Adenomyose - wie nog meer?

<p>Vandaag had ik mijn eerste bezoek aan de gyn. Ik ben al ruim 2 jaar gestopt met de prikpil en op een paar positieve testen (meteen gevolgd door menstruatie) na, dus nog nooit zwanger geweest. </p><p>Vooraf had ik een vragenlijst ingevuld, waar ook mijn hevige buikpijn aan bod kwam bij menstruatie. Ik weet wel dat ik niet gek ben, maar het duurt altijd maar 1 dag en toen ik er jaaaaren geleden eens over begon bij mijn toenmalige huisarts was de reactie 'ja dat hoort er een beetje bij hè' en daarna ruim 10 jaar de prikpil gehad. </p><p>Inmiddels verga ik dus elke maand, 2 jaar lang, van de pijn. Met echt het idee dat ik het moet wegpuffen en misselijk word van ellende. En vandaag tijdens de echo (waar verder alles goed was) zag de gyn dus de oorzaak: veel bloedvaten in de baarmoeder waardoor ik last heb van adenomyose. </p><p>In de wetenschap nog niet super lang bekend, maar is dus een soort van omgekeerde endometriose. Bij mij groeit het baarmoederslijmvlies tijdens de menstruatie naar binnen, het spierweefsel van de baarmoeder in waardoor dit volloopt met bloed en de baarmoeder dus vergroot.  Dat klinkt pijnlijk, en dat is het dus ook!</p><p>Wat exact de gevolgen zijn op zwangerschap is nog niet bekend zei de gyn. Als je googled kom je uiteraard andere verhalen tegen. Volgens mij gaf ze aan dat er simpelweg nog geen onderzoek naar gedaan is, en bovendien zien zij de mensen niet die zonder problemen zwanger worden en misschien ook wel adenomyose hebben. </p><p>Anyways, ik vroeg me af... zijn er medestanders hier?</p><p> </p>

Hi Bo-Belle, ja ik heb ook adenomyose.. Ook ik heb helse menstruatiepijn 
De adenomyose hebben ze nog geen maand geleden gezien bij mij tijdens een inwendige echo met geavanceerd apparatuur. Bij mij zit het op de spierwand van mijn baarmoeder, gelukkig maar op een klein deel. 
De arts zei dat er genoeg vrouwen zwanger worden, ondanks de adenomyose. Toch heb ik me heel erg veel zorgen gemaakt erover :( Heb nog nooit een positieve zwangerschapstest gehad. 
Nu gaat het wel weer een beetje. Ben nu begonnen met IUI poging 2 (gestimuleerd). De hormonen zijn niet goed voor de adenomyose, maar het vergroot wel mijn kans op zwangerschap. Het is zo dubbel. Hopelijk is het deze ronde raak! 
Hoe is het met jou? Probeer je het nog op de traditionele manier of onderga je een fertiliteitsbehandeling? 

Hey Taaraa, 
Pfff wat naar hè? Bij mij zagen ze het dus ook per toeval (maar wel heel duidelijk) op de echo bij de gyn. Ze zei ook dat het met name nog niet bewezen is of dit wel of geen invloed heeft op zwanger worden, omdat dit nog niet onderzocht is. Ik zou me zelf met boerenverstand kunnen voorstellen dat het een innesteling bijvoorbeeld wel moeilijker maakt, want waar moet het in innestelen dan als ons baarmoederslijmvlies in de spierwand groeit en niet gewoon in de baarmoeder? Dus ja ik heb er ook gemengde gevoelens aan over gehouden. 
Zeker omdat ik wel 3x een positieve test heb gehad en die toch allemaal in een menstruatie zijn geëindigd. 
Wij hebben over 2 weken een nieuwe afspraak en dan horen we of we in aanmerking komen voor IUI. Maar misschien kunnen ze eerst nog een HSG doen, dat zou ik wel "fijn" vinden. 

