Aardbeving meegemaakt!

A

Anoniem

Guest
Dinsdagmorgen 06.20. Ik word wakker, Linde huilt. Mmm, ze is er vroeg bij vandaag, denk ik nog. Plotseling begint er van alles te rammelen in de slaapkamer, nee sterker nog, het hele huis rammelt! Het gaat gepaard met een rommelend griezelig geluid. Het schudden houdt zo'n 6 seconden aan, op andere plekken wel 10. Het lijkt kort, maar als je je adem inhoudt, duurt het een eeuwigheid. Je weet immers niet wat er aan de hand is. Ik dacht in een flits aan onze warmtepomp. Shit nee hè, niet de warmtepomp, nu net voor Kerst naar de filistijnen.... Maar tegelijkertijd voel ik dat dit schudden en dit akelige geluid een aardbeving moet zijn! Bjarne wordt wakker en roept: MAM!!!! Mijn bed schudt!!!! Hij zit rechtop verbaasd te kijken en houdt zich vast aan de rand.
Ik vlieg naar hem toe, en zeg tegen hem dat hij zich beneden aan kan kleden. Het is tijd om op te staan. We voelen allebei dat dit vreemd is. Ik ga naar Sverre. Onze anders altijd zo vroege vogel, ligt in diepe coma.:sleeping: Ik roep hem verscheidene keren. Ben je wakker Sverre?? Dan hoor ik hem: Ja, nu wel mam!! Humor op de vroege morgen terwijl het huis staat te schudden.  

Als de jongens goed en wel beneden zijn, Linde zit natuurlijk steeds als een zuignapje aan mij vastgeplakt, heb ik intussen in de badkamer de radio aangedaan. (Ja, in de badkamer staat de enige radio die werkt!) Hier hoor ik, dat het inderdaad een aardbeving is geweest. Dan vertel ik de jongens hoe de vork in de steel zit. Liever geen paniek om niets!

Het blijkt dat er een spleet precies over SkÃ¥ne heen loopt, de zgn. Törnkvistzone. Hier ontmoet het Baltische schild de Europese plaat. De aardbeving blijkt er één te zijn van het type 'strike slip' d.w.z. dat het gesteente aan beide zijden van de scheur zich parallel aan elkaar bewegen. De kracht waarmee dit gepaard ging, was 4,8 op de schaal van Richter. Het episch centrum lag bij Sturup, op 14 km diepte.  

Marco zit in Kungsö, zo'n 500 km verderop. Bjarne belt papa op om te vertellen over de aardbeving. Papa gelooft het eerst niet. Denkt dat Bjarne hem met een grapje wakker maakt. 'Geef mama maar even' zegt Marco. Als hij slaapdronken het verhaal aanhoort, moet ik meteen het huis gaan inspecteren! Ja dág!! De kelder in? De zolder op? Nou ff niet zeg maar! (6) We hebben een huis van meer dan 100 jaar oud, stevig gebouwd, maar uiteraard met hier en daar een scheurtje. Hoe zou ik nu nieuwe scheuren moeten ontdekken? Weet je dat de zon nog niet eens op is?? Ach ja, goedemorgen schat! Valt ook fftjes niet mee om 07.00 uur....

Het gekke is dat ik voor mezelf een soort van noodplan bedacht. Stel je voor dat er nog zo'n beving komt zo, dan moeten we.....enz enz. Ik heb Vickey uitgelaten maar ik liep met een vernieuw bewustzijn en een enerverende ervaring rijker op de aarde, moeder natuur, .... en de walkie talkie van Sverre op zak! Autosleutels in de zak! Want stel je voor.... Pffff. Gelukkig hadden we erg veel te doen en was elke minuut van de dag er één te kort. Op die manier pakten we de draad van alledag meteen weer op. Het enige wat ik akelig vond, was dat ik de jongens allebei op hun eigen school af moest zetten, met de wetenschap dat er nog naschokken konden komen. Wanneer, hoe sterk? Wat gebeurt er als Bjarne op school in paniek raakt? Sverre vroeg voorzichtig of hij 'moest' fietsen. Nou, kind, ik dácht het niet! Marco zit wel 500 km verderop, wij hier.... een mens kan zich met zijn gedachtenkronkels ineens echt op stang jagen!  

De hele dag staat de radio aan en wordt er veel verteld over de aardbevingen in Zweden. De laatste hevige aardschok vond plaats in 1904; 6,0 op de schaal van Richter. Het blijkt dat er in Zweden wel meer aardschokken en bevingen plaats vinden, maar dat we die niet altijd voelen. De platen die schuiven liggen behoorlijk stabiel, dus voor een echte ramp hoeven we niet te vrezen gelukkig. We worden wel voor naschokken gewaarschuwd. Er zijn geen ernstige schademeldingen gedaan, niemand gewond, waarschijnlijk wel aardig wat scheurtjes zo hier en daar. Ook in diverse asfaltwegen zijn scheurtjes ontstaan.  

