Aankomen tijdens zwangerschap

oke... Hier dan mijn verhaaltje...
Voor mijn eerste zwangerschap woog ik 57 kg. Een gemiddeld gewicht bij een lengte van 1.68m. Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik behoorlijk veel aangekomen. Toen de weegschaal +25kg aangaf ben ik er niet meer op gaan staan. Dit was wel in het laatste kwartaal van de zwangerschap. Op zich denk ik dat ik niet veel meer dan 28kg ben aangekomen. Maar ja, als je 57kg woog en opeens de weegschaal zo omhoog ziet schieten, dan schrik je toch wel behoorlijk. En nee, ik had niet het gevoel dat ik extra veel snoepte of heel veel meer at. Wel ietsjes, maar binnen normale proporties.
Na de bevalling ben ik de eeste kilo's vrij snel verloren. En al snel woog ik rond de 65 kg. Een redelijk acceptabel gewicht. Maar toen ik ook nog ging werken (en borstvoeding bleef geven) schoot mijn gewicht omlaag naar de 53kg. Alle energie die ik verbruikte (met werk (2 dagen per week), zorgen voor mijn zoontje en het geven van borstvoeding) zorgde ervoor dat ik alle vet-opbouw tijdens de zwangerschap weer kwijt was.
Nu ben ik weer zwanger. En ook nu zit er na 23 weken zwangerschap al 10kg bij. Bij de eerste afspraak met de verloskundige heb ik aangegeven dat ik bij de eerste zoveel was aangekomen. Eigenlijk vond ik het wel zorgelijk hoog, maar ja, ik was het  eigenlijk ook vrij vlot weer kwijt. De verloskundige gaf aan dat ik deze reserves gewoon nodig had. Mijn lichaam bouwde zelf op wat hij zou gaan verbruiken. Dus tja,
ik ga me er nu niet al te veel zorgen om maken. Ik probeer een normaal voedingspatroon aan te houden. En ik ga er vanuit dat mijn lichaam de opgebouwde reserves vanzelf weer aanspreekt om af te breken.

Groetjes!

Ik denk echt dat het voor iedereen verschilt hoor het aantal kilo's! Ik vind dan ook niet dat je kunt spreken van dat je maar 10 kilo MAG aankomen, zoals daarnet geschreven is.
De 1 die komt maar 4 kilo aan, de ander 20, dat wil echt niet altijd zeggen dat het met het eetpatroon van de zwangere te maken heeft. Het is van veel factoren afhankelijk; hoeveelheid vruchtwater, grootte placenta, kind, vocht, etc.............

Baby77; jij geeft zelf aan dat je niet meer eet dan normaal. prima toch dan?! Ik zou me er niet te druk om maken, het kan best dat je verder in de zwangerschap minder aankomt hoor.

Meiden, maak je niet te druk om de kilo's, komt vast goed.
Ik ben zelf bijna 36 weken zwanger en een kilo of 11-12 aangekomen, netjes dus!

Liefs, Eline

tja wat mag he....
Bij mijn oudste ben ik 10 kilo aangekomen, netjes dus, bij de jongste kwam ik 18 kilo aan. Het verschil? Tussen die 2 zw.schappen ben ik veel afgevallen en in de eerste 3 maanden vonden de verloren kilo's al snel hun weg terug naar mijn lijf.
Ze gaan er ook wel weer af hoor.....

groetjes,
Marije

Hoi Iris,
Heel bewust heb ik niet te vaak op de weegschaal gestaan, gewicht is altijd een lastig punt bij mij geweest. ik was juist zo trots dat ik 15 kilo was afgevallen.
De eerste 12 weken was ik 5 kilo aangekomen, volgens de verloskundige heel normaal. Echter 2 dagen nadat ik op controle was geweest woog ik al weer 1,5 kilo luchter, een keertje goed naar de wc doet wonderen! Gisteren met de 16 weken controle was ik nog steeds maar 5 klio aangekomen.
Maak je er maar niet te druk om. En zo wel, heb het erover met je verloskundige!
Groetjes en succes,
Irene

Ik ben nu 31 weken zwanger en ook flink aangekomen (25 kg) en natuurlijk baal ik hier ook wel van, maar het belangrijkste is dat je kindje het goed doet en dat je er zelf geen hinder van ondervind.
De weegschaal doet maar wat ie niet laten kan, maar ik voel me goed, eet niet onbenullig, sport nog steeds, mijn Hb en glucose zijn ook prima in orde en mijn bloeddruk is nog nooit zo netjes geweest!
Wel idd zonde van de kilo's die ik voor mijn zwangerschap was kwijtgeraakt, maar dat is me dus al eerder gelukt en dat zal na de zwangerschap ook wel weer lukken!

Geniet gewoon van je zwangerschap!

hoi
ik ben nu ruim 26 weken zwanger en ruim 10 kilo inmiddels zeker 11 aangekomen..
ik was voor ik zwanger werd 55 kilo
ik maak me er eigenlijk totaal niet druk om, heb   een mooie buik, best flink maar voor de rest zie je niet echt dat ik ben aangekomen
ohja bij me billen hahaha maar ik had ook altijd al billen

mijn moeder is bij alle drie ook zeker 20 kilo aangekomen en erna gewoon heel makkelijk weer op oude gewicht gekomen

ik heb het ook nog eens aan verloskundige gevraagd en die zei ook dat het voor iedereen heel verschillend is en dat het dus ook helemaal niet erg is als je weer dan 12 kilo ofzo aankomt

dus dont worry en anders gaan we toch lekker sporten met zn allen

xx

Tja, het is inderdaad wat mag... Gemiddeld komen zwangeren tussen de 12 en 17 kilo aan tijdens de zwangerschap, maar er zijn enorme verschillen.
Ik ben bij alledrie de zwangerschappen erg veel aangekomen, ( resp, 30, 33, en tot nu toe 24 kilo ). En ja, er zijn heel wat kilo's blijven hangen na de bevalling. Ik was altijd vrij slank ( 58 kilo) en nu komt de weegschaal boven de 100 kilo!! Mijn kinderen waren niet heel groot. De verloskundige heeft steeds gezegd dat het erg veel was, maar mijn bloeddruk en suikerspiegel waren steeds keurig, dus was het echt "mijn"vet.
Na deze bevalling ga ik dan ook drastisch lijnen, want ik ben dit kamerolifantenlichaam wel beu. Als ik foto's van mezelf zie, baal ik echt.

hoi meiden,

Ik ben nu 16 weken zwanger van de 2e en ben nu al 6 kilo aangekomen,
Bij mijn dochter ben ik totaal 10 kilo aangekomen, dus vind dit nu wel erg veel.
Ik zit hier ook best mee, ik vind de gezondheid van mijn kindje natuurlijk het belangrijkst, maar voel me gewoon niet lekker in mijn lijf als ik zwaarder word, en het zit echt op mijn kont en bovenbenen. Ik hoop echt dat het er na de hand weer af gaat. En heel goed idee van dat met z'n allen sporten haha.

xx natascha

Terug
Bovenaan