Aanvullend geboorte verlof

Wij gaan het ook doen, maar dan als ik weer aan het werk ga. We weten alleen nog niet of hij de vijf weken aan een sluitend neemt of een aantal dagen per week. Het hoeft niet te aansluitend maar wel binnen het eerste half jaar dacht ik.  De keuze is aan jullie en ook of je van 70% van het inkomen kan rondkomen. Succes met het maken van de keuze. Geniet van de mooie tijd samen. 

Ik beviel op dinsdag en de week erop is mij man weer gaan werken, maar vanaf 2 weken na de geboorte heeft bij een maand vrij genomen. Was fantastisch! Stiekem vind ik die week alleen thuis ook wel prima, want ik was redelijk mobiel, maar kon gewoon niet veel. Als mijn man thuis was, voelde ik me toch een soort ‘bezwaard’ dat ik steeds een dutje deed en op de bank zat. Na 2 weken kon ik wel al stukjes wandelen en mijn dochter is van eind juni, dus naar buiten gaan was fantastisch. Echt coconen was het voor ons dan ook niet, meer vakantie in eigen huis, met een baby! We planden het zo dat we, naast de visite, ook veel tijd hadden om met elkaar dingen te doen. Het leuke was dat we zo de eerste weken echt samen allerlei dingen voor het eerst deden; niet alleen samen voor het eerst naar het strand met baby, maar ook luiers verschonen, badjes en samen douchen deden we allebei, waardoor mijn man zich ook echt 100% betrokken voelde. Soms mis ik die tijd (9 maanden later) nog wel eens, het rollenpatroon is hier toch wat ouderwetser geworden?

Wij gaan het ook doen, komende tijd zetten we gewoon elke maand wat extra aan de kant (houden ineens veel meer over ivm de quarantaine) om dan als het ware de 70% mee te kunnen opvangen. 
Daarnaast vullen we het nog aan met vakantiedagen, die hebben we beiden nog in overvloed gezien we dit jaar verder geen vakantie hebben ingepland. 
Mogelijkheid bestaat ook dat we het verdeeld inplannen, daar moeten we nog even over nadenken (werken beiden in diensten dus dat zou de eerste tijd na mijn verlof qua opvang misschien ook niet heel verkeerd zijn). 

Ik ben in mei uitgerekend maar anders had mijn vriend het zeker gedaan! Nu lossen wij het op door vakantie op te nemen. Mocht je het financieel kunnen (want; 70%) gewoon doen hoor! Niet bezwaard voelen. Hij zal eerder spijt krijgen dat hij het niet heeft gedaan dan wanneer hij het wel doet. En hij heeft er recht op, dus wat zijn werkgever er ook van vind is grofgezegd niet belangrijk.

Je vriend hoeft zich niet bezwaard te voelen, het is nou eenmaal bij wet geregeld. Ik persoonlijk vind dat je als man zijnde gek bent, om er geen gebruik van te maken. Het is zo waardevol die extra tijd met je gezin. Hij hoeft niet in een keer 5 weken op te nemen hè! Hij kan bijv ook 25 weken elke week 1 dag doen (er vanuitgaande dat hij fulltime werkt). Dan is het financieel ook minder opvallend (mocht dat een probleem zijn). Mijn man is wel van plan gebruik te maken van deze regeling. 2 jaar geleden was het er nog niet, en toen heeft ie vakantiedagen opgenomen en hij heeft wekelijks een papadag.

Mijn man heeft het direct geregeld toen hij op zijn werk vertelde dat we een kindje verwachten. 
Ik vind dat hij zich zeker niet bezwaard hoeft te voelen, hij heeft hier gewoon recht op. 

Terug
Bovenaan