Achternaam

Hoi allemaal,

vraagje:
Ik woon samen. En moet over 8 weken bevallen.
We zijn niet getrouwd. Maar als die kleine geboren is,.
krijgt die dan mijn (vrouw) achternaam?

We willen in de toekomst namelijk trouwen en dan krijgt de kleine
toch standaard zijn achternaam??

Alvast bedankt!
 Wendy
 
Hallo,

Wij woonden tijdens de geboortes van mijn eerste 2 zonen ook nog samen. Aangezien het dan niet automatisch gaat moet je eerst naar het gemeentehuis zodat je partner het kind kan erkennen. Dan kan je ook aangegeven welke achternaam je gaat gebruiken. Doe je dit niet dan krijgt het jouw achternaam en dit veranderd niet automatisch maar moet je bij de koningin aanvragen....kost ongeveer 300 euro! Daarnaast moet je partner na geboorte een formulier bij de rechtbank ophalen voor het aanvragen van het ouderlijk gezag........en dan heb je alles geregeld!

Succes!

Brechtje
 
Hallo,

Als je niks regelt dan krijgt de kleine straks jou achternaam en voor zover ik heb begrepen moet JIJ dan ook zelf de aangifte doen. Als jullie dan tzt toch gaan trouwen dan houdt de kleine jou achternaam, of je moet het wijzigen en aanvragen via de koningin. Het makkelijkste is om even informatie in te winnen bij het gemeentehuis in je woonplaats. Wij zijn laatst ook bij het gemeentehuis geweest, even allebei een krabbeltje zetten, geldig legitimatiebewijs mee en klaar. Koste hier bij ons niks. Je krijgt dan de akte mee naar huis en als de kleine dan geboren is kan je vriend de akte meenemen en de kleine aangeven. het is wel de moeite waard om dit zo snel mogelijk te regelen, het gaat nu je nog zwanger bent allemaal vrij makkelijk.

Succes....

Groetjes Natasja

33wk&3dg
 
inderdaad, de kleine krijgt standaard jouw achternaam, als je van ter voren niks regelt (dus niet naar het gemeentehuis gaat van ter voren om de vader bekent te maken)

zodra je gaat trouwen krijgt het kindje idd ook gelijk jou man zijn achternaam. tenzij je dit niet wilt. tenslotte mag ook jij je eigen achternaam houden tegenwoordig hihihi

houd er wel rekening mee, dat jou vriend  zodra je kindje nog jouw achternaam heeft  helemaal geen rechten en plichten heeft he.
mijn dochtertje heeft wel mijn vriend zijn achternaam, maar hij heeft geen ouderschap.

om het even grof te zeggen, hij heeft wel de plichten, maar geen rechten.

hij is verplicht om mijn dochter te onderhouden, ook als we uit elkaar gaan, maar hij heeft eigenlijk geen rechten om zijn kind te zien.

nou zal ik dat nooit doen, zijn kind "afpakken" maar inprinciepe heeft hij dan geen recht om haar te zien.

zodra we trouwen word alles anders. dan heeft hij zowel de rechten als de plichten. (ook na een evt scheiding)


 
t zijn allemaal wel dingen waar over nagedacht moet worden. hoe naar t soms ook klinkt.


 
succes ermee en succes met de bevalling.


 
groetjes, do
 
Hey dotjeh,

Wou even is iets vragen,ik heb een dochtertje van 16 maand,heb er altijd alleen voor gestaan want als ik vier maand zwanger was heeft de vader mij in de steek gelaten.
Nu wat ook te verwachten was,hij kijkt er niet naar om,heeft een periode haar komen halen om de twee weken in het weekend maar nooit alimentatie betaald of zo.
Mijn dochter draagt mijn achternaam,dus als ik het goed versta heeft hij nooit het recht haar op te eisen?
Ik weet niet da hij dit zou doen maar je weet maar nooit.
Toen hij ze af en toe kwam halen ging alles oke,tot dat ik zei,je kan maar per maand een bedrag geven want is tenslotte jouw dochter ook he want moest alles zelf bekostigen,moest zelfs eten en pampers mee geven als hij haar kwam halen.
Sommige mensen zeggen tegen mij dat dit schadalig is en ik zou moeten verder gaan via de rechtbank om alimentatie te krijgen,maar als hij alimentatie betaald,dan heeft hij toch het recht om haar te zien,toch?
Dus daarmee dat ik het maar zo laat,dan maar geen alimentatie maar dat ze toch niet naar daar hoeft te gaan want word daar niet verzorgd hoe het hoort!!
Liefs orchi
 
Gewoon nu al naar het gemeentehuis gaan om te erkennen. Je mag dan kiezen welke achternaam het kindje krijgt.
Het is trouwens NIET zo dat als je vriend je kindje niet voor de geboorte erkent dat jij dan naar het gemeentehuis moet om het aantegeven na de geboorte hoor! Dit kan namelijk iedereen doen die bij de bevalling aanwezig is geweest (was alleenstaande moeder dus heb dit toen erg goed uitgezocht). Mijn zoon is namelijk aangegeven toen door mijn moeder.
 
In principe zou je vriend jullie kindje ook na de geboorte nog kunnen erkennen en dan krijgt jullie kind alsnog zijn achternaam. Kost helemaal niks.

Mijn dochter is biologisch gezien van mijn ex maar mijn vriend heeft haar later (ze was toen ruim 1) erkend en toen heeft ze ook zijn achternaam gekregen.

Als hij de baby wil erkennen tegelijk met aangifte van de geboorte dan moet je wel mee naar de gemeente, hij kan jullie kind namelijk niet erkennen zonder jouw toestemming!

Als je het zo laat en hij haar dus niet erkend dan krijgt de kleine niet automatisch zijn achternaam als je gaat trouwen hoor, dat moet je dan zelf laten veranderen. Of dat geld kost durf ik niet te zeggen.

Maar het makkelijkste is dus gewoon even naar het gemeentehuis en erkenning regelen. Ouderlijk gezag kun je pas na de geboorte doen.
 
Terug
Bovenaan