Achter lopen in ontwikkeling?

<p>Hoiii</p><p> </p><p>Ik heb een vraagje. Ons zoontje is volgende week 10 maanden (gecorrigeerd 8.5 maand) ook hij heeft de diagnose NF1, koemelkallergie en reflux gekregen. De laatste 2 zijn pas 4 maanden na zijn geboorte vast gesteld waardoor hij amper aankwam en veel huilde. Nu gaat gelukkig stuk beter.</p><p>Maar nu is het volgende hij draait zich op z'n buik en terug en doet tijgeren. Zitten doet hij wel maar niet zoals het hoort volgens de kinderfysio en hij blijft ook niet lang zitten omdat hij geen interesse erin heeft maar drukker is met z'n omgeving. Hij probeert zich op te trekken tot staan maar dit lukt niet, alleen als je hem bij zijn handen pakt lukt het. </p><p>Nu vinden mensen in onze omgeving dat hij achter loopt en zeggen dit ook. Maakt mij erg onzeker. </p><p>De kinderfysio heb ik ook vrij weinig aan die heeft ook 9/10 commentaar en gooit alles maar op de NF1. Ik weet dat als je hebt een grotere kans heb dat je wat achter kan lopen in ontwikkeling.  Maar zelf heb ik daar geen problemen mee gehad als kind. </p><p>En ze rekenen toch ook vanuit de gecorrigeerde leeftijd? </p><p>Maar iedereen in omgeving schijnt ook te vergeten dat hij te vroeg geboren is en slechte start gemaakt heeft. </p><p>Want ze vinden nu dat tie lood in de komt heeft. Weegt 7.5 kilo en is 68cm.</p><p>Loopt hij achter in de ontwikkeling of is het gewoon oke? </p><p>Liefs</p><p> </p>
 
Nee hoor, hij doet het prima. Voor nu nog geen reden tot ongerustheid. Hij rolt en tijgert (vaak begint het achteruit) en doet pogingen tot staan. Valt nu allemaal nog binnen de normaalcurve. 


 
Elk kind ontwikkeld op haar of zijn manier ik bedoel vroeg of niet te vroeg geboren elk kind is uniek ene loopt sneller andere is laat met praten of kruipen niets van aantrekken
 
Ik geloof dat ons mannetje rond 9 maanden begon te tijgeren, toen hij eenmaal de smaak te pakken had, ging het snel door in kruipen, staan en stappen! Wat de anderen ook zeggen: elk kind doet het op zn eigen manier en tempo, wat je beschrijft klinkt echt niet bijzonder traag. Geniet gewoon lekker van je kindje en wat hij al wel kan, piekeren over of het allemaal wel snel genoeg gaat is nergens goed voor! :)
 
Je zegt dat hij gecorrigeerd 8 maanden is toch? Dan is het zeker nog niet gek! En met 10 maanden doen ook nog niet alle kindjes dat hoor. Laat je omgeving maar kletsen! Je kunt hem misschien stimuleren meer te proberen te gaan staan als je dat wil, als je op de bank waar hij net niet bij komt bijv een favoriet speeltje legt. Maar klinkt echt niet als een achterlopend kindje hoor wat mij betreft.
 
Nou ik vind dit verre van achterlopen hoor! Mijn zoon ging pas net voor de 10 maanden zitten en staan. Tijgeren rond de 8 maanden, maar Ging pas 10 dagen voor z'n 1e verjaardag kruipen en stapt nog niet aan de hand, wat andere kindjes met 9 maanden al doen. Hij kan wel al wat woordjes zeggen en aardig duidelijk maken wat hij bedoeld. 
Andere mensen lekker laten lullen hoor! Hij doet het hartstikke goed! 
 
Volgens mij is dit gewoon goed als hij gecorrigeerd 8,5 maand is hoor. Mijn zoontje van 8,5 doet dit ook allemaal. Hij staat ook nog niet ofzo. Qua gewicht en lengte loopt mijn kindje wel iets verder. Hij was met 6 maanden 8 kilo. Daarna niet meer gewogen. Ik denk dat hij nu ruim 9 kilo weegt. Hij zit in maat 74! 
 
Mijn zoontje is nu 9.5 maand en tijgert rond en kan los zitten maar niet zelf in zithouding komen. En ja sommige van zijn leeftijd (we hebben een appgroepje) die lopen al achter de loopwagen maar die zijn gewoon onwijs snel. Ik maak me geen zorgen en moet jij ook niet doen ?
 
Terug
Bovenaan