<p>Vandaag had ik mijn eerste bezoek aan de gyn. Ik ben al ruim 2 jaar gestopt met de prikpil en op een paar positieve testen (meteen gevolgd door menstruatie) na, dus nog nooit zwanger geweest. </p><p>Vooraf had ik een vragenlijst ingevuld, waar ook mijn hevige buikpijn aan bod kwam bij menstruatie. Ik weet wel dat ik niet gek ben, maar het duurt altijd maar 1 dag en toen ik er jaaaaren geleden eens over begon bij mijn toenmalige huisarts was de reactie 'ja dat hoort er een beetje bij hè' en daarna ruim 10 jaar de prikpil gehad. </p><p>Inmiddels verga ik dus elke maand, 2 jaar lang, van de pijn. Met echt het idee dat ik het moet wegpuffen en misselijk word van ellende. En vandaag tijdens de echo (waar verder alles goed was) zag de gyn dus de oorzaak: veel bloedvaten in de baarmoeder waardoor ik last heb van adenomyose. </p><p>In de wetenschap nog niet super lang bekend, maar is dus een soort van omgekeerde endometriose. Bij mij groeit het baarmoederslijmvlies tijdens de menstruatie naar binnen, het spierweefsel van de baarmoeder in waardoor dit volloopt met bloed en de baarmoeder dus vergroot. Dat klinkt pijnlijk, en dat is het dus ook!</p><p>Wat exact de gevolgen zijn op zwangerschap is nog niet bekend zei de gyn. Als je googled kom je uiteraard andere verhalen tegen. Volgens mij gaf ze aan dat er simpelweg nog geen onderzoek naar gedaan is, en bovendien zien zij de mensen niet die zonder problemen zwanger worden en misschien ook wel adenomyose hebben. </p><p>Anyways, ik vroeg me af... zijn er medestanders hier?</p><p> </p>