Aanpak driftbuien

Oh lekker herkenbaar. En heel vermoeiend soms. Maar als ik me in hun situatie verplaats kan ik me soms de frustratie wel voorstellen. Soms denk ik ook dat mijn dochter het wel begrijpt maar blijkt het niet zo te zijn. Zo simpel  denk ik dan zelf maar zo is het blijkbaar niet. Soms laat ik haar even boos zijn omdat ze na herhaaldelijke waarschuwingen haar zin perse wil. En soms zeg ik ook dat ik wel snap dat ze boos is, troost ik haar en zeg ik gewoon dat het niet mag, niet kan of wat dan ook. Soms helpt het troosten maar soms ook niet. Het is gewoon weer zo'n heerlijke fase. Ik denk dat als je kind maar verteld wordt waarom iets niet kan of mag, los van het feit of ze het al wel begrijpen ben je al een heel eind. Soms zeg ik ook dat ze wel boos mag zijn. Ik ben ook wel eens boos. Maar als ik na 1 minuut of 2 minuten naar haar kom en haar troost of af leid met iets anders is ze het in de meeste keren wel weer vergeten. Soms blijven ze volgens mij ook ergens in hangen en weten ze niet eens meer hoe en wat maar kunnen ze het zelf even niet meer doorbreken. Heel veel succes! Geduld is de grootste proef haha
 
Mijn dochtertje, oudste. Heeft zulke erge driftbuien dat ze gewoon een tunnelvisie krijgt en dan bijna niks meer helpt.
Ik blijft zelf rustig en soms laat ik haar even uitrazen en blijf ik ze vraag stellen ' kunnen we al praten '. Of wat is er aan dr hand, als ik vragen ga stellen aan haar merk ik dat het binnenkomt en ze gaat focussen op de vraag. Al snel is de bui over met een beetje snikken en vervolgens praten we over waarom ze zo boos of verdrietig was. Dan maken we samen een compromis en is het over haha xD vaak voordat de driftbui nu al start heb ik haar al rustig. Het is ook super lastig een mini pubertje te zijn met een eigen wil en zoveel nieuwe emoties.
Bij me jongste is het weer dat ik haar even een knuffel moet geven. Dan zeg ik stoppen, komt eens bij Mama. Knuffelen en op schoot en dan zeg ik weer een waarom vraag ' wat is er en waarom ben je boos ' zoiets. Dan zeg ze op haar brabbelende manier wat er aan de hand is en dan lossen we het op.
Xxx
 
Terug
Bovenaan