<p>Hoi allemaal! Onze dochter is nu bijna 4 maanden oud, ze is 29 maart geboren, ruim 2 weken voor de uitgerekende datum. Bij de geboorte was ze vrij klein, 2700 gram, 48 cm, en viel terug naar 2400 gram. Inmiddels weegt ze 5,5 kg en is ze 59 cm dus ze groeit hartstikke goed. Ze is lekker vrolijk, lacht veel, en kan steeds meer! </p><p> </p><p>Het enige wat (in onze ogen) nog steeds moeizaam gaat is het drinken / slapen. De eerste weken na haar geboorte moest zij telkens iedere 3 uur drinken om op gewicht te komen, maar er werd gezegd dat dit slechts tijdelijk was. Inmiddels is ze dus bijna 4 maanden, en drinkt ze nog steeds iedere 3 uur; het lijkt of ze een horloge om heeft! De eerste maanden kreeg zij uitsluitend borstvoeding, maar omdat mijn productie niet afdoende was, zijn we kunstvoeding bij gaan geven. Omdat ik begin juli weer aan het werk ben gegaan, ben ik borstvoeding aan het afbouwen, en komt er bijna niets meer uit, dus feitelijk krijgt ze nog een paar slokjes borstvoeding, en verder alleen kunstvoeding. </p><p> </p><p>Volgens de verpakking van Nutrilon / Hero etc. zou ze nu met dit gewicht 5 flessen van 200 ml moeten drinken. Nu begrijp ik dat dit niet leidend is, maar ze drinkt nog steeds iedere 3 uur een fles van 135 ml. 's Avonds drinkt ze iets minder vaak omdat ze vaak rond 19:00 uur echt moe is (overdag slaapt ze ook altijd tussen de voedingen door, ene keer wat langer dan de andere keer), en dan soms pas om 23:00 / 0:00 uur komt voor een voeding. 's Nachts houdt ze zich echter weer heel goed aan haar klokje, waardoor we dan weer rond 3 uur en rond 6 uur mogen voeden. Dit begint me echt op te breken. We hebben al geprobeerd haar om 22:00 uur wakker te maken, zodat ze dan drinkt omdat we al hebben meegemaakt dat ze om 2 uur alweer kwam. Alsof ze dan wilde inhalen wat ze eerder niet gehad had. Maar het maakt niets uit. Gisteravond heeft ze om 22:30 de fles gehad, daarna douchen en slapen. Toen was het 4 uur, maar daarna was het 5.30 en was niks meer goed. Mijn man en ik slapen 's nachts maar 4 uur en een beetje hierdoor. </p><p>Een vollere fles geven heeft weinig zin; deze duwt ze weg als ze genoeg heeft, en als ze toch net iets meer gedronken heeft, spuugt ze alles weer uit. </p><p>Herkent iemand dit? Kunnen wij hier iets aan doen? Of is het gewoon 'pech' dat ze het doorslapen niet echt onder de knie heeft, en moeten we het tijd geven en hopen dat ze met oefenhapjes en eventueel een rijstebloempap vanaf 4 maanden beter doorslaapt? </p>