Advies nodig van moeders met een baby gewoortegeicht vanaf 4400 gram.

Hoi hoi,
Oooh het is net alsof ik mijn eigen verhaal lees. Herken me compleet in je verhaal. Hier ook een grote en hongerige baby (3-4-22 geboren). Heb ook lang constant gerekend, gerekt, te kleine flesjes gegeven om maar niet over die liter te gaan. Forte voeding hielp hier ook niet. Uiteindelijk ben ik het uit gaan zoeken en las op de site van njc (https://www.ncj.nl/richtlijnen/alle-richtlijnen/richtlijn/?richtlijn=4&rlpag=526) en voedingscentrum (https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/zwanger-en-kind/borstvoeding-en-flesvoeding/flesvoeding-geven/hoeveel-flesvoeding-heeft-mijn-baby-nodig-.aspx) dat er geen maximum is. Ik heb dit aangekaart op het consultatiebureau en had toen eindelijk een arts die ook zei dat dat allang niet meer zo is. Ik ben er nu dus volledig gerust op en geef hem gewoon zoveel en zo vaak als hij wil. Hij is helemaal in verhouding en zeker niet dik dus dat zou ik gewoon als leidraad nemen. Het heeft mij zoooo ontzettend veel rust gegeven! Begrijp precies hoe ellendig dit voor je is. Hopelijk gaat dut jullie ook rust geven en een tevreden kindje. Veel succes!!

Heel herkenbaar; mijn zoontje was wel iets lichter bij zijn geboorte (4150g). En rond de 4 maanden zat ik ook met dit probleem. 
Ik ben idd vaste voeding gaan geven, want nutrilon forte maakte niks uit. En toen was de honger over. 
Toen zat ie op de 2+ lijn qua gewicht. Maar dat is veranderd toen hij ging lopen. Hij is nu 5 weegt denk ik 17/18 kg.

Ik denk dat het meer te maken heeft met de stofwisseling. Mijn zoontje ging ook geregeld over de liter heen en woog 3kg bij zijn geboorte. Hij heeft net als ik en mijn familie een erg snelle stofwisseling. Nu met 15 maanden eet en drinkt hij nog steeds heel veel, ook al is hij erg slank. Gaat al wel naar maat 92 nu. Gewoon melk blijven geven anders groeien ze uit hun krachten kreeg mijn moeder als advies en dat volgen wij nu ook weer. 

Extra water zou ik nu nog niet geven. Vanaf een maand of 6 kan je dat doen. Het vocht halen baby's op deze leeftijd echt uit de melk. En zelfs als het zo heet is. 
Ik zou ook niet te vroeg beginnen met fruit en dergelijke. Honger is eten. Zo simpel. Een baby van 5 kg heeft gewoon veel meer nodig dan een baby die een stuk lichter is. 
Baby's drinken van nature het liefst vaak kleine beetjes. Misschien is het een idee om vaker op de dag een fles aan te bieden die dan wat kleiner is. 
Succes ermee!

Toen mijn dochtertje geboren werd had ze een geboortegewicht van 4700 en haar lengte was 56 cm. Ook ik vond het lastig met de voeding, want je wilt niet te veel geven (ze is al zo groot), maar ze had gewoon honger. Op het CB werd gezegd: laat de richtlijnen los. Ze is groot, maar de verhouding klopt en ze heeft het dus gewoon nodig.
Met 4 maanden gaven wij 2 flessen van 235 ml en de overige 3 flessen 200 ml. En op dagen dat ze het echt niet redde hoogden we een 3e fles op naar 235 ml.
Daarnaast begonnen we toen met de oefenhapjes, dit ging zo goed dat we die ook wel vrij snel ophoogden.
Al met al vond ik het ook lastig, maar heb ik zoveel mogelijk geprobeerd naar mijn dochtertje te kijken. Inmiddels is ze ruim 1,5 jaar en zit ze qua gewicht en lengte nog steeds boven de bovenste lijntjes. Maar de verhouding is goed, dat is het belangrijkste.

Terug
Bovenaan