De hele dag ben ik op mijn hoede, en het voelt akelig als de trein langsrijdt, een vrachtwagen passeert of de warmtepomp aanslaat. Ik ga me een beetje 'vreemd' gedragen merk ik. Schrikkerig. Op de site van SVT of Radio Kristianstad, is een filmpje te zien over een DJ die in een glazen studio in Malmö zit. Zij doen een actie voor het goede doel en zijn live te volgen via de webcam. De kerstbal in de boom op de voorgrond zie je trillen en heen en weer wiegen. Aan de reactie van de man, zie je dat hij ook verrast wordt door de beving. Het ziet er niet echt heftig uit, maar voel het maar eens... We hadden het nog over de mensen die in Turning Torso wonen in Malmö. Het fraai gedraaide (heel hoge)gebouw. Wij hoorden reacties van bewoners die wel 20 cm heen en weer gegaan zijn.... brrr.

Wij vonden het trillen en brommen van de aarde spannend genoeg!

Een goede week allemaal, schokvrij altublieft!

Liefs Pippi

Wat kan je leuk vertellen Pippi!!
Lees met spanning je verhaal!
Zal zo het nieuws eens aan zetten, kijken of ze er hier ook iets over zeggen!
Je bent behoorlijk koelbloedig gebleven (boelkloedig!!!)! Stoere vrouw!

Ik woonde tot 4 jaar terug in Alkmaar en daar heb ik ook ooit eens een beving (kje) meegemaakt, wat een raar gevoel. En het stomme, het eerste wat ik dacht was "A! Een aardbeving...........". Bizar gevoel.

Meid, je moet boekjes gaan schrijven!!
Of hier nog eens een leuk verhaal vertellen........

Liefs Rimke

Hoi Pipi!!

En ik maar denken dat een dik pak sneeuw en temperaturen van -30 tot -40 spannend genoeg waren(woon in Canada!)!!! Of de kans op tornado's in de zomer!!! Nee das dan een fluitje van een cent hoor!!!!

Een aardbeving overtreft dat echt wel!! Ik zat op het puntje van mijn stoel tijdens het lezen van je verhaal!!! hahaha!!!
Hopelijk is de aarde bij jullie weer wat rustiger

Groetjes Ponoka

Jeetje wat een verhaal...
Ik kan me voorstellen dat je de rest van de dag niet op je gemak was.
Lijkt me erg eng een aardbeving, net als tornado's, vulkanen, overstromingen en wat moeder de natuur nog meer in petto kan hebben!
Moet er niet aan denken!
Ik ben al bang voor onweer

xx

Dat is wel even schrikken! Heb ook eens een aardbevinkje meegemaakt jaren geleden. duurde 7 seconden, en dat is dan heel lang. Dat was 's nachts en ik zag alles op en neer gaan in m'n slaapkamer. Ik besefte toen wel meteen dat het een aardbeving was. Het is een hele rare gewaar wording.

Groetjes,
susan

Hoi Pippi,
idd wat is dat raar he, zo'n aardbeving!!! Ben blij dat alles goed is afgelopen. Hahaha, ik zou ook niet de zolder en kelder gaan inspecteren. Ik heb 2 hele lichte (rond de 2.0 ofzo) meegemaakt. 1 in Alkmaar 6 jaar geleden en 1 in Costa Rica bijna 20 jaar geleden. Het ziet er ook bizar uit. Moet er idd niet aan denken dan in een hoge flat te zitten!!

Een drukke dag is dan ook wel lekker zodat je geen tijd hebt gehad om er weer over na te denken. mijn vriend heeft regelmatig nachtdiensten en dan lig ik ook in bed noodplannen te bedenken. Vorige week viel om 20 uur zomaar de stroom uit. de 3 damens hebben 4 uur lang zonder stroom gezeten. oke, er was niks ernstigs aan de hand, maar flesjes au-bain-marie opwarmen was ook raar hoor.
ik ga toch maar zo'n noodpakket maken komende week.

Groetjes,
Petra

Hoi Pippi!

Spannend verhaal achteraf, op t moment was t vast niet leuk...
Ongeveer 3 jaar geleden heb ik m'n 2de aardbeving meegemaakt. Alleen thuis met baby Ioannis. Sta ik in de badkamer hoor ik een geluid alsof t hard waaide. M'n (suffe) eerste gedachte: hoe kan t nou binnen waaien???? Toen besefte ik t en rende naar beneden waar de baby heerlijk lag te slapen... En toen was t al voorbij!
De eerste was achteraf grappig. Het was al laat. M'n mannetje lag op bed t.v. te kijken en ik zat bij z'n voeteneind ook mee te kijken en het bed schudde. Hou eens op zei ik, ik dacht dat hij dat deed!!! Toen woonden we in een hotelkamer, nu hebben we sinds 5 jaar een stevig (metaalbouw) huis, gelukkig. De getallen qua richter liggen hier hoger maar je voelt t minder/minder schudden en gelukkig minder schade. Geen electriciteit gebeurt hier vaker. We hebben dan van dat noodlicht wat aan gaat op boven en beneden. Ook de telefoon hebben we met draad boven en in de garage. Verder heb ik zo'n gasbrandertje om (water) te koken voor melkflesjes.
Lekker primitief...
groetjes,Priscilla

Wat een mooi en spannend verhaal zeg! Kan me voorstellen dat je erg geschrokken was. Geloof dat ik met mijn kids onder mijn dekbed zou kruipen . Geen schokken meer gehad verder??

Groetjes Esther

Terug
Bovenaan