Achter lopen in ontwikkeling?

Wat een onzin. Onze dochter rolde pas om met 7 maanden, ging zitten met 11 maanden en optrekken met 12 maanden. Inmiddels is ze ruim anderhalf en loopt ze al een hele tijd. Hartstikke gemiddeld.
 
Klinkt prima hoor. Mijn jongste dochter is nu 8.5 maand. Rolt van buik naar rug en andersom, tijgert achteruit en blijft wel zitten als we haar los op de grond zetten, maar kan nog niet zelf tot zitten komen.
Mijn oudste dochter tijgerde pas met 10 maanden, trok zichzelf op met 10.5 maand, kroop met 12 maanden en liep met 18 maanden. Zeker geen snelle jelle, maar nu is ze 2.5 en daar merk je niks meer van.
Mijn jongste is ook niet super snel, maar ook niet langzaam geloof ik.
Ik werk op een kinderdagverblijf en ik zie dat er de eerste 1.5 jaar énorm veel vergelijkingen gemaakt worden met kinderen onderling. Er is ook zoveel verschil, sommigen rollen met 3 maanden, anderen pas met 7 maanden. Sommigen lopen met 9 maanden, anderen pas met 19 maanden. Maar het is allemaal goed!!! Elk kind doet dit op zijn tempo en het komt echt goed hoor!! 
 
Niks aan de hand. Mijn oudste dochter trok zich pas op bij 12 maanden en liep met 17 maanden. Mijn middelste tijgerde met 9 maanden en liep 15 maanden. Mijn jongste rolde met 4 maanden, tijgerde met 7 maanden en lijkt fysiek wat sneller dan haar zussen. De rest ben ik vergeten en moet ik even opzoeken.. ? Daar bedoel ik ook mee dat wanneer ze ouder zijn ze echt allemaal lopen, praten, klimmen, klauteren.. Ze zijn uniek, ook binnen een gezin, en de één ontwikkelt eerst het één en dan pas het ander. Een ander kind doet het precies andersom. Kinderen kunnen niet in alle ontwikkelingsstappen tegelijkertijd investeren. Daarom zie je ook zo ontzettend veel verschil. De een heeft ook meer talent voor sport en beweging vanuit de genen, de ander meer voor taal of juist fijne motoroiek en wordt een vakman in houtbewerking en meubels maken. Maar dan nog betekent het niets wanneer het ene kind twee maanden eerder loopt dan het andere. Ik heb een mooi verhaal.. Mijn zus liep pas met twee jaar en schoof zichzelf al zittend of liggend als een zeehond door het huis. Ze was ook maar 46 cm bij de geboorte (niet te vroeg geboren). Nu is ze 1m82 en bleek een balsporttalent.. ?
En mijn ervaring is wel een beetje dat ze bij het CB ed soms ook aan beroepsdeformatie leiden. Dan denk ik.. waar is de nuchterheid gebleven? Alles wordt gemeten, bijgehouden en weergegeven in grafiekjes en vergeleken met gemiddelden. Verse moeders worden soms onnodig onzeker gemaakt. Vertrouw op je instincten en laat bij alles wat men zegt en adviseert ook je eigen gevoel spreken. En vooral: geníet!! Dit komt allemaal nooit meer terug. Ik krijg op het moment via Facebook allemaal herinneringen met foto's van mijn oudsten van 5-6-7 jaar geleden en ondanks dat ik erg genoten heb, kun je het niet vasthouden en groeien en ontwikkelen ze zich onverbiddelijk hard door. Ik kan wel janken hoe snel het gaat. Maar dat terzijde. Geniet iig niet met mate.
Mij lijkt het iig dat er niets 'mis' is met je kindje hoor! ??
 
Eefje, jij bent echt een lieve forummer. Je hebt altijd goede adviezen, stelt mensen gerust en neemt de tijd om uitgebreid antwoord te geven. 
#magookweleensgezegdworden
 
Terug
Bovenaan