Aanspreken met u??

Waarmee moeten jullie kindjes jullie en andere aanspreken.

Wij willen graag dat de kinderen ons en andere aanspreken met U. Maar het lijkt wel of wij één van de weinige zijn.. Wij hebben altijd iedereen met u aangesproken, totdat wij een bepaalde leeftijd bereikte en wij het onderscheid konden maken waarneer wel en niet..

Hoe zit dat bij jullie??

Groetjes

ook hier wordt "u" geleerd.
zowel tegen ons, als tegen andere.
tegen ons, zodat ze geen verwarring krijgen.
(waarom tegen papa en mama jij en tegen opa en oma u)

wij zijn ook altijd opgevoed met u.
zeg het nog steeds tegen oudere mensen.
wel zo beleefd vind ik.
en die normen en waarden wil ik mijn kind(eren) ook mee geven.
respect voor oudere vind ik het.
dit is iedereen zn eigen mening natuurlijk, maar dit is mijn mening :)

liefs, do

Ik ben opgevoed met 'u', maar onze kinderen mogen je en jij zeggen tegen ons. Wel vind ik het belangrijk dat de kinderen beleefdheidsvormen mee krijgen. Tegen opa en oma zeggen ze 'u'.

Wij leren de kinderen geen u te zeggen tegens ons. Ik vind dat dat een soort van afstand creeerd. Wij zeiden vroeger ook gewoon jij tegen mijn ouders. Tegen anderen zoals opa, oma, oom, tante zeiden we wel u. Ik weet nog niet of ik ze dat ook aanleer. Daar heb ik het nog niet met mijn man over gehad.... ga het vanavond gelijk doen :eek:).
Tegen 'vreemden' wil ik sowieso wel dat ze u zeggen. Bijvoorbeeld tegen mensen op straat of ouders van vriendjes.

X

Tegen ons mag onze meid gewoon je en jij zeggen. Voor mijn gevoel creeër je met u een afstand. Mijn man zegt ook u tegen zijn ouders en ik vind dat zo afstandelijk.
Maar tegen opa, oma en andere mensen vind ik wel dat ze u moet zeggen. Dat is inderdaad wel zo beleefd en ik vind die waarden en normen ook wel belangrijk.

Maar goed dat is maar net wat jezelf gewend bent denk ik dan. Ik zeg ook je en jij tegen mijn ouders. Zelfs tegen mijn peetoom en peettante zeg ik jij.

Groetjes Anne

ook bij ons mogen de meiden jij en je zeggen en ook tegen de ooms ens tantes

leren ze wel dat ze eerst oom of tante moeten zeggen en dan pas de naam dus ome derk en tante danique bv

tegen alle andere mensen moeten ze u zeggen dat doen wij zelf ook

groetjes maurilla

Ik heb zelf jarenlang tegen iedereen je en jij gezegd, tot aan de tandarts aan toe (nog steeds trouwens, maar het is ook nog steeds dezelfde man). Ik vond het erg moeilijk om te leren tegen wie je nou u moet zeggen, dus wil het Laura en Annemiek wel gaan leren. Nu zegt Laura nog steeds mama en papa en geen je en jij, als ze daar wat handiger in is geworden ga ik er mee beginnen.

Hoi,
Tegen ons en mijn ouders/ooms/tantes hoeven ze geen u te zeggen, dus familie niet de rest wel!
Ook op school leren ze dat,, daar moeten ze de madame ook aanspreken met u (vous) , in Belgie(frans) letten ze daar zowiezo heel erg op en mijn kinderen nemen dat in het nederlands ook over!
Tegen vreemde, de arts/tandarts ed zeg ik het altijd van te voren, ook in de winkel moeten ze u of dank u zeggen!
Ik vind het naar ons toe ook niet nodig, ik vind het ook een afstand geven, ik vind respectvol praten wel belangrijk, ook naar familie maar dat kan ook met je/jij!

Groetjes MJ

Terug
Bovenaan