Aanvullend geboorte verlof

<p>Hoi, </p><p>Ik ben 17 juli uitgerekend nu kan de partner na 1 juli aanvullend ouderschapsverlof opnemen. Max 5 weken extra. 70% doorbetaald. Zie ook linkje https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geboorteverlof-en-partnerverlof/geboorteverlof-voor-partners</p><p>Weten jullie al of jullie partner dit gaat opnemen? </p><p>Mijn vriend twijfelt een beetje omdat hij zich bezwaard voelt on zo veel vrij te nemen. Ik zelf vind dat hij het wel moet nemen. </p><p>Wat is jullie mening? </p><p> </p>

Als mijn kindje na 1 juli was geboren, had mijn man het opgenomen. Misschien niet gelijk de 1e 5 weken, maar een beetje verspreid. Je hebt er recht op en de 1e periode met een kindje is best intensief met veel verschillende emoties. Lekker van genieten samen dus!

Je vriend heeft er recht op, dus bezwaard hoeft hij zich niet te voelen lijkt mij. Daarnaast denk ik dat tijd en aandacht met en voor zijn kind belangrijker zijn dan op het werk verschijnen voor een baas terwijl hij wettelijk niet per sé moet :).
Mijn vriend baalt er juist van dat wij net een paar maanden voor 1 juli zitten waardoor hij 'slechts' een week thuis mag blijven..
Blijft jullie eigen gevoel en inzicht natuurlijk, maar een werkgever krijgt hier natuurlijk vaker mee te maken in de toekomst. Die zou dan denk ik (als het een fijne werkgever is) ook niet moeilijk moeten doen tegenover je vriend.

Ik ben eind september uitgerekend en mijn man heeft het net geregeld! Hij zit in het onderwijs dus ook best onhandig voor ze, maar ja wat is nou belangrijker denk ik persoonlijk. Gelukkig denkt hij er net zo over. We kijken heel erg uit naar 7 weken cocoonen met zijn drietjes (extra week omdat de herfstvakantie in het onderwijs niet meetelt in het verlof, mazzel!)

Idd gewoon doen! Dit verlof is er ook om voor werkgevers het verschil tussen mannen en vrouwen aannemen kleiner te maken dus als mannen het nu allemaal niet gaan doen omdat ze zich bezwaard voelen heeft het nog geen voordeel ?

En denk dat het idd héél fijn is in die periode wat meer samen thuis te zijn! Vooral ook als familie en vrienden nu minder makkelijk bij kunnen springen. Dus als het financieel te doen is zou ik het zeker doen als ik jullie was! 

Mijn man neemt vakantiedagen op ipv dit verlof. Maar dat is omdat het voor ons financieel niet haalbaar is als we maar 70% van zijn loon krijgen. En omdat we nu toch niet meer op vakantie gaan, kan hij het mooi dan gebruiken. Als het financieel wel haalbaar geweest was, hadden we hier zeker wel gebruik van gemaakt. 

Zou het ook gewoon doen hoor! Het verlof is hier in NL zo bizar kort. Mijn vriend werkt voor zichzelf dus konden het wat makkelijker passen en meten in het begin, maar vond het heel fijn dat hij er veel was. En het is ook heel goed voor de 'gelijkwaardigheid' na het krijgen van een baby! Zo groei je beter samen in de rol van ouders ipv dat het vooral de moeder is!

Wij gaan het ook doen, maar dan als ik weer aan het werk ga. We weten alleen nog niet of hij de vijf weken aan een sluitend neemt of een aantal dagen per week. Maar de keuze is aan jullie en ook of je van 70% van het inkomen kan rondkomen. Succes met het maken van de keuze. Geniet van de mooie tijd samen. 

Terug
Bovenaan