Advies & steun nodig

Hallo andere mama’s,
Mijn meisje is morgen 5 weken oud. Ik gok dat ze een groeispeurt heeft of iets anders want ik kan haar niet weg leggen en ze wilt vaker drinken (wat uiteraard allemaal goed is! Ben er met liefde voor haar). Ondanks de liefde maakt het het niet minder pittig of zwaar. 

Nu is mijn vraag: wanneer zijn jullie begonnen met routine geven aan je baby? En dan bedoel ik met de volgende dingen:
- pyjamaatje aan voor het slapen
- dag/ nacht ritme (dus op een gegeven moment je baby alleen in het donker laten slapen.
- avondroutine als in: in badje (vanaf wanneer elke dag even in badje?), voorlezen, knuffelen, voeden en in slaap brengen.
- ochtendroutine: wakker worden, voeden, verschonen, gezichtje wassen, pyjama uit etc.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie dit aangepakt hebben en vanaf wanneer jullie hiermee begonnen zijn. Ik kan mij namelijk heel goed voorstellen dat een bepaalde routine rust geeft voor een baby ondanks dat ze per dag op andere tijden kan komen voor voeden.

Ik lees mee, ook benieuwd naar. Ik heb zelf hier een meisje van 9 week en heb ook geen routine. Alleen dat ik haar overdag in de box laat slapen en savonds de laatste fles bij ons in het grote bed geef en daarna breng ik haar naar haar eigen kamertje.

Sliep jouw meisje gelijk op haar kamer? Elk kind is sowieso anders en ik merkte bij mijn meisje dat ze echt behoefte had om bij ons in de kamer te zijn. Heb jij het slapen in haar eigen bedje opgebouwd want dat is uiteindelijk ook mijn ‘doel’?

Al meteen als ik ochtend voeding had geven ging ik opstaan met kleine o.kleden luier verschonen zelf eten opfrissen wandelen. Want ik heb een hond voeden lekker knuffelen en slapen spelen box voeden spelen box knuffelen avond aantafel wipper bij zitten voeden naar bed

Hier een moeder die het een beetje op z’n beloop laat. Mijn dochter sliep vrijwel altijd in de wagen/box/draagzak overdag, ‘s avonds vaak op de bak tussen ons in en vanaf uur of 11 in de cosleeper en soms bij ons in bed. Zo rond een week of 2/maand of 3 kwam er meer structuur in, zonder dat ik daar echt iets voor deed. Vanaf maand of 4 gingen slaapjes in bed simpelweg beter dan in de box/draagzak, kinderwagen bleef heel lang goed. Nu een zoontje van 12 weken en zie hetzelfde; hij gaat zelf een beetje richting 3 slaapjes nu, gaat na een uur or 8 al aardig slapen (dus binnenkort ook dan naar bed). Ook wordt hij nu rond half 9 ‘s ochtends (uiterlijk) echt wakker, waar hij eerder gewoon tot 11 kon doorslapen. Nu heb ik het geluk dat ik tot 4,5 maand ergens verlof heb en dus geen enkele noodzaak voel om er zelf verandering in te brengen, prima als hij het zelf aangeeft.

Over het drinken; weer kan ook meespelen, mijn zoon drinkt laatste 2 dagen ook wat meer dan normaal.

Elke dag in bad is voor een babyhuidje en eigenlijk voor niemand goed. Hoe fijn ze het ook vinden, mijn kids gaan om de dag in bad. Ik ben wel rustig vanaf het begin sommige dingen gaan doen, zoals een slaapliedje zingen voor het slapen gaan en bijvoorbeeld een volgorde aanhouden van wakker worden, verschonen, drinken, spelen/wakker zijn en weer slapen. Ik deed ook altijd voor het slapen het slaapzakje aan het op verschoonkussen. Maar je bent elke dag wel weer met een nieuwe regeldag/sprong/fase etc bezig dat je je er niet druk om moet maken als het niet lukt hoor! Je kindje volgen is altijd goed. Je kunt nog niks ‘verpesten’ of verkeerd aanwennen/verwennen ofzo.
Je doet het goed!! Het is gewoon echt zoeken en super vaag in het begin, ook al doen sommige mensen en alle boeken alsof er 1 manier en oplossing voor alles is.

Wat betreft badjes en pyjama; vanaf een maand of 4 ging dochter rollen en hapjes eten en werd ze ‘vies’ (heel relatief in vergelijking met wat op 2-jarige leeftijd ‘schoon’ is…), toen ben ik haar op de dagen dat de kleding écht in de was moest een pyjama gaan aandoen. In bad/douche was heel lang 2/3 keer per week en dat is meer dan genoeg. Vanaf een maand of 8 ging ze dagelijks, maar dat kwam alleen maar doordat ze toen kon kruipen, onze badkamer deur niet goed dicht kon en de kleine zeemeermin zelf onder de douche kroop met kleding en al. Omdat ze toen ook een fase had dat ze ‘s nachts geregeld doorlekte, ben ik haar vanaf toen elke ochtend mee onder de douche gaan nemen. Zal ze op de grond met water te spelen. Nu is ze 2 en doen we dat nog zo’n 5x per week, maar gaat ze ook wel eens ‘s avonds als ze heel vies is of niet als ze niet heel vies is en geen zin heeft. Zoontje van 12 weken gaat 2/3x per week onder de douche mee.

Hoi, gefeliciteerd met jullie meisje. Wij hebben een dochtertje van 9 weekjes. Tja…routine, lastig he!
Ze slaapt ‘s nachts bij ons op de kamer in haar wiegje, ‘s ochtends een slaapje in de box beneden en ‘s middags probeer ik een slaapje in haar ledikantje. Pyjama vrijwel direct gedaan, denk toen ze 2 weekjes oud was. Ik heb iets tegen slapen met kleren aan….haha
Ook toen gestart met verhaaltje lezen voor het slapen. Badje doen we om de dag ongeveer, wel elke ochtend opfrissen met water en schone kleertjes aan. Meestal na de eerste voeding + wat chillen, dus rond 9u.
En dan zelf nog zien te douchen als ze lekker slaapt ?
Ik geloof dat deze routine voor ons goed werkt. Misschien heb je er iets aan.

Terug
Bovenaan