Hiii, Ik heb ook adenomyose. Ik loop nu in België voor een icsi traject. Ik ben voor 3 maanden in de 'menopauze' gezet door elke maand een spuit decapeptyl te krijgen. Morgen krijg ik de laatste en dan 1 januari mag eindelijk beginnen met onze eerst poging icsi. Ergens maak ik me er ook druk om of het allemaal wel gaat lukken met dit ziektebeeld.. maar zolang mijn gyneacoloog niet zegt.. ' sorry mevrouw het Gaat hem niet worden heb ik er hoop in! Ben jij al wat verder??

Hi Chantii, wat spannend dat je in januari gaat beginnen met icsi! Ben je vanwege de pijn van adenomyose in de 'menopauze' gezet Of vanwege iets anders? 
En geeft jouw gyn verder wel iets aan over een verband tussen niet zwanger raken en adenomyose? Die van mij zegt dus alleen "er is nog geen onderzoek naar gedaan dus we kunnen er niet echt iets over zeggen" maar als je een beetje na gaat denken over weefsel dat je spierwand ingroeid ipv een lekker zacht beetje te worden voor je bevruchte  eitje dan heb je volgens mij wel pech als dat eitje precies daar land ipv op een goed gelukt plekje.
Ik heb ineens de laatste 3 cyclussen ook hele felle steken rond dag 5-9 dpo. Maar elke x negatieve testen dus geen innestelingspijn... gemeen! 
Verder ben ik net begonnen met gonal f prikken voor ons eerste IUI traject. De 24e hebben we een echo om de eitjes te bekijken en een datum te prikken voor inseminatie. 
Spannend! Hoop zo erg dat het met IUI snel raak is. Elke ronde blijven prikken zie ik namelijk niet echt heel erg zitten :(

Hii Bo-belle,
Ik had inderdaad hele zware menstruaties waar ik ook veel pijn van had. Mijn baarmoederslijmvlies was 18mm dik, veels te dik dus. 
Ik ben nu 3 maanden onderdrukt door de decapeptyl. Hierdoor word mijn baarmoederslijmvlies dunner en kan ik 1 januari beginnen, super spannend.
Nee mijn gyn heeft hier niks over gezegd..  maar zij is wel echt een arts die heel eerlijk is.. als het niet gaat dan gaat het niet..  bij mij moest er sowieso eerst hey een en ander opgelost worden.. Ik ben 7 november geopereerd. Zonder deze operatie had ik nooit zwanger geworden. Dit is overigens ook de reden waarom wij met een second opinie naar België zijn gegaan. In Nederland hadden ze dit alles niet gezien. 
Oeeh spannend zeg! Ik hoop voor jullie dat het snel raak is! Het is een heftig traject vind ik zelf!

Chantii  heel veel succes met de ICSI behandelingen! Heb jij hiervoor IUI behandelingen geprobeerd? 
Bo-Belle jij ook succes met je IUI behandeling! Volgens mij groeit het baarmoederslijmvlies bij adenomyose ook in de baarmoeder, zodat het vruchtje kan innestelen. En bij IUI meten ze elke echo je baarmoederslijmvlies. Je kan ook aanvullend nog ustrogeen tabletten krijgen als je baarmoederslijmvlies te dun is.
Ik ben inmiddels aan het prikken voor IUI 4. Ik spoot de eerste twee keer menopur, maar ik had telkens maar 1 goede follikel. Vorige ronde overgestapt op GonalF en weer maar 1 follikel. Zucht. Nu de dosis GonalF weer omhoog en hopelijk heb ik deze keer 2 goede follikels. Het traject valt mij ook zwaar.. en ik baal ook erg dat er zo weinig bekend is over adenomyose. 

He Taaraa,
Dankjewel! Jij ook!
Nee, ik ben begonnen met clomid maar toen bleek het zaad van mijn vriend dusdanig slecht dat alleen icsi nog maar mogelijk was. Ik ben nu 1 januari begonnen met spuiten met Menopur. 1e echo gehad..  en deze was goed..  dalijk mijn 2e echo.. Hopelijk zijn ze goed doorgegroeid.. zo spannend allemaal!! 
Het traject is ook zwaar! Steeds maar weer moeten incasseren is echt pittig vind ik. Wij zitten nu naar 1.5 jaar alleen maar tegenslagen eindelijk een beetje op de positieve toer, hopelijk zet zich dat voort! 

Terug
Bovenaan