen, maak je niet te druk om hoeveel je aankomt. Aan komen gaat gebeuren en dat is rete eng, maar je huisje wordt een steeds mooie en warmer nestje voor de kleine, en daarbij is aan komen belangrijk. Focus je aub niet teveel op de kilos. En weet je, na zwangerschap was ik zo druk met de kleine dat ik niet eens tijd had om na te denken over De beetje extra kilos, al was ik na de bevalling meteen 7 kg kwijt ook Van vruchtwater, baby placenta. Zet m op lieverd. Het komt goed!! Enne ik ben in Feb uitgerekende van nr 2, dus ondanks dat het eng is is het hele zwanger zijn te mooi om niet te genieten. Kus voor jou

Focus komende maanden op je baby, daarna komt het echt wel weer goed met je gewicht. Vergeet ook niet dat bijna al het extra gewicht ten goede komt van je kleintje, extra bloed, grotere baarmoeder, grotere borsten, enz. Waarschijnlijk was je bmi al niet al te hoog, dus dan is het alleen maar beter als je iets meer aankomt, ook voor je eigen gezondheid.
En natuurlijk eet gewoon gezond, en kijk welke beweging je nog kunt doen, zoals wandelen, zwemmen, fietsen. Misschien allemaal niet op je normale tempo, maar dat hoeft ook niet. 

Hallo Anoniempje-

Ik heb zelf ook járenlang een eetstoornis gehad en ook na genezen te zijn is dit nog altijd een gevoelig puntje. 
Ben inmiddels 17 weken zwanger er vindt het aankomen nu ook best spannend. Maar ik focus mij gewoon op mijn baby, ik ga niet gezond eten voor mezelf, maar gezond eten voor de baby! Dus gewoon GOED eten en niet de focus leggen op caloriën etc. Je lichaam heeft energie nodig dus geef het dit ook.

Aankomen hoort nu eenmaal bij een zwangerschap. Iedere vrouw komt gemiddeld toch wel 12 kilo aan en dit is geen vet, houdt dit dus ook goed in je achterhoofd. Dit is allemaal bloed/vocht/baby/placenta. En ja als je slank ben kan het zijn dat je lichaam wat 'mama vet' aanmaakt maar dit is allemaal ten goede van de baby. Als je eenmaal bevallen bent zal dit extra gewicht ook weer verdwijnen.

Goed en dapper dat je hier over durft te praten, maar focus je alsjeblieft niet op het gewicht. Iedere vrouw en iedere zwangerschap is anders dus vergelijk je ook niet met andere. Geniet van je zwangerschap en van het mooie wondertje wat in je buik groeit! :) 

Hoi!
stoer van je dat je dit durft aan te geven. Hier worstel ik met hetzelfde, helaas. Nu 15+4wk en zo’n 1,5 kg afgevallen. Yup, afgevallen... (8weken lang misselijk en spugen, dus valt nog enigszins mee). Juist omdat ik bang ben dat het de verkeerde kant opgaat aangegeven bij Mn vriend en vk. Heb nu een doorverwijzing naar de pop-poli. Daar had ik ban de week intake en donderdag weer terug! Hopelijk helpt me dat om alles te kunnen accepteren, zowel het aankomen als groter worden van Mn buik. Gezond eten kan bij mij alleen maar ‘doorslaan’ lijkt het...

Terug
Bovenaan