Advies bij schoonmoeder

<p>Beste lezers, </p><p>Ik wil even iets delen met jullie en hoop dat jullie een advies hebben of misschien wellicht jezelf herkennen.</p><p>Op dit moment ben ik nu bijna 14 weken zwanger. Dit was voor ons niet geheel gepland wel erg welkom. Zelf zit ik met mijn partner nog in de verbouwing van ons huis dus willen dit eerst afsluiten voor wij volledig alle spullen gaan inkopen etc. We kopen af en toe al wel wat maar nog niet de hele grote dingen. <br /><br /></p><p>Mijn schoonmoeder daarin tegen heeft al voor haarzelf besloten zonder overleg dat ze wel even bij mijn bevalling kan zijn samen met haar dochter. Ze probeert te sturen op de naam een heeft al bepaalt dat ik na de bevalling wel 5 a 6 dagen kan blijven werken want zei past dan wel op de kleine. Terwijl ik duidelijk aan heb gegeven dat ik minder wil gaan werken om bij het opgroeien van mijn eerste kindje te zijn. Ze heeft een kinderwagen aangeschaft en ook nog een voor bij haar dochter mijn schoonzus mocht mijn baby daar zijn. Ook een halve inboedel voor kinderkamer heeft ze al in huis. </p><p>Nu merk ik aan mijzelf dat ik dit niet prettig vind omdat ze continu met alles zich bemoeid en overal bij wilt zijn terwijl ze ook nooit naar mijn ouders vraagt. Mijn schoonvader merkt dat ik dit niet leuk vind en mijn partner vind dat ik maar even moet doorzetten en dat ik fout zit en zijn moeder niet. Ze zijn van Iraanse afkomst en ik moet maar niet zo moeilijk doen vind hij. </p><p>Elke keer als ze nu iets koopt of zich ergens ongevraagd mee bemoeid sla ik dicht en komt er niks uit mijn mond het voelt alsof zei het kind krijgt. Mijn partner wilt niet met haar praten dus ik heb besloten dit zelf te gaan doen. Mijn partner is namelijk een echt moeders kind en vind het zielig voor haar als we haar ermee confronteren. <br /><br /></p><p>iemand nog tips voor z’n gesprek ? <br />:) </p><p> </p>

Lastige situatie. Denk dat je vooral dichtbij jezelf moet blijven. Haar niet beschuldigen van wat ze allemaal doet, maar uitleggen waarom jij het niet prettig vind. Het is jouw zwangerschap en jouw kindje. Wel heel vervelend dat je hierin geen steun van je partner krijgt.. Het zal geen makkelijk gesprek worden, maar door het niet te doen zal het sowieso niet veranderen. Succes!

Ik zit in de zelfde situatie (nu zwanger van de 2e) ze doet precies het zelfde als jou schoonmoeder  mijn man is ook écht een mamas kindje ik heb nu de knoop doorgehakt omdat ze voor de 2e keer over mijn grenzen heen walst dat ik geen contact meer met haar heb. Ze heeft mn 1e zwangerschap ook een sport van verpest voor mij dat laat ik geen 2e x meer gebeuren   

Ik zit in de zelfde situatie (nu zwanger van de 2e) ze doet precies het zelfde als jou schoonmoeder  mijn man is ook écht een mamas kindje ik heb nu de knoop doorgehakt omdat ze voor de 2e keer over mijn grenzen heen walst dat ik geen contact meer met haar heb. Ze heeft mn 1e zwangerschap ook een soort van verpest voor mij dat laat ik geen 2e x meer gebeuren   

Pff wat een lastige situatie! Zoals hierboven ook al gezegd kun je het beste praten vanuit jezelf.. Dus vooral dingen zeggen als "ik ervaar dat.." of "voor mijn gevoel.." Dan heb je het over je eigen gevoel en dat kan nooit "fout" zijn en dan beschuldig je haar ook nergens van! In principe kan zij daar dan ook niet boos om worden omdat het om jouw gevoel gaat :)!
Heel veel succes!! Dat je maar lekker mag genieten van de rest van je zwangerschap want het vliegt voorbij :)

Vervelende situatie! Ik zou niet direct het gesprek aangaan omdat je daar niet in geateund wordt en ik denk dat je er weinig mee bereikt. Wel zou ik gewoon mijn eigen plan trekken, niet meer delen met je schoonfamilie dan noodzakelijk (wanneer je dingen met mensen deelt denken ze om de een of andere reden vaak er tevens iets van te mogen vinden ?) en op momenten zelf even afwegen of negeren het beste is of je standpunt duidelijk maken.
Zoals met het werken, ik zou niet eens met mijn schoonfamilie bespreken wat ik daarmee van plan ben. Mochten ze er naar vragen zou ik wel antwoord geven maar als ze dan zeggen dat zij er anders over denken zou ik zeggen dat ze zelf maar 5 dagen moet gaan werken dan en huppa ander onderwerp. Kinderwagens gekocht idem, leuk. Ander onderwerp. Of er gebruik van wordt gemaakt of niet zie je tzt wel. Zo niet vooral erg zonde van hun geld maar niet jouw probleem.
Succes ermee!

Wat eerder al gezegd is. Dicht bij jezelf houden en vertellen waarom je bepaalde dingen niet fijn vindt.
Ook zou ik benoemen wat je dan wel van haar verwacht. Mag ze misschien tzt oppassen op de kleine en hoeveel dagen. Laat haar een babyshower voor je organiseren. Eventueel 1 apart van je vriendinnen. Heeft ze wat om handen. En als papa zo gek is op zijn mama dan kan ze hem misschien helpen met wat klusjes, schilderen van het kamertje bijvoorbeeld. 
Is ze creatief? Vraag dan of ze wat moois voor de kleine kan maken. Slingers of zo om op te hangen als de kleine geboren is. Of een gehaakte deken. Of een ooievaarsbord in de tuin. Bedenk maar iets. Kan ze lekker bakken. Misschien kan ze iets maken wat je kraambezoek kan geven ipv beschuit met muisjes. Misschien zijn er tradities uit haar geboorteland die je kan vragen of zij daar zorg voor kan dragen om uit te voeren. 
Of te wel,  draai het negatieve om naar iets positiefs voor jou en voor haar. Succes!! Hoop dat het gesprek goed zal gaan! 

Wat een vervelende situatie. Als ik jou was zou ik je schoonmoeder een brief schrijven met je gevoelens daarin, maar ook begrip naar haar tonen. Zo kan ze je niet in de reden vallen en jij kan niet dichtklappen. Zet bijv aan het einde van de brief dat je er graag over een paar dagen met haar over komt praten, zo heeft ze de tijd om er over na te denken en om ook begrip voor jouw gevoelens te krijgen.
Hoe je het ook gaat doen, heel veel succes en ik hoop dat het goed komt (voor alle partijen) ?

Terug
Bovenaan