Advies nodig, boek: baby is een droomritme

<p>Hi! <br /><br />Ik ben vandaag begonnen om de slaap techniek toe te passen volgens het boek Baby in een droomritme van Stephanie Lampe. <br /><br /></p><p>Nu loop ik tegen het volgende aan. Ik leg hem binnen de wakkertijd in bed, maar vaak slaapt hij maar tussen de 20 en 45 minuten. Daarna wil of kan hij de slaap niet meer vatten. Als hij wakker word is het nog geen tijd voor zijn volgende voeding. Ik probeer het dan enigszins te rekken met als gevolg dat hij te onrustig of moe is om zijn fles te drinken. Na zijn fles is hij vaak al snel moe en gaat hij huilen waardoor het moeilijk is hem tevreden wakker in bed te leggen en we al snel het ritme kwijt zijn en het niet meer goed kunnen opvolgen volgens het boek. <br /><br /></p><p>Heeft er iemand ervaring met het boek? Hoe ging dat bij jullie? Hebben jullie nog tips voor me?</p><p>Dank je wel alvast! </p><p> </p>

Zoals het boek zegt zorgen dat hij slaapt krijgt op een andere manier. Draagzak of wandelen oid. Als je dit elke dag doet volgens zelfde ritme en systeem gaat het steeds beter. Volg goed de opties die ze geeft en als de eerste niet werkt dan naar het tweede en zo verder. 

Wij zijn sinds paar dagen ook begonnen met het boek. Als onze kleine man wakker word na een uurtje slapen proberen we hem nog in bed te troosten en dan valt hij soms nog weer in slaap. 
Als dat niet lukt geven wij de fles en gaan we weer verder met het schema, vanaf dat tijdstip. 

Achterin het boek staan nog tips bij “ beren op de weg”! 

Gebruik het als richtlijn. Mijn dochtertje sliep ook nooit de hoeveelheid wat in dat boek staat en dat maakte me alleen maar onzeker. Maar geen baby is hetzelfde. Ik gaf borstvoeding dus kon wel na elk slaapje voeden en dan weer na de wakkertijd in bed leggen en zo de dag door. Geen ervaring dus met flesvoeding en hoe dat dan te doen. 

Voor ons werkt het droomritme boek niet. Wat roze wolkje ook zegt, het maakte mij alleen maar onzeker. Mijn zoontje had te kort aan de wakkertijd, dus in slaap vallen ging echt nog niet en daardoor was het veel huilen. Ook zorgde de slaapjes overdag bij ons absoluut niet voor een goede nacht.
Wij zijn het ritme vanuit het boek De tevreden baby gaan hanteren en sindsdien gaat het veel beter. Niet perse omdat dat schema beter is, maar het sluit beter aan bij de eet en slaapbehoefte van mijn zoontje. En dat is iets wat ik zelf heel lastig vind om te zien (hongersignalen zie en snap ik, maar verder mis ik echt nog de gebruiksaanwijzing).
Het is even zoeken, ik hoop dat je een ritme vindt die goed bij jullie past. Of dat nu uit een boek is of omdat je het zelf vindt.

Dank je wel voor jullie reacties! 
@mama van kleine uk, volgens mij is het ook de bedoeling inderdaad als dat hij niet meer wil slapen, te voeden en vanuit daar het ritme op te pakken. Alleen als hij maar 20-40 min slaapt zit er soms nog geen 2 uur tussen de voeding. 
Hoe doen jullie dat?

Je kunt dan ook proberen om even te spelen, dan weer in bed te leggen en na dat slaapje te voeden? Dan kom je misschien iets beter uit. En kan zo zijn dat het over een week weer beter gaat.
Als mijn dochter heel kort sliep probeerde ik dat ook weleens. Of even spelen en dan een rondje in de draagzak, dan valt ze eigenlijk altijd wel in slaap.

Voor ons werkte het boek ook niet (echt), precies om eerder genoemde reden. Ik werd er mega onzeker van als onze zoon eerder wakker werd dan 'tijd' was voor zijn flesje en ook als het ritme niet lekker uit kwam met de avond. Mijn vriend zei op een gegeven moment 'hey, hij is geen robot hè? We doen echt niks verkeerd, maar je kunt hem niet dwingen te slapen' en dat klopt ook wel. Sindsdien let ik erop dat ik hem in bed leg zodra ik zie dat hij moe wordt, en als ik dat niet zie toch binnen de wakkertijd (dat heb ik wel uit het boek gehaald want had zelf nooit echt gehoord van een maximale wakkertijd). Als hij dan weer snel wakker wordt en hij is echt wakker haal ik hem eruit (ook al is het na 45 min terwijl hij eigenlijk van 12 tot 3 zou 'moeten' slapen). Vaak wordt hij dan na een halfuur wel weer moe en leg ik hem weer in bed. Het kost wat tijd (we hebben nou eenmaal niet een hele makkelijke overdagslaper), maar uiteindelijk geeft het op deze manier ons en hem dus ook meer rust.
Ook probeer ik voor de flesjes richt tijden aan te houden (7 11 15 19), maar als hij bijv wakker wordt om 2 en hij zou om 3 zijn flesje moeten heeft hij al wel honger en krijg ik hem dus niet meer in slaap. Dan geef ik het vaak wel gewoon eerder (ik wil ook niet aan het eind van zijn wakkertijd beginnen aan de fles). Het belangrijkst is proberen te zorgen dat je baby wel uitrust zodat je niet in een neerwaartse spiraal van oververmoeidheid komt. En niet onzeker worden of bang zijn dat je het niet goed doet, want je doet het super!

Terug
Bovenaan