Advies gevraagd, minder werken?

<p>Dag lieve mama’s (to be),</p><p>Ik moet het hier echt even van me afschrijven omdat ik het zelf even niet meer weet. Vandaag precies 26 weken zwanger! Ik mag eigenlijk niet klagen, de eerste 12 weken goed ziek geweest maar daar buitenom eigenlijk weinig klachten! Wel blijft de vermoeidheid erg aanwezig, ijzer etc is allemaal goed. Slik ook Floradix op aanraden van vk.</p><p>De kleine man is altijd heel erg actief, gisteren maar 1 schopje gevoeld. Steken in buik etc. Eind vd middag toch maar vk gebeld, moest meteen komen. Gelukkig een hartslag, halfuur aan CTG gelegen en echo gehad. Alles in orde!! Waarschijnlijk lag hij tegen de placenta aan te schoppen (deze ligt rechtsvoor).</p><p>Ik ben al weken aan het aftellen tot mijn verlof, wil pas met 36 weken met verlof. Maar na gisteren pff. Ik ben zo emotioneel, ben al weken zo extreem vermoeid (lig vaak half 10 te slapen, als het niet al op de bank is na het werk) en vandaag toch maar naar het werk gegaan. Ik ben ambulant begeleider, werk 36 uur. </p><p>Ik twijfel heel erg om wat minder te werken, hebben jullie misschien advies en raad voor mij? Wat zijn mijn rechten, mag ik op eigen houtje een deel in de ziektewet of gaat dit altijd in overleg met vk? Wat kan ik het beste doen. Ik weet het gewoon niet, misschien komt het gewoon doordat ik zo emotioneel ben vandaag. Ook vandaag last van harde buiken, vast door de stress. Gisteren heeft ook echt voor zoveel verdriet en stress gezorgd! </p><p>Het is uiteindelijk een heel verhaal haha. Ik snap dat jullie geen keuze kunnen maken, maar wellicht wel advies en hoe ik dit evt aan kan pakken richting werkgever! </p><p>In ieder geval bedankt naar degene die de tijd hebben genomen om dit te lezen!</p>

Ik denk dat het ook goed is om te kijken welke winst je denkt te behalen. Ik was tijdens mijn zwangerschap ook heel moe, maar dat was voor mijn gevoel ‘hormonaal moe’ en hoewel ik na mijn werk weinig nog kon, had ik ook niet het idee dat ik met minder werk meer energie zou hebben. Doordat ik in het onderwijs werk, had ik tussendoor een vakantie en werd toen ook wel bevestigd hierin: stilstand is achteruitgang! Ja, zwanger zijn is vermoeiend, maar ik denk dat, zolang er verder niets aan de hand is, dat er gewoon bij hoort. Mijn advies is om eerst eens te overleggen met de verloskundige en eventueel leidinggevende, maar ook om je te bedenken dat het normaal is om na je werk voor pampus op de bank te liggen als je zwanger bent, dat dit niet meteen betekent dat je minder moet werken.

Als je het idee hebt dat je werk er onder gaat lijden, of dat je het echt niet vol gaat houden is het wel verstandig dit met je werkgever te bespreken. Zij moeten dan in principe ook kijken naar passend werk. Volgens mij ga je via je werkgever de ziektewet in niet via je verloskundige. Maar ik ben ook elke dag wel moe als ik thuis kom uit het werk maar op de dagen dat ik vrij ben soms nog moeier, misschien omdat je er dan aan toe kan geven. 
Veel harde buiken kan wel een reden zijn om iets te doen. Realiseer je wel dat als je deels in de ziektewet gaat je ook met 34 weken met verlof moet, dan kan je niet meer met 36 weken. 
Succes

Ik zou ook even met je werkgever en bedrijfsarts overleggen. De moeheid hoort er ook bij, maar als je denkt dat het werken ten koste gaat van je gezondheid of van je kindje moet je dat bespreken. Je moet dan idd wel met 34 weken met verlof, maar dat is ook wel weer logisch. Succes!

Ach wat vervelend voor je.... En dan is 36 uur werken best veel. 
Ik haal uit je verhaal dat je niet alleen heel erg moe bent, maar dat je soms ook niet lekker in je vel zit, mentaal gezien. Tuurlijk, iedere zwangere is MOE. Maar ik vind persoonlijk dat je hier wel aan moet toegeven en al helemaal als dit in combinatie gaat met andere dingen zoals je mentale gesteldheid. Je hebt een kindje in je en dat is zoveel belangrijker dan werk. Je hebt al wat harde buiken gehad en dat is niet goed..... Als jij denkt dat het beter is minder te gaan werken, al is het maar voor rust in je hoofd en niet zozeer de algehele moeheid (want terecht zeggen die andere meiden, die blijft) zou ik het gesprek aan gaan met je leidinggevende en/of bedrijfsarts. Dat recht heb je. Ja, je moet met 34 weken met verlof maar ik denk zo in jouw geval dat je dit wellicht ook wel heel erg prettig gaat vinden. 
Je kunt er altijd voor kiezen om nog paar weken ouderschapsverlof achter je zwangerschapsverlof te plakken zodat je toch nog wat extra weekjes hebt met je kleintje.
Een werkgever heeft er ook niets aan als je nog veel eerder uitvalt met allerlei dingen dus luister naar je lichaam. Die vertelt je, slow down. Doe dat ook. 
Sterkte en heel veel succes! Ik hoop dat je snel weer lekker kunt genieten als je beetje rust hebt. 

Niet iedereen ervaart dezelfde vermoeidheid tijdens de zwangerschap en ik word zelf een beetje moe van "het hoort erbij". Dat je nu zo emotioneel bent en je zorgen maakt lijkt mij een teken dat het teveel is en je moet jezelf daarin serieus nemen. Luister naar je lichaam! Je baby en je eigen gezondheid zijn echt veel belangrijker dan op je werk nog 10 weken door ploeteren.
Uiteraard valt er veel winst te behalen als je minder gaat werken, je kunt dan immers beter met de vermoeidheid omgaan door meer rust te pakken of te slapen. 
Ik zou inderdaad met je werkgever in overleg gaan. Je kunt bijvoorbeeld voorstellen om minder lange dagen maken? Denk aan 6 ipv 8 uur per dag. Misschien zijn er andere oplossingen te verzinnen. 
Zorg goed voor jezelf! :)

Ik zag hier staan dat je dan met 34 weken met zwangerschapsverlof moet in de ziektewet. Dat klopt niet ik zit zelf in de ziektewet ivm bekkeninstabiliteit en kan bijna niks meer. Ik heb zelf aangegeven dat ik per 36 weken zwangerschapsverlof wil. Ook ivm je dan langer kan genieten van je kindje of toch die 10 weken erna hebt als je kindje te laat geboren word. De keuze maak je zelf bij uwv van 34 of 36 weken.

Ik zag hier staan dat je dan met 34 weken met zwangerschapsverlof moet in de ziektewet. Dat klopt niet ik zit zelf in de ziektewet ivm bekkeninstabiliteit en kan bijna niks meer. Ik heb zelf aangegeven dat ik per 36 weken zwangerschapsverlof wil. Ook ivm je dan langer kan genieten van je kindje of toch die 10 weken erna hebt als je kindje te laat geboren word. De keuze maak je zelf bij uwv van 34 of 36 weken.

Terug
Bovenaan