Aanspreken met u??

Onze kinderen hoeven tegen ons en verdere familie geen u te zeggen.
Ik leer de meisjes nu in de eerste plaats dat ze "buitenstaanders", en zeker oudere mensen wel met u aan moeten spreken, later kan ik daar nog wat nuancering in aan brengen.

Persoonlijk vind ik de toon waarop kinderen iemand aan spreken trouwens belangrijker dan het feit of kinderen iemand tutoyeren of niet.

groetjes Marieke

Tegen ons en familie mogen ze je en jij zeggen. Tegen andere volwassenen u, maar mijn dochter van 4 heeft daar best nog wel eens moeite mee. Dan vergeet ze het.

Hier hoeven ze tegen niemand u te zeggen. Wij zijn van mening dat respect uit daden moet blijken en niet uit het gebruik van 1 bepaald woord.
We leren ze natuurlijk wel dat mensen netjes behandeld moeten worden, en ook vooral netjes aangesproken dienen te worden, alleen zonder noodzakelijk gebruik van het woord U.....

Bij ons ook geen u tegen papa of mama. Zoals iemand anders hier ook al schreef, vinden wij dat ook een soort (onprettige)afstand creeen.
Tegen anderen is het in eerste instantie wel u.

Groetjes, Bianca

Hier ook absoluut geen u tegen papa en mama, sowieso hoeft Zarah van mij geen u te zeggen tegen familie. Wel wil ik haar leren tegen wie ze dan wél u hoort te zeggen. Onbekenden en ouderen bijvoorbeeld. Niet omdat ikzelf dat van respect vind getuigen, maar omdat anderen dat schijnbaar wel zo opvatten. Dus vanuit respect voor de algemene opvatting, laat ik Zarah u zeggen. Snappen jullie hem nog? Haha!

Ik snap nooit zo dat uit het woordje u zomaar kan blijken dat iemand dan respect voor je heeft. Als je je en jij zegt, heb je dan opeens geen respect meer voor diegene? Ik heb superveel respect voor mijn oma, en daar heb ik nog nooit u tegen gezegd!

Hoi hoi,

Ik ben het wel met mamavanzarah eens. Het is ook meer het maatschappelijk norm, vandaar dat ik vind dat Myrthe dat ook moet leren.

Voor de rest gaat het mij vooral om de manier waarop iets tegen mij gezegd of gevraagd wordt.
Zoals kinderen op mijn werk af en toe tegen mij praten, zo hoef ik Myrthe echt niet tegen anderen (volwassenen of kinderen) te horen praten hoor.

Geef mij dat eens of geef mij een snoepje. Of Ik wil een snoepje.
Nee hoor, het is dan altijd nog.... Wil je mij dat eens aangeven? Of Mag ik een snoepje?
Ik vind de manier waarop kinderen praten veel meer uiting geven van respect dan het woordje U, maar dat is mijn mening...

Liefs

Terug
Bovenaan